Zhubný nádor neoliberalizmu

„Paradoxne hovorím sám proti sebe, pretože aj ja som súkromný podnikateľ... a z vlastnej praxe viem, že nie je práve najpríjemnejšie deliť sa so štátom o svoje príjmy. Ako podnikateľ by som mal vlastne Ivanovi Miklošovi nadšene tlieskať. Ale ako vlastenec a ako katolík tlieskať nemôžem. Bolí ma srdce, keď vidím, ako pravicoví neoliberáli ruinujú túto krajinu...“
Počet zobrazení: 4704
nador strom.JPG

A keďže je hospodársky neoliberalizmus fatálnou hrozbou do budúcnosti nielen pre Slovensko, ale aj pre ďalšiu existenciu ľudstva vôbec, považujem za nevyhnutné poukázať na zhubné dôsledky tohto typu ekonomickej politiky pre spoločnosť.


Od liberalizmu k neoliberalizmu

Ale začnime aspoň stručne od Adama. Obrazne aj doslovne. Otcom pôvodného liberalizmu, predchodcu dnešného neoliberalizmu, sa stal v 18. storočí škótsky filozof a zakladateľ politickej ekonómie Adam Smith, ktorý presadzoval požiadavku nezasahovania štátu do ekonomiky. On a jeho nasledovníci žiadali vytvorenie voľného trhu, odmietali obmedzovanie výroby, obchodné bariéry či clá. Ekonomický liberalizmus našiel široké uplatnenie zvlášť v Spojených štátoch v 19. a začiatkom 20. storočia. Kríza v tridsiatych rokoch 20. storočia však vyvolala pochybnosti o opodstatnenosti ekonomického liberalizmu.
 


Ekonóm John Maynard Keynes spochybnil liberalizmus ako najlepší politický systém pre kapitalistov a presadzoval názor, že pre rast a rozvoj kapitalizmu je nevyhnutná plná zamestnanosť, ktorú možno dosiahnuť len intervenciami vlád a centrálnych bánk v záujme zvyšovania zamestnanosti. Keynesova teória našla svoje znamenité uplatnenie v politike amerického prezidenta Roosevelta známej ako New Deal, ktorá skutočne zlepšila život spoločnosti. Táto skutočnosť prispela k vzniku presvedčenia, že vláda má podporovať verejné blaho.

Avšak kríza kapitalizmu v sedemdesiatych rokoch 20. storočia, ktorá spôsobila neustále klesajúcu mieru ziskov, inšpirovala predstaviteľov najvplyvnejších korporácií k oprášeniu pôvodného ekonomického liberalizmu a jeho revízii vzhľadom na zmenené pomery vo svete. Vznikol nový smer, neoliberalizmus, ktorý sa usiluje o dereguláciu medzinárodného obchodu, t. j. maximálnu demontáž regulačných kompetencií národných vlád v prospech nadnárodných súkromných obchodných spoločností s cieľom umožniť ich nekontrolovateľný pohyb z miesta na miesto podľa zvýhodnení, ktoré im tá-ktorá krajina poskytne, a bez ohľadu na lokálne potreby. S prudko akcelerujúcou globalizáciou sa v súčasnosti stávame aj svedkami šírenia neoliberalizmu v celosvetovom rozsahu. Dôležitým nástrojom presadzovania neoliberalizmu na nadnárodnej úrovni sú medzinárodné finančné inštitúcie, ako Medzinárodný menový fond (IMF), Svetová banka (WB), či Svetová obchodná organizácia (WTO). Napríklad Svetová banka sa podieľa na financovaní megalomanských projektov, akými sú stavby gigantických priehrad, ktoré síce prinášajú isté pozitíva, no zároveň spôsobujú nezvratné zmeny životného prostredia na veľkých územiach zatopených oblastí a v ich okolí.

Charakteristickými črtami neoliberalizmu vo všeobecnosti sú predovšetkým: diktát voľného trhu, krátenie verejných výdavkov na vzdelávanie, zdravotníctvo, verejnú dopravu a iné sociálne služby, deregulácia, privatizácia, znižovanie daní, rast sektora finančných služieb, oslabovanie vplyvu odborov, časté uzatváranie zmlúv (napríklad práca na dohodu, krátkodobé zmluvy, atď.), eliminácia podielu štátu na verejnoprospešných aktivitách, atď.

Neoliberalizmus sa snaží presadiť v celosvetovom meradle všemocný trh, ktorý údajne vyrieši všetky potreby obyvateľstva. Presadzuje absolútnu voľnosť pohybu kapitálu, tovaru a služieb. Usiluje sa de facto likvidovať národné ekonomiky a vytvoriť jednu celosvetovú ekonomiku s neobmedzenou vládou nadnárodných korporácií.


Bohatí bohatšími a chudobní chudobnejšími

Podľa neoliberálov len deregulovaný trh môže zabezpečiť vyšší ekonomický rast, z ktorého bude mať v konečnom dôsledku úžitok celá spoločnosť. Najzábavnejšou perličkou tohto obludného ekonomického smeru bola napríklad predstava Ronalda Reagana, podľa ktorej rastúce bohatstvo najbohatších postupne „presiakne“ do celej spoločnosti. Teda jednoducho povedané, ak sa budú mať dobre tí najbohatší, postupne sa bude mať dobre celá spoločnosť. Aj na Slovensku som takéto bludy počúval napríklad z úst politikov OKS. Paradoxne však práve neoliberalizmus nedokáže zabezpečiť blahobyt pre celú spoločnosť, pretože nemá záujem o prerozdeľovanie materiálneho bohatstva.

Len dobre fungujúci štát, ktorý má účinné prerozdeľovacie mechanizmy, môže zabezpečiť, aby sa z bohatstva tých najbohatších ušlo aj ostatným. Toto je však v diametrálnom rozpore s princípmi neoliberalizmu a tak sme v praxi svedkami toho, že bohatstvo „nepresakuje“ zhora nadol, ale naopak, ostáva „prilepené“ na tých najbohatších. A tak sú bohatí ešte bohatšími a chudobní ešte chudobnejšími. Závratná priepasť medzi bohatými a chudobnými sa nezmenšuje, ale naopak, závratne sa zväčšuje. Štatistiky dokazujú, že trojica najväčších superboháčov sveta má viac majetku ako 600 miliónov obyvateľov rozvojových krajín dokopy. Divíme sa potom, že svet ohrozujú sociálne nepokoje či terorizmus?

Zhubná nákaza neoliberalizmu ohrozuje život spoločnosti vo všetkých sférach. V záujme znižovania úlohy štátu v správe krajiny dochádza k oslabovaniu sociálnej siete, redukcii financovania infraštruktúry, školstva a kultúry.


Konkrétna skúsenosť z praxe

Mám s tým čerstvú osobnú skúsenosť. Po niekoľkých rokoch úmornej práce som dokončil rukopis historického diela o komunistickom štáte, ktorý založili misionári Spoločnosti Ježišovej v Paraguaji v roku 1609 a ktorý bol násilne zlikvidovaný v roku 1768.

