Nevyhnutnosť systémovej zmeny 1

István Mészáros: Socialismus nebo barbarství. Od „amerického století“ ke křižovatce dějin. Svoboda servis, Praha 2009. Z anglického originálu /Socialism or Barbarism/ (Monthly Review Press, New York 2001) do češtiny preložil Radovan Baroš. Recenziu na knihu aj s poznámkovým aparátom uverejnil autor Peter Dinuš v akademickom časopise Studia Politica Slovaca v čísle 2/2010.
Počet zobrazení: 1064
235854.jpg

Autor vychádza z poznania, že rozpory vládnuceho kapitalistického systému, predovšetkým jeho základný rozpor medzi kapitálom a prácou, ktorý má podobu štrukturálneho/hierarchického podriadenia práce kapitálu, nie je možné prekonať bez vytvorenia radikálnej alternatívy ku „kapitálovému spôsobu riadenia spoločenského metabolizmu“. „Pouze radikální alternativa ke stávajícímu způsobu řízení společenské metabolické reprodukce může nabídnout východisko ze strukturální krize kapitálu“. (s. 68) Vyjadruje preto potrebu socialistickej ofenzívy, ktorá by viedla k radikálnej spoločenskej premene.

Podľa Mészárosa sa na program dňa dostala otázka „bytostnej rovnosti“ v kontraste s „formálnou rovnosťou“ ako aj s „bytostne hierarchickou nerovnosťou“ rozhodovacieho procesu pod nadvládou kapitálu, rovnako ako s „variantami a replikami tejto nerovnosti známymi z neúspešnej postkapitalistickej historickej skúsenosti“ (východoeurópskehosocializmu – poz. autora). (s. 67) Alternatíva ku „kapitálovému spôsobu riadenia spoločenského metabolizmu“ má byť založená na bytostnej rovnosti: „Taková alternativa je nepředstavitelná bez mezinárodní solidarity orientované na vytvoření systému fundamentální rovnosti“. (s. 51)
 


Problém Mészárosovej tézy o bytostnej rovnosti v alternatívnej spoločnosti spočíva v skutočnosti, že nová spoločnosť nemôže byť bez materských znamienok spoločnosti starej. Marx v reakcii na Lassallovu nejasnú frázu o „rovnosti“ písal: „Tu nejde o komunistickú spoločnosť, ktorá sa vyvinula na vlastnom základe, ale naopak o takú, ktorá práve vychádza z kapitalistickej spoločnosti, ktorá má teda po každej stránke, ekonomickej, mravnej i duchovnej, ešte materinské znamenia starej spoločnosti, z ktorej lona vychádza“.

Každý príslušník takejto spoločnosti, konajúci určitú časť spoločensky nutnej práce, dostáva od spoločnosti potvrdenku, dostáva zo spoločenských skladov spotrebných prostriedkov príslušné množstvo výrobkov. Ak odpočítame množstvo práce, ktoré je určené pre spoločenský fond, dostáva teda námezdne pracujúci od spoločnosti toľko, koľko jej dal: Vládne, ako by sa zdalo, „rovnosť“.

Rovné právo – hovorí Marx – tu vskutku máme, je to však ešte buržoázne právo, ktoré ako každé právo predpokladá nerovnosť. Každé právo je použitie rovnakého meradla na rôznych ľudí, ktorí v skutočnosti nie sú rovnakí, nie sú si rovní, a preto rovné právo je porušením rovnosti a nespravodlivosťou. Každý teda, keď vykonal rovnaké množstvo práce ako druhý, vskutku dostáva rovnaký diel spoločenského výrobku. Rovnosť tu je teda v tom, že sa každému príslušníkovi spoločnosti meria rovnakým metrom, kvantom spoločensky nutnej práce. Avšak jednotlivci si nie sú rovní: jeden je schopnejší a pracovitejší než druhý, jeden je silnejší než druhý, jeden je ženatý, druhý slobodný, jeden má viac detí, druhý menej atď.