Katolícke vydavateľstvo, ktorému som rukopis ponúkol na vydanie, však váha s vydaním diela, pretože toto  dielo nesľubuje komerčný úspech. Zámerne neuvádzam konkrétne fakty, pretože sú to citlivé osobné údaje a ja tu nechcem riešiť svoj konkrétny prípad. Ide mi o princíp. Pravdu povediac, vôbec sa predstaviteľom vydavateľstva nedivím, pretože, žiaľ Bohu, ani katolícke vydavateľstvá nemôžu pri súčasnom stave slovenskej spoločnosti ignorovať pravidlá všemocného trhu a musia vydávať predovšetkým knihy, u ktorých je predpoklad, že sa budú dobre predávať. Sú to predovšetkým knihy známych osobností z katolíckeho prostredia, napríklad diela súčasného pápeža Benedikta XVI. Ja nemôžem zaručiť komerčný úspech svojho diela, naopak, sám som vydavateľstvo upozornil, že nemôže rátať s vydaním veľkého nákladu, pretože nemá šancu toto dielo na Slovensku rozpredať.

Moje dielo nie je napínavý román a nemá ambície stať sa bestsellerom. Je to výsostne odborné dielo, napísané na základe štúdia množstva prameňov a zdrojov, a je plné konkrétnych číselných údajov, takže sotva zaujme bežného čitateľa. Je určené skôr pre historikov, ekonómov, teológov, pre univerzity, vedecké ustanovizne, knižnice, atď. A tak je rukopis už takmer rok vo vydavateľstve a ja nemám istotu, že sa napokon dočkám ovocia svojej niekoľkoročnej práce. Predstaviteľ rádu, ktorému vydavateľstvo patrí, mi síce v telefonickom rozhovore prisľúbil, že sa pokúsi zohnať nejakého sponzora pre vydanie môjho diela, ale to je dosť neistá perspektíva.

Pritom môj prípad nie je ojedinelý. Ak by mal štát plnšiu pokladnicu, mohol by veľmi účinne regulovať knižnú produkciu tým, že by subvencoval hodnotné diela a naopak všemožne znevýhodňoval tvorcov brakovej kultúry. Podvyživený štát však nemá prostriedky na subvencovanie a tak slovenská knižná kultúra stagnuje. Ba čo horšie, niektorí neoliberáli chcú zvýšiť DPH na knihy a odstrániť tak aj poslednú barlu, ktorou sa štát snažil podopierať krívajúcu knižnú kultúru.


Okrajovo (aj) o privatizácii

Čo sa týka privatizácie, popísalo sa o nej už naozaj dosť. Ja sám sa chystám podrobnejšie venovať tejto problematike v inom článku, takže zatiaľ len stručne. Je isté, že kvalita riadenia štátnych podnikov je často prinajmenšom diskutabilná, preto býva terčom oprávnenej kritiky. Lenže privatizačné procesy vedú k ďalšej koncentrácii bohatstva v rukách niekoľkých mocných a k predražovaniu základných životných potrieb obyvateľstva. Keďže je proces privatizácie veľmi lukratívny, zákonite ho sprevádzajú korupčné škandály bez ohľadu na to, ktorá vládna garnitúra je práve pri moci. Okrem toho privatizácia prispieva k podvýžive štátu, pretože príjmy, ktoré predtým plynuli do štátnej pokladnice, končia v súkromných rukách.

Príkladom je situácia vo Veľkej Británii pred nástupom k moci M. Thatcherovej. Značná časť verejného sektoru tam bola vtedy zisková a prinášala krajine nemalé príjmy. V roku 1984 prispeli štátne podniky do štátneho rozpočtu sumou 7 miliárd libier. Dnes tieto prostriedky plynú do vreciek súkromných akcionárov.

Predstaviteľov neoliberalizmu neomylne spoznáte podľa niekoľkých fráz, ktorými sa oháňajú na každom kroku. Napríklad o ľuďoch, ktorí sú v živote neúspešní, vám neoliberáli povedia, že títo „skrachovanci“ sú leniví a neschopní a sami sú na vine vlastného neúspechu. Lenže ruku na srdce: je to naozaj vždy tak? Môžem spomenúť prípad z okruhu môjho príbuzenstva. Ide o muža, ktorý bol dobrý žiak na základnej a strednej škole a nadpriemerne schopný matematik. Na vysokej škole však vážne ochorel a odvtedy živorí na pokraji spoločnosti. Nie vždy a nie každý človek sa môže vlastnými silami postarať o vlastnú existenciu tak, ako to požadujú neoliberáli. Lenže neoliberalizmus akceptuje iba schopných, silných a zdravých jedincov. Slabí, neschopní a nezdraví preň nemajú cenu. Jednoducho majú smolu. Ešte šťastie, že máme štát či kresťanskú charitu, plniacu úlohy, ktoré liberálny trh ignoruje.

Aj rovná daň je jedným z „výdobytkov“ neoliberalizmu. Je to jeden zo spôsobov, ako ochromiť štát a znižovať jeho úlohu v rozvoji spoločnosti. Krajina, ktorej daňový systém je postavený na 19-percentnej rovnej dani, nemá perspektívu. Ekonomika takejto krajiny je totiž permanentne podvyživená na strane príjmov, takže nikdy(!) nebude mať dostatok finančných prostriedkov na vedu, školstvo, výstavbu diaľnic, zdravotníctvo, armádu, dôchodky, podporu mladých rodín, protipovodňové opatrenia, atď. Takúto krajinu nevyhnutne čaká všestranná stagnácia a výrazné zaostávanie za vyspelým svetom.


Štyri zásadné výhrady proti rovnej dani

Ivan Mikloš, jeden z najhorlivejších papagájov neoliberalizmu na Slovensku, obhajuje potrebu znižovania daňového zaťaženia podnikateľov s odôvodnením, že je nespravodlivé trestať iniciatívu podnikateľa vysokými daňami. Proti tomuto odôvodneniu mám predovšetkým štyri zásadné výhrady:

1. Rovná daň porušuje princípy katolíckeho sociálneho učenia. Výrazne totiž zväčšuje priepasť medzi bohatými a chudobnými. Nie sú potrebné nejaké mimoriadne znalosti nato, aby sme to pochopili. Na ilustráciu si uveďme príklad a porovnajme dvoch ľudí s diametrálne rozdielnymi príjmami. Jeden z nich je bohatý a pri výpočte daňového priznania mu vyjde základ dane po znížení o odpočítateľné položky povedzme vo výške 1 milióna eur. Po zaplatení 19-percentnej dane mu zostane 810 000 eur pre jeho vlastnú potrebu. Ten chudobnejší má základ dane po znížení o odpočítateľné položky povedzme 10-tisíc eur, takže mu zostane po zaplatení dane pre jeho vlastnú potrebu iba 8 100 eur, čiže stokrát menej. Po 10 rokoch by pri nezmenených pomeroch nadobudol bohatší človek 8 100 000 eur, kým ten chudobnejší len 81 000 eur. Rozdiel je 8 019 000 eur. Priepasť medzi bohatými a chudobnými sa tak rapídne zväčšuje a práve toto pranieruje katolícke sociálne učenie, ktoré bazíruje na týchto základných princípoch: na ľudskej osobe, na spoločnom dobre, na solidarite, subsidiarite a sociálnej spravodlivosti. Rovná daň je teda v jasnom rozpore s princípmi katolíckeho sociálneho učenia. Veľký pápež 20. storočia Ján Pavol II. to formuloval veľmi jednoznačne a nedvojzmyselne. Vo svojej sociálnej encyklike Sollicitudo rei socialis píše, odvolávajúc sa pritom na encykliku Populorum progressio svojho predchodcu pápeža Pavla VI., okrem iného toto: „Skutočne, ak sociálna otázka nadobudla celosvetový rozmer, je to preto, že požiadavka spravodlivosti môže byť splnená len na tejto úrovni. Opomínanie tejto požiadavky by mohlo spôsobiť, že obete nespravodlivosti budú v pokušení odpovedať násilím, ako tomu býva pri vzniku mnohých vojen. Ľud, ktorý bol vylúčený zo spravodlivého rozdeľovania statkov, ktoré boli pôvodne určené všetkým, sa môže pýtať: ,Prečo by sme nekládli násilný odpor každému, kto ide na nás všetkých s násilím ako prvý?...‘ K tejto prvej úvahe o dramatickom obsahu encykliky Pavla VI. sa pripojuje ďalšia, o ktorej sa zmieňuje už samotný dokument: Ako ospravedlniť skutočnosť, že obrovské čiastky peňazí, ktoré môžu a majú byť určené na zdvojnásobenie rozvoja národov, sa namiesto toho vyplytvajú na obohatenie jednotlivcov či skupín... ?“ (Sociální encykliky (1891 – 1991), první vydání, Praha 1996, s. 364)

2. Považujem za nespravodlivé, ak podnikateľ získa rozprávkový majetok, ale napríklad učiteľ, ktorý vychová stovky tých najschopnejších podnikateľov, má len nepatrný zlomok bohatstva, ktoré nahonobí ktorýkoľvek z jeho schopných žiakov. Štát predsa musí mať účinný prerozdeľovací mechanizmus, aby mohol vziať tomu, kto dostal nespravodlivo priveľa a pridal tomu, kto dostal nespravodlivo primálo, hoci je pre spoločnosť prinajmenšom natoľko prospešný ako úspešný podnikateľ!

3. Rovná daň deformuje trhovú ekonomiku. Tým, že pomáha koncentrovať bohatstvo v rukách hŕstky najúspešnejších, znižuje kúpyschopnosť väčšiny obyvateľstva krajiny. Tak, ako človek potrebuje pre život, aby mu v tepnách a žilách prúdila krv, aj hospodárstvo potrebuje pre svoje zdravé fungovanie životodarnú krv. Tou krvou hospodárstva sú peňažné toky. Ak sa zastavujú, ekonomika chradne. Bohatí majú všeobecne tendenciu umŕtvovať kapitál. Netvrdím, že sú všetci rovnakí, ale mnohí boháči ulejú peniaze kamsi do švajčiarskej či inej zahraničnej banky a tieto peniaze potom chýbajú v reálnej ekonomike krajiny. Okrem toho je všeobecne známy paradox, že najviac míňajú nie bohatí, ale tí chudobnejší. No ekonomika krajiny nevyhnutne potrebuje, aby boli nielen plné obchody, ale aby sa tovar v nich aj čo najviac predával. 

4. Žiaden podnikateľ nemôže povedať: „Je len a len moja zásluha, že som taký úspešný podnikateľ.“ Podnikať vo veľkom sa u nás začalo až po roku 1989. Predtým ani tí najschopnejší nemohli voľne podnikať. Až tesne pred rokom 1989 bolo povolené súkromné podnikanie, ale len vo veľmi obmedzenej miere. Skutočný rozmach súkromného podnikania nastal po roku 1989. Aj ten najúspešnejší podnikateľ si teda môže prisvojiť len polovicu zásluh na svojom úspechu. Druhú polovicu zásluh na jeho podnikateľskom úspechu má spoločnosť, ktorá mu umožnila nahonobiť si majetok. Spoločnosť dáva podnikateľovi veľmi veľa. Na púšti, v pralese, na opustenom ostrove, či v nevyhovujúcich spoločenských pomeroch by ani ten najschopnejší podnikateľ nemohol byť úspešný. Preto má spoločnosť právo aj veľa žiadať od podnikateľa.  

Paradoxne hovorím sám proti sebe, pretože aj ja som súkromný podnikateľ. Nie síce milionár, ale tiež podnikateľ, a z vlastnej praxe viem, že nie je práve najpríjemnejšie deliť sa so štátom o svoje príjmy. Ako podnikateľ by som mal vlastne Ivanovi Miklošovi nadšene tlieskať. Ale ako vlastenec a ako katolík tlieskať nemôžem. Bolí ma srdce, keď vidím, ako pravicoví neoliberáli ruinujú túto krajinu, a to ma nemôže nechať chladným.


Závažná hrozba pre morálku spoločnosti

Neoliberalizmus je závažnou hrozbou pre morálku spoločnosti. Ak by sme doviedli do dôsledkov sen neoliberálov o úplne slobodnom trhu, museli by sme rešpektovať aj právo na slobodné podnikanie výrobcov detskej pornografie, či právo majiteľa novinového stánku vystavovať na viditeľnom mieste erotiku a ohrozovať tak morálku detí. Zákony neoliberalizmu sú totiž jasné: všetko pre slobodný trh! Lenže slobodný trh nemá nástroje na to, aby ochránil morálku spoločnosti!

A tak musí nastúpiť štát a chrániť občana pred zvrhlosťou neoliberalizmu.
 
Neoliberalizmus je však fatálnou hrozbou nielen pre morálku spoločnosti, ale aj pre ďalšiu existenciu celého ľudstva. Znemožňuje totiž riešenie najzávažnejších problémov tejto epochy, napríklad ochranu životného prostredia planéty, odzbrojenie, atď. Dostávajú sa tu do rozporu záujmy úzkej vrstvy superboháčov so záujmami zvyšku sveta. Napríklad záchrana brazílskeho dažďového pralesa, považovaného za pľúca našej planéty, je v záujme celého ľudstva, ale zároveň je v priamom rozpore s princípmi neoliberalizmu. Obmedzuje totiž právo na slobodné podnikanie brazílskych farmárov a chovateľov dobytka, ktorým klčovanie pralesa prináša obrovské zisky. Takisto sú v priamom rozpore s princípmi neoliberalizmu aj kampane za celosvetové odzbrojenie, ktoré síce na jednej strane prispievajú k zachovaniu mieru vo svete, no zároveň obmedzujú práva na slobodné podnikanie zbrojárskych firiem, ktorým výroba zbraní prináša rozprávkové zisky. Pápež Ján Pavol II. v už citovanej encyklike Sollicitudo rei socialis píše s odvolaním sa na encykliku Populorum progressio svojho predchodcu pápeža Pavla VI. tieto ostré slová: „Ako ospravedlniť skutočnosť, že obrovské čiastky peňazí, ktoré môžu a majú byť určené na zdvojnásobenie rozvoja národov, sa namiesto toho vyplytvajú na obohatenie jednotlivcov či skupín alebo na rozšírenie zbrojných arzenálov ako v krajinách vyspelých, tak v rozvojových, čím sa skutočné priority stavajú na hlavu?“ (Sociální encykliky (1891 – 1991), první vydání Praha 1996, s. 364)