„Pri rovnakom pracovnom výkone“ – píše Marx – „a teda rovnakom podiele na spoločenskom fonde spotreby, dostáva jeden fakticky viac než druhý, jeden je bohatší než druhý atď. Aby sa zabránilo všetkým týmto nezrovnalostiam, právo by muselo byť skôr nerovnaké ako rovnaké“.Socializmus teda ešte nemôže priniesť rovnosť (a spravodlivosť): rozdiely v bohatstve zostávajú, avšak nie je možné vykorisťovanie človeka človekom, pretože výrobné prostriedky prestali byť v súkromnom vlastníctve.

Mészáros sa síce odvoláva na Marxa, neznamená to však, že všetky svoje myšlienky rozvíja v marxistickom zmysle. Potvrdzujú to niektoré závery sledovanej práce. Autor sa predovšetkým nestotožňuje s Marxovým záverom o lineárnom vývoji dejín, t. j. že historické sily zaistia striedanie spoločenských formácií k lepšiemu. Na str. 14 svojej knihy uvádza, že ak ešte Marx mohol charakterizovať plné rozvinutie kapitálového systému ako predpoklad nového výrobného spôsobu, dnes je vylúčené, že by všestranný rozvoj výroby mohol byť spojovaný s rozvojom ľudských potrieb. Rozvoj výrobných síl teda nepovedie k novému výrobnému spôsobu, socializmus nebude naplnený všestranným rozvojom výroby. Podľa Mészárosa by bolo úplne sebevražedné vidieť v terajšej deštruktívnej etape rozvoja kapitálového systému predpoklad potrebného nového spôsobu reprodukcie udržateľných podmienok ľudskej existencie. Dôvodom tohto - z hľadiska marxizmu - mylného tvrdenia je hrozivá ekologická situácia, do ktorej našu planétu priviedol súčasný kapitalizmus. Mészáros neprestajne myslí na deštruktívne následky globalizovaného kapitálu, prehlasuje, že spotreba a deštrukcia sú „funkcionálne ekvivalenty“. Môžeme si tu však položiť nasledovné otázky: Nerozširuje už súčasný kapitalizmus (kapitálový systém) okruh spotreby? Neodstraňuje bariéry brániace rastu potrieb? Je dnes vylúčené, že by všestranný rozvoj výroby mohol byť spojovaný s rozvojom ľudských potrieb? Na tieto a podobné otázky odpovedáme v protiklade k autorovi kladne.

Mészáros konštatuje, že kapitalizmus ohrozuje prežitie ľudstva na Zemi a jediná sila, ktorá ho môže prekonať, ktorá je schopná nastoliť „alternatívny spôsob riadenia spoločenského metabolizmu“ je práca, nielen tá či iná jej časť, ale celok práce v úlohe nezmieriteľného súpera kapitálu. Z toho vyplýva, že Mészárosov antikapitalizmus nie je sociálnej povahy, že jeho výzvy k vytvoreniu radikálnej alternatívy k existujúcemu kapitalizmu, k socialistickej ofenzíve, ktorá by viedla k spoločenskej zmene sú motivované predovšetkým ekologicky.

Skutočnosť, že primárnym podnetom k „revolúcii práce“ Mészárosovi nie je sociálna, ale ekologická motivácia je zrejmá nielen zo znenia jeho textu, ale vyplýva aj z nasledovných citátov. „Vesvětle naší dosavadní historické zkušenosti je nicméně již dnes absolutně jisté, že pouze autentické masové socialistické hnutí může vzdorovat silám, které dnes vhánějí lidstvo na pokraj sebezničení“. (s. 55) Na strane 86 sa vyjadruje ešte lapidárnejšie:„V roce 1998 jsme si připomněli 150. výročí sepsání Komunistického manifestu. Kritická otázka zní: Má lidstvo před sebou ještě dalších 150 let? Každopádně ne, pokud kapitálový systém přežije! Buďto nás čeká následkem rozmařilého systémového plýtvání globální katastrofa, anebo lidstvo musí přijít s radikálně odlišným způsobem regulace společenského metabolismu!“. Ekologickú motiváciu nakoniec naznačuje už samotný výraz „metabolizmus“, ktorým vo všeobecnosti rozumieme látkovú premenu v živých organizmoch. Mészáros tento výraz užíva v slovnom spojení „spôsob riadenia spoločenského metabolizmu“, ktorým nahrádza marxistický „spôsob výroby“. Kapitál máme chápať ako „spôsob riadenia spoločenského metabolizmu“, nie ako na ňom založený „spôsob výroby“.