A o niečo ďalej pápež pokračuje v rovnakom duchu: „Preto sme vo svetle oných slov pápeža Pavla VI. vyzývaní, aby sme preskúmali pojem rozvoja: isteže nespočíva iba v uspokojovaní hmotných potrieb rastom ponuky tovaru ani nesmeruje k biede väčšiny ľudstva, a jeho pohnútkou  nie je iba sebectvo jednotlivcov i národov. Vyhranene to pripomína list svätého Jakuba: ,Z čoho (vznikajú) vojny, z čoho boje medzi vami? Len z vašich žiadostí, ktoré bojujú vo vašich údoch. Žiadate, ale nemáte‘ (Jak 4, 1-2). Naproti tomu vo svete, v ktorom by vládla starosť o obecné blaho celého ľudstva, to jest starosť o ,ľudský a duchovný rozvoj všetkých‘ namiesto snahy o osobný prospech, by bol mier možný ako plod ,dokonalejšej spravodlivosti medzi ľuďmiV.“ (Sociální encykliky (1891 – 1991), první vydání Praha 1996, s. 364-365)

Sú potrebné ešte jasnejšie vyjadrenia najvyšších predstaviteľov katolíckej cirkvi nato, aby sme pochopili, akú fatálnu hrozbu predstavuje neoliberalizmus pre život budúcich generácií ľudstva?!

Je nad slnko jasné, že jedine silný štát, rešpektujúci tradičné kresťanské hodnoty, môže byť garanciou prežitia spoločnosti. Lenže ak je štát vinou nezodpovednej pravicovej politiky permanentne podvyživený na strane príjmov, nemôže plniť funkcie, kvôli ktorým je štát štátom. Najkrutejším výsmechom neoliberalizmu je fakt, že štát, ktorý umožňuje najväčším podnikateľom nahonobiť rozprávkové majetky, nedokáže tieto majetky ochrániť, pretože nemá dosť peňazí na zabezpečenie spoľahlivejšej funkcie policajného zboru!


Miklošov bič trestá najchudobnejších

Takáto situácia je dnes na Slovensku, kde chýbajú peniaze na zabezpečenie základných funkcií štátu! Zdá sa však, že aj taký zaslepený zástanca neoliberalizmu, ako je Ivan Mikloš, pochopil, že nemožno ísť len cestou škrtov na strane vládnych výdavkov, ale aj cestou napumpovania príjmov do štátneho rozpočtu. Keďže sa však tvrdohlavo odmieta pozrieť pravde do očí, snaží sa oklamať reálne princípy fungovania ekonomiky a otvára tie nesprávne kohútiky. Pokúša sa napríklad zvyšovať DPH. To je však bumerang, ktorý sa raz zákonite vráti na jeho hlavu, alebo, čo je omnoho horšie, na hlavy nás všetkých. Zvyšovanie DPH zákonite zvýši ceny tovarov a oslabí kúpyschopnosť obyvateľstva, ktorá vždy bola najspoľahlivejším hnacím motorom každej ekonomiky. Efekt takého opatrenia bude teda krátkodobý. Spočiatku síce naozaj napumpuje viac prostriedkov do štátnej pokladnice, ale po relatívne krátkej dobe nastane prudký prepad. Obchodníci a výrobcovia následne znížia ceny tovarov, aby sa úplne nezastavili peňažné toky, lenže žiaden podnikateľ nemôže žiť dlhodobo v strate. Preto bude musieť zákonite znižovať výrobu a prepúšťať, čo spôsobí zvýšenie nezamestnanosti a následne zvýšenie výdavkov štátu na podpory v nezamestnanosti. Teda ďalší bumerang na naše úbohé hlavy. V neposlednom rade Miklošov bič trestá predovšetkým tých chudobnejších

Poznám zo svojho okolia zopár veľkopodnikateľov, ktorí chodia na veľké nákupy do zahraničia. Nie sú síce odkázaní šetriť, ale prečo by si nemali takto pomôcť? Lenže chudákovi, ktorý živorí kdesi na hranici životného minima, sa po chlieb, mlieko, maslo a zopár drobností, ktoré potrebuje na svoje prežitie, neoplatí cestovať do zahraničia a chtiac-nechtiac musí nakupovať Miklošom predražený tovar v najbližšom obchode.  A tak Miklošov bič plieska predovšetkým po chrbtoch tých najbezbrannejších. Mám ale ja učiť nášho ministra financií základné poučky ekonomického šlabikára? Kto iný ako on by ich mal poznať? Kto vôbec dal tomuto chlapcovi do rúk vysokoškolský diplom? Práve neoliberalizmus je pohromou pre ekonomiku každého štátu. Keďže základným princípom neoliberalizmu je znižovanie príjmov štátu, štátna kasa sa zákonite rýchlo vyprázdňuje. Ak chce štát aj naďalej plniť funkcie, ktoré sú dokonca aj pre fungovanie neoliberalizmu nevyhnutné, napríklad ochrana majetkov občanov za pomoci policajného aparátu, musí si požičiavať a zadĺži sa. A potom Ivan Mikloš začne vyskakovať a ziapať: „Vidíte?! Čo som vám povedal? Štát je ten najhorší hospodár!“

Netvrdím, že nie sú rezervy v hospodárení štátu. Ale kvôli tomu predsa nemôžeme štát ruinovať! A ďalšia vec: práve takí páni, ako je Ivan Mikloš, vodu kážu a víno pijú! To je vždy po voľbách rečí, ako tá predchádzajúca vláda plytvala prostriedkami daňových poplatníkov! Lenže po skončení volebného obdobia zanechá každá vláda po sebe ešte bujnejší byrokratický aparát ako jej predchodkyňa! A ostatne sám Ivan Mikloš, ktorý na jednej strane tak vehementne šetrí, nadelil v pre našu krajinu najťažšom období pracovníkom ministerstva financií polročné odmeny za 800-tisíc eur, čo v priemere na hlavu predstavuje viac než 1 200 eur! A tých káuz na konte predstaviteľov pravice neustále pribúda.

A tak sa pýtam sám seba: Svitne raz aj nad naším ťažko skúšaným kresťanským Slovenskom žiarivejšie slniečko?

Foto: Emil Polák

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
29. september 2011, 08:31
"Poznám zo svojho okolia zopár veľkopodnikateľov, ktorí chodia na veľké nákupy do zahraničia. Nie sú síce odkázaní šetriť, ale prečo by si nemali takto pomôcť? Lenže chudákovi, ktorý živorí kdesi na hranici životného minima, sa po chlieb, mlieko, maslo a zopár drobností, ktoré potrebuje na svoje prežitie, neoplatí cestovať do zahraničia a chtiac-nechtiac musí nakupovať Miklošom predražený tovar v najbližšom obchode. A tak Miklošov bič plieska predovšetkým po chrbtoch tých najbezbrannejších." ************* Slovenská lúza (tupovoliči) mali možnosť vidieť Miklošovú a Kaníkovú "dobrotu" v r. 1998-2006 a napriek tomu dali hlasy neoliberálom, ktorí ich "žmýkajú" na každom kroku! Čítajú Matovičové Č****-sko, ktoré im každý týždeň zadarmo hádžu do schánky a podľa jeho drístov sa rozhodujú, tak ako keby to bolo "Sväte písmo"? Taktiež pozerajú súkromné pravicové televízie, ktoré im vymývajú rozum! Nikdy nepochopia, že ak je niečo napísané, alebo odvysielané, tak to je väčšinou hlúposť, ktorá pomôže len tomu kto to tvrdí! Slovenskí tupovoliči sa nenaučili vôbec rozmýšľať a opakovane robia tú istú chybu! Zvolia si neoliberálnu vládu a potom v krčmách nadávajú ako im Mikloš zdražuje cestovné, energie a najmä ich "každodenný chlieb" = alkohol a cigarety! **** Pýtam sa márne kedy dostanú rozum? Ale zrejme nikdy, lebo mediálne "vagóny" sú plné balastu, ktoré im nepomôžu k tomu, aby si uvedomili kde ich asociálne cítiaci "podnikatelia" = zvrhlá slovenská buržoázia doviedli po 1989! Škoda sa rozčuľovať, lebo tupovoličom (bez urážky) fakt niet pomoci! ********** RESUME: Platí, že múdry sa učí na chybách iných, normálny na vlastných chybách a tupovoliči sa ani na vlastných chybách nepoučia! A ono je to presne o tom na "demokratickom" = buržoáznom Slovensku!
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
29. september 2011, 09:55
Som podobne katolík, nepodníkám, ani som nikdy túto činnosť nevykonával, ani nepatrím k žiadnym zbohatlíkom. Dokážem pochopiť rozhorčenie autora tohto článku, len sa obávam, že plače nad nesprávnym hrobom. Nepatrím k Miklošovim obdivovateľom, ani nie som obhajcom súčasnej koálicie. Samotný termín "neoliberalizmus" má u mňa skôr politickú príchuť a o samotné zásady slobodného trhu sa opiera len vo veľmi hrubých obrysoch, no to neznamená, že tento pojem so svojim obsahom neovláda na poli ekonómie a politiky, od 80tych rokov, značnú časť Západného sveta. Samotný problém vidím v tom, s čím asi nebude nikto súhlasiť, že presadenie trhovej ekonomiky, tak ako bola naformulovaná mnohými významnými ekonómami(Keynes sem určite nepatril, aj keď jeho význam nechcem znižovať) s napojením na právnu a politickú sústavu nebolo prakticky nikde zrealizované. Samotnému slobodnému trhu nemožno pričítať všespasiteľnosť spoločnosti, no každopádne má významný podiel na jej skvalitnení, avšak otázne je s akými silami sa v tej ktorej krajine spojí a bohužiaľ v tomto dochádza k zlyhaniu, ktoré sa pripisuje na vrub trhu a nie tým, ktorí ho deformujú. Z môjho pohľadu je "kapitalizmus" v dnešných časoch už natoľko zdevastovaný, že jeho návrat do čistej formy je už priam nerealizovateľný a tak sa hlásia o slovo rôzni "na ľavo stojací" myslitelia, ktorí si našli tradičného hlavného vinníka všetkých bied a vojen vo svete v údajnom globálnom kapitalizme, ktorý vytvára medzi ľuďmi priepastné sociálne rozdiely. A na záver, ak v duchu niečo vyčítam cirkvi, tak to, že v pravý čas - 19 storočí, neobjavila v klasickom liberalizme svojho najlepšieho spojenca tých čias...
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
29. september 2011, 10:13
"Som praktizujúci katolík a píšem články a knihy z katolíckeho prostredia, preto ma najviac mrzí, že súčasťou pravice, ktorá tvrdo presadzuje neoliberalizmus, bolo a je aj slovenské Kresťanskodemokratické hnutie." ************* Nerada sa k tomuto vyjadrujem, lebo teologický nevzdelaní ľudia to vždy chápu ako útok na ich vieru a nie na klerus zvrhklej inštitúcie RKC! Treba si uvedomiť základny fakt, že podľa učenia učiteľského úradu RKC a niekoľkých pápežských encyklík z 19. stor. sú súkromné vlastníctvo a najmä sociálna (aj spoločenská)nerovnosť plne zhodné s katolíckym náboženstvom. Ľudová demokracia v poňatí pápežstva by nemala narúšať nemenné zásady (súkromné vlastníctvo a spoločenskú nerovnosť). Tieto zásady sú rozpísané podrobne v encyklikach pápeža Leva XIII. Rerum novarum (1891) a Au milenium de sollicitudes (1892). /in Kulašik P. Dejiny politického myslenia str. 88/ Vzhľadom k tomu, že od I. Vatikánského koncilu sú pápeži neomylní vo veciach viery a morálky, tak nie je ani teoretická šanca na reformovanie, alebo zrušenie tohoto amorálneho učenia! RESUME: Ak KDH tvrdo presadzuje neoliberalizmus, tak koná plne v súlade s učením Vatikánu, lebo presadzuje súkromné vlastníctvo a spoločenskú nerovnosť. Ak by to bolo možné, tak by RKC presadzovala aj monarchistický legitimizmus v EÚ ako konštitučnej monarchie s cisárom podriadeným Vatikánu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 10:35
A na záver, ak v duchu niečo vyčítam cirkvi, tak to, že v pravý čas - 19 storočí, neobjavila v klasickom liberalizme svojho najlepšieho spojenca tých čias... beckett" *************** Práve naopak našla a "evolúčný" vývoj klasického liberalizmu z 19. stor. prináša bohaté ovocie v podobe 20% nezamestnanosti, obrovskej spoločenskej, majetkovej a platovej nerovnosti. Ak tomu pripočítam biedu najchudobnejších vrstiev proletariátu pracujúcich za minimálnu mzdu z ktorej splácajú hypotéky, aby mali vôbec strechu nad hlavou, tak je za čo RKC ďakovať! K lumpenproletariátu o ktorí by sa mala RKC v rámci sociálneho solidarizmu predovšetkým starať sa radšej nechcem vyjadrovať, lebo na neho z vysoka kašle, hoci je to jej provoradým poslaním vyplývajúcim z Nového zákona (zmluvy)!!! **** Ak by sa RKC držala učenia Písma, tak by rozdala chudobným majetky a nasledovala by Krista!!! Nestarali by sa klerikáli, čo budú jesť, čím sa odejú, kde sklonia hlavu, ale by hľadali a privádzali ľudí do Božieho kráľovstva. **** Ale čo robí RKC? Korumpuje politické strany, ktoré sú súčasťou vlády, aby im reštitúciami vrátili komunistami zoštátnený všetok majetok, alebo ešte viac ako napr. v ČR. Taktiež aby im štát naďalej prispieval na rekonštrukcie kostolov, chrámov a kláštorov a samozrejme na blahobytné platy klérusu v 100% výške. Pritom si klerus na túto zem nič nepriniesol, nič nezdedil z Božieho a ani si z tejto zeme nič neodnesie! Tak prečo to robí?????
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
29. september 2011, 11:14
... diametrálny rozdiel v chápaní učenia RKC a NEOLIBERALIZMU. Samotnému článku "zhubný nádor neoliberalizmu" sa nedá prakticky nič vyčítať. Je to ucelený pohľad na súčasný stav spoločnosti a jej smerovanie k ďalšiemu prehlbovaniu majetkových ROZDIELOV obyvateľov. RKC ako jedno z najstarších ideologických a filozofických učení však, za takmer dvetisíc rokov, praktizuje " VODU KÁŽE A VÍNO PIJE", čiže rozporuplnosť medzi teóriou a skutkami je členov.Keďže "pravdivosť teórie sa overuje v praxi", dáva to pomerne jasný výsledok (aj podľa článku), že TEÓRIA (učenie) RKC je CHYBNÉ ?
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
29. september 2011, 11:32
Ale, kam to zas ťaháte, my tu nechceme rozpitvávať vzťahy cirkvi a jej viny, autor tu veľmi dôsledne vyargumentoval, prečo je ideológia neoliberalizmu zhubným nádorom, tento článok by mal byť zverejnený pre vyšší dosah na verejnosť v Pravde, mal by ste skúsiť poslať tam článok v podobným obsahom, ďakujeme.