Osobitnú časť Mészárosovej knihy tvoria úvahy o socialistickom hnutí. Z dôvodu historických prehier tohto hnutia sa usiluje o kritické prehodnotenie jeho minulosti. Podľa Mészárosa bol historický vývoj pracujúcej triedy charakterizovaný stále väčšou čiastočnosťou a sektorovosťou, ktorá súvisela s defenzívnym charakterom hnutia práce: „Apo pravdě řečeno, následkem vnitřní vývojové logiky tohoto hnutí byla centralizace sektorovosti provázena upevněním defenzivnosti, která příkře kontrastovala se sporadickými útoky, jejichž prostřednictvím mohly lokální koalice působit svým kapitalistickým protivníkům i poměrně vážné škody“. (s. 57)  Upevnenie defenzívnosti má predstavovať paradoxný historický vývoj. V jeho dôsledku mali odbory hrať od svojich najrannejších počiatkov zároveň tiež úlohu partnera kapitálu.

K ďalšiemu posilneniu defenzívneho charakteru hnutia práce malo dôjsť ustanovením politických strán práce, pretože si pre seba uchvátili všetky rozhodovacie právomoci. „Tento defenzivní charakter“ - píše Mészáros - „byl ještě upevněn praxí, kterou si osvojily politické strany, když se naučily dosahovat jistých dílčích úspěchů s tím, že společenská hnutí odvedou od jeho původních intencí. V kapitalistickém parlamentním systému se totiž výměnou za uznání legitimity politických stran práce stalo takřka nezákonné používat ,průmyslové křídlo´ hnutí (odbory -pozn. autora) k politickým účelům. To vedlo k značnému zúžení manévrovacího prostoru, na které strany práce nakonec přistoupily, a tím odsoudily nesmírný bojový potenciál té produktivní práce, jež byla materiálně zakořeněná a potenciálně politicky nejefektivnější, k totální bezmoci“. (s. 57) Defenzívny postoj práce nútil ponímať existujúci ekonomický a politický poriadok ako nutný rámec sociálneho reformizmu. Rozvoj sociálneho štátu má potom predstavovať vrcholnú manifestáciu tejto logiky. V súčasnosti však vyšla najavo totálna neudržateľnosť defenzívneho postoja práce, pretože kapitál už nie je ochotný s prácou spolupracovať. (s. 59) Konfrontácia kapitálu a práce (Mészáros nehovorí o triednom boji medzi vládnucou a ovládanou triedou, medzi buržoáziou a proletariátom, ale o konfrontácii kapitálu a práce) je preto spojená s nevyhnutnosťou objaviť úplne nový spôsob presadzovania životných záujmov dobrovoľne združených producentov (výrobcov – pozn. autora), ktorý by ostro kontrastoval s reformistickou minulosťou.

So záverom o bankrote socialistického reformizmu je možné len súhlasiť. Objektom kritiky môže byť len skutočnosť, že Mészáros o socialistickom hnutí hovorí všeobecne. Jeho úvahy postrádajú konkrétne vymedzenie problému, nediferencuje, nevidí v hnutí práce rozdielne prístupy jednotlivých strán a nehľadá ani ich príčiny. Nerozlišuje proletárske masy a ich politické reprezentácie, nikde nehovorí o rozdieloch v charaktere politických strán a politických vodcov námezdne pracujúcej triedy. Túto skutočnosť si dobre uvedomovali už Marx s Engelsom, ktorí rozlišovali medzi proletariátom ako pozitívnym, revolučným faktorom v možnej kontradikcii k jeho reformistickým, oportunistickým politickým reprezentantom.