Pamätám si na varovania, ktoré vyslovil K.Gailbraith ešte v roku 1990 na margo všetkých tých rýchlovykvasených ekonómov, ktorí sa odrazu vyrojili v Československu, vyštudovali socialistickú ekonomickú školu a o liberalizme sa dozvedali iba z "Kritiky buržoáznych teórií" a zle si prekladali paperbacky Ricarda, Smitha, takže si do vedeckých argumentov primiešavali tie svoje krivdy a pokrivené sebectvo a individualizmus.

Boli tu z USA vedci typu Jan Švejnar ( sám som s ním robil interview do Nového Slova v apríli 1990), bol tu v Kolodějích profesor Vaněk, diskutovalo sa o možnostiach zachovať hospodárske priemyselné štruktúry a dobudovať k nim trhové inštitúcie, ale zvrátená ideológiia Klausa, Dlouhého, na Slovensku Kučeráka a veľmi veľmi mladého Dzuringu, tí všetci to ťahali do šokovej terapie a privatizácie. Absolútne sa vykašľali na ľudí a ich potreby, pekne to popísal Oskar Krejší v knihe Povaha dnešní krize.

Myslel som si, že ten ošial upadne, že to je detinská reakcia výbuchu emócií voči "totalite" a preváži zdravý rozum, veď normálne uvažujúci človek si nepodpáli a nezbúra vlastný dom, v ktorom býva, ako sa to stalo v československou ekonomikou, ale stalo sa, neoliberalisti sa azda spoliehali, že odteraz už bude iba príjemné jarné počasie...

Dnešní sulíkovci a všetci tí mladí experti fiškálnych prognóz sú odchovancami pôvodných neoliberálov, ale žiaľ, už nepracujú s faktami a vedeckými argumentami, iba s vierou vo všeobjímajúcu múdru neviditeľnú ruku trhu. Je to diagnóza.
Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
29. september 2011, 11:35
Dýchli na mňa z neho Leninove spisy. Silný štát chcú len jedinci, čo sa považujú za vyvolených k tomu, aby vládli ostatným, aby prerozdeľovali a panovali. Ale ozajstnú prosperitu dokáže zabezpečiť len sloboda. Rakovinou sú ľudia zmýšľajúci ako autor článku.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 12:23
Ranné pápežské encykliky síce obhajovali súkromné vlastníctvo a stavali sa viacmenej kriticky k socialistickým myšlienkam, no v zásade to rovnako platilo aj o klasickom liberalizme, ktorému nevedeli prísť na meno, takže RKC ostala pokiaľ išlo o ekonomiku v "medzipriestore" a bližšia jej bola stavovská organizačná štruktúra spoločnosti, ktorá mala bližšie k socializmu ako ku kapitalizmu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 15:22
Silný štát chcú len jedinci, čo sa považujú za vyvolených k tomu, aby vládli ostatným, aby prerozdeľovali a panovali. Ale ozajstnú prosperitu dokáže zabezpečiť len sloboda. Rakovinou sú ľudia zmýšľajúci ako autor článku. V. Mlich" *************** Rada by som vedela akú slobodu máte na mysli? Zrejme slobodu na bezbrehé neoliberálne vykorisťovanie? Pravdepodobne patríte k tým "šťastne nemorálne bohatým", lebo inak vaše postoje nedokážem pochopiť. Ak by ste sa pozreli z perspektívy proletára pracujúceho za minimalnú mzdu (cca 317 eur) a splácali by ste z toho ešte hypotéku a deti by vám študovali na VŠ, tak by ste sa na takúto slobodu a buržoáznu prosperitu 100% z vysoka vykašlali!!! Chceli by ste radšej žiť v totalite, kde by vám zamestnávateľ dal byt, a deti by mali prospechové štipendia, lacné lístky na stravu, lacné cestovné a šialene lacný intrák! Vtedy by ste chceli silný a najmä ulrasociálny štát a nejakú hypotetickú slobodu by ste mali v paži!
Obrázok používateľa Anonymný
#8
(neuvedené)
29. september 2011, 15:48
"Miklošov bič plieska predovšetkým po chrbtoch tých najbezbrannejších. Mám ale ja učiť nášho ministra financií základné poučky ekonomického šlabikára? Kto iný ako on by ich mal poznať? Kto vôbec dal tomuto chlapcovi do rúk vysokoškolský diplom? Práve neoliberalizmus je pohromou pre ekonomiku každého štátu. Keďže základným princípom neoliberalizmu je znižovanie príjmov štátu, štátna kasa sa zákonite rýchlo vyprázdňuje. Ak chce štát aj naďalej plniť funkcie, ktoré sú dokonca aj pre fungovanie neoliberalizmu nevyhnutné, napríklad ochrana majetkov občanov za pomoci policajného aparátu, musí si požičiavať a zadĺži sa. A potom Ivan Mikloš začne vyskakovať a ziapať: "Vidíte?! Čo som vám povedal? Štát je ten najhorší hospodár!" *************** Veľmi vystížny a žiaľ pravdivý citát.*** 1, Treba si uvedomiť, že Mikloš nie je ekonóm, ale chrématistik!!!!*** 2,Lenže Miklošovi nikto dodnes nepovedal, že má len vtedy pravdu ak do štátnych podnikov dosadí svojich nominantov! Tí si nadelia nehorázne platy, odmeny, zlaté padáky s diamntami a vedú podniky ku krachu. Štát je taký hospodár, aký má mangement. Ale ak Mikloš tvrdí, že štát je najhorší hospodár, tak ako je to s veľkoburžoáznym hospodárom? Aspoň tak zle ak nie horšie ako v zle riadenom štátnom podniku. Mikloša ani vo sne nenapadne pozrieť sa na to z pozície proletára robiaceho za minimálnu mzdu, alebo nezamestnaného vysokokvalifikovaného staršieho občana, ktorého nikto nechce do práce prijať, lebo je neperspektívny! **** RESUME: Ak aspoň z časti uznáme, že Mikloš má aj pravdu, tak treba hľadať tretie lepšie riešenie! Výrobné prostriedky treba dať, čo najskôr do vlastníctva pracujúcim formou zamestnaneckých akcií! Takýto hospodári budú oveľa lepší ako vykorisťujúci veľkoburžoázni vlastníci a tiež lepší ako kapitaslistický štát s meniacimi sa politickými (prevažne neschopnými) nominantmi v štátnych podnikoch!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 16:06
Ten štát som dal do úvodzoviek, pretože v skutočnosti ide o ľudí, ktorí vyciciavajú práve toho proletára. Za socializmu sme 40 rokov predstierali, že pracujeme a štát predstieral, že nás za to platí. Aj pre pomalšie uvažujúcich sú tieto vzaťahy krásne osvetlené v knižke http://www.mises.cz/literatura/nakloneni-svobode-27.aspx
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 18:32
"Aj pre pomalšie uvažujúcich sú tieto vzaťahy krásne osvetlené v knižke http://www.mises.cz/literatura/nakloneni-svobode-27.aspx V. Mlich" ************* "Stát, stejně jako Fred, by rovněž mohl páchat méně škody tím, že by se zdržel dotací vybraných skupin společnosti. Dotace snižují efektivnost konkurence a tržní motivace, přičemž odvádějí pracovní úsilí některých jedinců od produkce zboží a služeb, kterých si ostatní lidé váží, k produkci statků, které jsou druhými ceněny méně či vůbec." ********** Asi som ultra pomaly uvažujúca, ale z tej knihy som nič logického a spravodlivého nepochopila. Je to libertiánsky postoj amerického ultra buržuja, ktorý s elementárnou spravodlivosťou nemá veľa spoločného! Ak štát nemá dotovať poľnohospodárstvo, ktoré by inak bolo nerentabilné a nekonkurencie schopné, tak takéto chápanie považujem za zvrátené! Ak by štát nedotoval poľnohospodárstvo, tak by sme si potom 1 kg múky kupovali za koľko? A koľko by potom stál chlieb? Neoplatilo by sa na dvore a v kvetinovej záhrade zasiať obilie nemiesto trávnika a kvetov a z vysoka sa vykašlať na ultra predražené poľnohospodárske produkty? Takýchto príkladov by som našla desiatky, ktoré by urobili z chudoby doslova otrokov, aby vôbec prežili! Na takéto idiotiny môže prísť len americký obchodník s drahými kovmi Carabiny!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 18:55
"Silný štát chcú len jedinci, čo sa považujú za vyvolených k tomu, aby vládli ostatným, aby prerozdeľovali a panovali." *********** V tomto s vami z časti súhlasím a som za to neustále sociálnymi demokratmi. Lenže musím povedať aj B, tzn. že rozhodne nemienim zo štátu urobiť strážnika buržoázného nakradnutého majetku a ich privilégií!!! Štát si musí plniť svoju redistribučnú, regulačnú a najmä kontrólnu funkciu. Som rozhodne úproti trhovému hospodárstvu a najmä ľudský ponižujúcemu (prostitučnému)trhu práce. Ak sa zhodneme v niečom, tak jedine v tom, že štát by nemal podnikať v hospodárskej sfére, ale túto funkciu by mali prevziať zamestnanecké akciovky, kooperatívne družstva a pod. Rozhodne by nemali jednotlivci vlastniť viac ako 1 akciu v podniku v ktorom fyzický pracujú! V žiadnom prípade by sa zamestnanecké akcie nesmeli dediť. Rozdiel platu najslabšie zarábajúceho a vrcholového managera by nemal za rovnakú dobu prevýšiť 4 násobok platu robotníka. Na poslednú otázku, či má niekto jachtu, alebo motorový čln houseboat mám úplne v paži, ak k ním neprišiel krádežou, alebo vykorisťovaním blížnych!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 19:18
a potom sa môžeme ďalej spolu baviť. Pretože na mňa z Vášho príspevku dýchla obyčajná detinskosť, duchovná neuchopenosť pojmov, ktorými hádžete hore-dole. ****** Viete, kedy vznikol štát? Pred 5100 rokmi (u Sumerov, Egypťanov, Grékov, Číňanov, Indov), ako vznikla aj naša civilizácia, preskočila zo stavu prvobytnosti do stavu civilizovanosti. Zaujímavé, že so vzníkom štátu miera slobody neklesla, naopak, prudko vzrástla. Takže bol by som veľmi opatrný tomu detinskému hádazniu pojmami hore-dole, bez toho, aby som chápal ich podstatu a súvislosti. ***** A problém dnes nie je v odstránení štátu, ale v zmene jeho funkcií. Hospodársko-organizátorská určite nezanikne, ale posilní. Naopak, skôr už mala silne oslabiť jeho vojenská, bezpečnostná, ideologická funkcia. A tieto funkcie práve vy buržoázni liberáli silne posilňujete, viď vojny voči Líbyi, Iraku, Juhoslávii, Afganistanu. Kam sa zrazu podelo vaše liberálne presvedčenie v tomto smere? ****** A nevytýkal by som klasickým buržoáznym liberálom ich postoje v 18. - 19. st., vtedy kapitalistický liberalizmus plnil pozitívne funkcie. Problémom sa stal až po r. 1928, čo jednak teoreticky predvídal M. Keynes v r. 1926 a prakticky potvrdila Veľká hospodárska kríza. Pokusy oživovať dnes buržoázny liberalizmus považujem výslovne za detinské, ak nie za zločin. Je to niečo podobné, ako by ste sa pokúšali zaviesť na kapitalistickú úroveň výrobných síl otrokárske vzťahy (viď rozpory v USA, ktoré vyústili do občianskej vojny).