Ak Mészáros tvrdí, že politické strany práce nedokázali vypracovať životaschopnú alternatívu, pretože sa vo svojej negujúcej funkcii sústredili výlučne na politickú dimenziu protivníka, platí to aj o boľševikoch? Zostávali aj oni závislí od objektu svojej negácie? Ak bolo hnutiepráce po celú svoju dlhú históriu defenzívne a táto jeho rozhodujúca charakteristika vytvorila bludný kruh, tak musíme skonštatovať, že len u reformistických socialistov.

Autor hovorí o poľutovaniahodnej historickej skutočnosti, že vo veľkých medzinárodných konfliktoch pracujúce triedy rozličných krajín stranili svojim národným vykorisťovateľom miesto toho, aby obrátili zbrane proti svojim vládnucim triedam a doplňuje „jak je k tomu vyzývali socialisté…“. (s. 63) Ktorí socialisti však k tomu skutočne vyzývali? Odpoveď je zrejmá: predovšetkým boľševici. A ktorí tak nečinili? Tí, ktorí v roku 1914 zradili Manifest bazilejského kongresu II. Internacionály a obraňovali prvú svetovú vojnu pod heslom „obrany vlasti“, teda predchodcovia dnešných socialistov. Mészáros však o týchto skutočnostiach nevie vôbec nič. Namiesto toho donekonečna hovorí o všeobecnom hnutí práce a o bezpohlavnej „ľavici“.

Ak má byť jednou z najväčších tragédií hnutia práce vnútorné rozdelenie Mészárosom popisované ako oddelenie priemyselného (odborového) krídla hnutia od jeho krídla politického (politických strán), tak radikálnu reorganizáciu socialistického hnutia očakáva od opätovného zlúčenia jeho „priemyselného krídla“ a „politického krídla“. V jeho ponímaní to znamená prenesenie politického rozhodovania na odbory a aktivizáciu politických strán v priemyselných konfliktoch ako neústupných protihráčov kapitálu.

Sociálna demokracia však s odborovým hnutím úzko spolupracovala už od začiatku.  Strategické spojenectvo medzi sociálno-demokratickými stranami a odbormi existovalo pred druhou svetovou vojnou i po nej. Socialisti sa v spolupráci s odbormi v jednotlivých krajinách západnej Európy podieľali na budovaní tzv. sociálneho štátu. Napätie medzi ich stranami a odbormi sa datuje zhruba až od konca 60. rokov minulého storočia, pričom trvalo ešte niekoľko ďalších rokov (niekde aj desaťročí) kým sa socialistické strany a odbory prestali k sebe správať ako prirodzení partneri. Mészárosom navrhovaná radikálna reorganizácia socialistického hnutia tak v podstate nespočíva v ničom inom než v návrate k „lepšej“ reformistickej minulosti. Slovom „lepšie“ myslíme socialistickú ľavicu v tradičnom chápaní ako strany, ktorá v tandeme s odbormi presadzuje záujmy námezdne pracujúcich, teda tradičnú socialistickú ľavicu v protiklade k jej pokračovateľke -  postmodernej ľavici. Avšak jedna i druhá je stále len reformistická.

Historická skúsenosť hnutia práce nakoniec potvrdzuje, že môže byť stokrát žiaduce dosiahnuť to, aby sa samotné odborové hnutie („priemyselné krídlo“) chopilo priamej politickej role, keď jeho vedenie bude skorumpované a reformistické, keď nebude bojovať s povestnou „robotníckou aristokraciou“.