Obrázok používateľa Anonymný
#9
(neuvedené)
29. september 2011, 19:33
Chcem to pripomenúť autorovi, ktorého pokladám za priateľa, že aj ja sa považujem za liberála. Ale asi ma ťažko bude niekto považovať za buržoázneho liberála. Preto by sme sa mali dôsledne držať historickej metódy a odlišovať rôzne historické podoby liberalizmu. Vplyv buržoáznej propagandy, ktorá hovorí o akejsi abstraktnej slobode (viď pán Milch), demokracii, liberalizme, atď je tu značný, a ako vidieť, podlieha mu aj väčšina ľavicových mysliteľov. **** Ale tento dialektický princíp konkrétno-historického myslenia, chápania nášho sveta ako za sebou nasledujúcu reťaz systémov, absentuje vôbec vo vedeckom myslení. V posledných dňoch sa dosť písalo o tom, že neutrína sa môžu pohybovať vyššou rýchlosťou ako svetlo. A z toho sa vyvodzuje, že prestáva platiť fyzika, že sa narušuje kauzalita, vzťah príčiny a účinku a môžme sa pohybovať aj smerom do minulosti. Ja nie som teoretický fyzik, ale autorov takýchto úvah by som poslal do školy. Ako možno rýchlosť svetla spájať s kauzalitou, je pre mňa hlbokou záhadou. Je vysvetliteľná znovu len tým, že sa vedci nenaučili rozmýšľať konkrétno-historicky, v tomto prípade o tom, že náš vesmír je len jedným z vývojových stupienkov, konkrétnou formou v rade množstva vesmírov a rýchlosť svetla zrejme súvisí s jeho hranicami. Ale predsa nemôže mať nič spoločné so všeobecnejším princípom kauzality, obrátením vzťahu príčiny a následku.***** Kam sa pozriem do teoretickej oblasti, sa vniesla táto buržoázna rozmazanosť pojmov. A to platí aj pre pojem liberalizmu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 19:48
dnes vzrastá z množstva dôvodov, podstatným je dnes zrýchľovanie plymutia sociálneho času. Áno, voľný trh dokáže aj sám osebe regulovať ekonomiku. Lenže to robí s veľkým oneskorením. V časoch klasického kapitalizmu, pred 300 rokmi, to nebol nejaký problém, zmeny prebiehali oproti dnešku relatívne pomaly. Ale v dobe, kedy za 10 rokov prebehnú procesy jednej megaepochy (rovnej megaepoche nevoľnictva, kapitalizmu i socializmu spolu), to možno pokladať za veľmi obdivuhodné, dobrodružné až detinské. A výsledky svetovej ekonomiky tomu zodpovedajú. V niektorých oblastiach to možno akceptovať, ale v niektorých je to doslova zločin na ľuďoch. Napr. v oblasti vzdelávania. Ako možno nechať na voľný trh regulovanie pomeru hoci medzi potrebou právnikov, lekárov, atď. Keď trh zareaguje na potrebu vznikom množstva súkromných škôl, ktoré ale pár rokov potrebujú na zabehanie, získanie a výchovu pedagógov a tých 5 rokov trvá samotná výchova odborníkov. A o 10 rokov zistíte, že medzitým sa všetko úplne zmenilo. Nehovoriac o sociálnych, psychologických, kriminálnych, ekologických súvislostiach, ktoré voľný trh nedokáže brať do úvahy. Viď viditeľný vplyv tohto faktora na úpadok západnej civilizácie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. september 2011, 20:20
Pán Milan tá kauzalita a neutríny a ich rýchlosť presahujúca svetlo laicky znamená len toľko, že napríklad niekto nespokojný so svojim podnikaním a dobrým poistením svojho majetku by mohol urobiť asi toto, že ak by využil rýchlosť neutrína tak by si založil sám oheň skôr ako by tam mohol byť v reálnom čase... (teda zápalka by horela skôr ako by ju niekto štrkol o ďalší chemický prvok iného zloženia) a nik by ho s toho nemohol podozrievať, pretože by v čase zakladania ohňa sedel s kamarátmi na futbale. a nie je to možné iba preto, že človek - ako hmotné častice prvkov so svojou reálnou váhou nemôže preniesť v čase späť - iba ak by sme sa takpovediac rozliali na "kolomaž". teda "rozbili" by sme sa na molekuly častíc a zas by sme sa museli zložiť do kopy. čo má za následok iba toľko, že pri náraze či povedané ako voda pevné( zmrznutá) kvapalné a plynné a prekážke by napríklad niektorým chýbal kus ruky či inak by bol zmrzačený. neutríny majú špecifickosť trojzloženie teda laicky povedané ako voda pevné ( zmrznuté) kvapalné a para... ibaže nuetríny sú rýchle a tým získavajú inú podobu a nedá sa predvídať ani odmerať kedy už je takzvaný bod varu a bod mrazu ako napríklad pri vode. a preto človek nemôže ísť späť iba ak myšlienkovo či svojich spomienkach ale nie reálne. to je ako pri starnutí človeka ked začne starnúť a odrazu začne zabúdať to už chorobný stav človeka.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
30. september 2011, 11:40
"A nevytýkal by som klasickým buržoáznym liberálom ich postoje v 18. - 19. st., vtedy kapitalistický liberalizmus plnil pozitívne funkcie." **************** Aké, vymenujte aspoň dve? V 18-19. storočí veľkoburžoázia urobila proletarizáciu pospolného (obecného) majetku, vyvlastnila drobných vlastníkov pozemkov a vyhnala ich do miest ako proletárov!!! Museli robiť na buržujov, aby sa vôbec uživili, ale mzdy boli také mizerné, že robili aj tehotné ženy a aj deti od 10 rokov!!! Sadnite si na zadok a prečítajte si prvý diel Marxovho Kapitálu I. skôr ako sem napíšete nejaký podobný nezmysel! Potom možno pochopite ako sa nehorázne mýlite!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
30. september 2011, 12:16
Na pochopenie, že prerozdeľovanie NIKDY nemože fungovať. Nikto nemá patent na rozum, aby za ostatných lepšie vedel použiť ich peniaze. Jedine so svojimi vlastnými peniazmi človek narába efektívne, z cudzích kradne, prihráva zákazky kamarátom, plytvá nimi atď a nezabránia tomu žiadne kontroly, komisie a čo ja viem čo, to sú len ďalší paraziti, ktorí sa priživujú na NAŠICH (proletárskych) peniazoch.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
30. september 2011, 12:43
To vám nestačilo 40 rokov socializmu? Na pochopenie, že prerozdeľovanie NIKDY nemože fungovať. " ************* 1, potrebujete si uvedomiť, že to čo tu bolo za hegemónie politbyra komunistov s ich vedúcou úlohou žiaden socializmus nebol!!! Môžeme to nazvať akokoľvek, napr. podľa Trockého štátny kapitalizmus, alebo pseudosocializmus, alebo postkapitalizmus, ale rozhonie NIE SOCIALIZMUS!!!! 2, Pokiaľ nebudú výrobné prostriedky, voda, pôda, nerastné a rastliné suroviny rozdelené egalitným spôsobom medzi všetkých občanov štátu, tak bude nevyhnutné prerozdeľovanie (redistribúcia)!!! To chcete, aby pár bezcharakterných nenažraných buržujov ostatných okradlo o všetko a potom by z nich urobili otrokov ako tomu bolo v 18. a začiatkom 19. storočia?**** 3, "Jedine so svojimi vlastnými peniazmi človek narába efektívne, z cudzích kradne, prihráva zákazky kamarátom, plytvá nimi atď a nezabránia tomu žiadne kontroly, komisie a čo ja viem čo, to sú len ďalší paraziti, ktorí sa priživujú na NAŠICH (proletárskych) peniazoch." ******* Z časti žiaľ máte pravdu, lenže na to, aby platilo to, čo ste uviedli je potrebná taká rozsiahla reforma ako som uviedla v bode 2.!!! Samozrejme so svojími vlastnými PROLETÁRSKYMI peniazmi! Lenže poďme k meritu veci: Sú peniaze ktoré buržuj ukradne vykorisťovaním PROLETÁROM skutočne jeho? ROZHODNE NIE!!!!!!!!!!!!!! Preto musia proletári zmeniť status na akciových, družstevných, alebo kooperatívnych vlastníkov výrobných prostriedkov.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984