Reformistická minulosť mala hnutie práce zaviesť do slepej uličky a pripustiť likvidáciu dokonca i tých niekoľko málo obmedzených ústupkov vydobytých na kapitáli v minulosti. Podľa Mészárosa uvedená „poľutovaniahodná historická skutočnosť“ má svoju vecnú príčinu v rozpornej povahe príslušných mocenských vzťahov a nie je možné ju redukovať na problém „ideologickej jasnosti“. (s. 63) Defenzívnosť tak nie je následkom revizionizmu, oportunizmu a reformizmu socialistických vodcov, ale následkom „vnútornej vývojovej logiky“ hnutia práce! Ale problém „ideologickej jasnosti“, teda sporu medzi reformistickými a revolučnými marxistami nie je možné chápať odtrhnuto od jeho sociálnej podstaty, idealisticky. Tieto spory, ktoré vrcholili v čase okolo prvej svetovej vojny boli sociálnym produktom rozporov II. Internacionály. Nevidieť to, znamená ignorovať podmienenosť ideologických východísk.

Všeobecne možno tvrdiť, že Mészárosovej analýze socialistického hnutia chýba konkrétne historické ukotvenie. Ak nepracuje s konkrétnym materiálom v konkrétnom historickom období, podmienkach a súvislostiach, nemôže byť jeho analýza materialistická, ale idealistická.

Mészáros vo svojej práci rozlišuje to, čo Marx nerozlišoval: „kapitalistický“ a „kapitálový“ systém, „politické“ a „ekonomické“ privlastňovanie nadpráce. Toto rozlišovanie ako aj prevažujúci všeobecný a ahistorický výklad spôsobuje rad nejasných a nejednoznačných formulácií. Ako príklad môžeme uviesť Mészárosovo vysvetľovanie príčin pádu bývalého Sovietskeho zväzu. Tvrdí, že v dejinnom období prechodu (akom?) od nadvlády kapitálu (akej?, kedy?) k veľmi odlišnému systému (akému?) funguje tak pracovná teória hodnoty, ako aj samotný zákon hodnoty veľmi nedokonale (ako nedokonale?). Alebo nasledovné vyjadrenie: „…v jisté etapě svého vývoje nebyl sovětský systém obrazně řečeno ,ani ryba ani rak´“. (s. 78) Čitateľ si pri takýchto a podobných vyjadreniach len veľmi ťažko domýšľa, čo nimi autor v skutočnosti myslí.

Mészáros rozlišuje kapitalistický systém v jeho „rýdzej podobe“ a kapitálový systém s jeho „hybridnými podobami“. V zásade ide o rozdiel medzi kapitálovým systémom vo svojej kapitalistickej forme založenej na ekonomickej regulácii privlastňovania nadpráce a vo svojej „inej“ forme založenej na politickej regulácii privlastňovania nadpráce. V minulosti totiž mali existovať - a dokonca i dnes - formy kapitálového systému, ktoré sa nemajú dať popísať ako kapitalistické. Kapitálový systém vo svojej „inej“ forme má mať omnoho viac podôb ako systém kapitalistický; žijú v ňom napríklad „zaostalé“ krajiny Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky.

K tejto forme však Mészáros priraďuje predovšetkým východoeurópsky socializmus sovietskeho typu, ktorý nazýva „postkapitalizmom“. Rozširuje tak zbierku najrôznejších označení a termínov spoločenského systému, aký existoval aj v Československu do roku 1989. V jeho interpretácii bol východoeurópsky resp. sovietsky „postkapitalizmus“ podobne ako kapitalizmus v jeho „rýdzej podobe“ založený na nadvláde kapitálu: „Nadvláda kapitálu - třebaže v jiné podobě - totiž pokračovala i v sovětském typu postkapitalistického systému“. (s. 83) Dochádzalo v ňom k privlastňovaniu nadpráce separátnym orgánom, ktorý prácu štrukturálne ovládal a realizoval tak „politické vymačkávanie nadpráce“.

Avšak nielen v sovietskom alebo čínskom „postkapitalizme“ ale vo všetkých mysliteľných variantách kapitálového systému má byť nadpráca privlastňovaná separátnym orgánom nadriadeným práci a štrukturálne ju ovládajúca; v týchto variantách sa stretávame s politickým riadením privlastňovania nadpráce.

Takéto chápanie má viacero problémov. Ak Mészáros tvrdí, že vo východoeurópskom socializme („postkapitalizme“) dochádzalo podobne ako v kapitalizme k „vymačkávaniu“ a privlastňovaniu nadpráce, musela aj v ňom platiť pracovná teória hodnoty. V takom prípade autorova interpretácia dáva na rovnakú úroveň kapitalistického vlastníka výrobných prostriedkov, ktorý mal toto privlastňovanie realizovať ekonomickou cestou  a komunistickú (proletársku) stranu, ktorá rovnakú činnosť realizovala politicky. Toto stotožnenie kapitalistu ako personifikovaného kapitálu a komunistickej strany, ktorá opierala svoju legitimitu o presadzovanie záujmov námezdne pracujúcich más, Mészáros nijako nezakrýva. Keď hovorí o tom, koľko úsilia je vynaložené na transformáciu práce z nezmieriteľného súpera kapitálu v jeho najpoddanejšieho služobníka uvádza pokusy s tzv. ľudovým kapitalizmom drobných akcionárov až po „přímé politické vynucování nadpráce vykonávané postkapitalistickými personifikacemi kapitálu (komunistami - pozn. autora), které se pokoušely samy sebe legitimizovat falešnou stylizací do podoby autentických nositelů pravých zájmů pracující třídy“. (s. 56).

(Pokračovanie)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
14. september 2011, 11:26
že hovorí o ekologickej motivácii. Ak používa výraz ?metabolizmus?, ktorým vo všeobecnosti rozumieme látkovú premenu v živých organizmoch, namiesto marxistického pojmu *spôsob výroby*, nedá sa hovoriť o tom, žeby nešlo o marxistické chápanie. Marx sám použil pojem metabolizmus, spotrebu látok a energií v zmysle spoločenskej výroby. Presný citát si rýchlo nepamätám, musel by som ho niekde vyhľadať. Sociálny metabolizmus je len vyššou vývojovou formou metabolizmu oproti biologickému. Problémy jeho práce vidím inde.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
14. september 2011, 11:52
1. Meszároš na jednej strane zdôrazňuje Marxovo chápanie socializmu ako systému,ktorý je ešte silne poznačený materinskými znamienkami kapitalizmu. Na druhej strane však z toho nevyvodil závery a hovorí o socializme len ako o postkapitalizme, nie socializme. ****** 2. V tomto zmysle, ak je tu predstava o akomsi čistom, autentickom socializme, môže ísť už jedine o komunizmus a nie socializmus. Autentický, klasický socializmus mohol byť len taký, ako bol. Vyciciavať si z prsta, aký rajský, ideálny mal byť, je návratom o dve storočia späť, k utopickému uvažovaniu. ****** 3. Tézy o nepodarenom experimente, o zlyhaní socializmu sú skôr poznatkovým, ideovým zlyhaním ľavice. Ktorá si z marxizmu, jeho dialektickej metódy (negácie negácie, premeny kvantity v kvalitu) nedokáže vyvodiť zodpovedajúce názory o socializme. Nehovoriac o neschopnosti mysliteľov, filozofov vyvodiť si závery zo zrýchľovania, zhusťovania sociálneho času pre existenciu socializmu. Socializmus existoval presne toľko, koľko mu z hľadiska súladu VS a VV a pôsobenia dialektického zákona premeny kvantity na kvalitu prináležalo (1928 - 1998, hlavné štádium klasického socializmu 1968 - 1988). Skoro mi zabehlo, keď som videl uvažovať o 150 rokoch:-). Mali by sme mať predsa trochu predstavu, čo všetko sa dnes udeje za 10 rokov, nie za 150. Nečudo, že ak chýba exaktný pohľad na socializmus, na ľudské dejiny, ľavica namiesto životaschopného projektu sa pohybuje len v akýchsi utopických, všeobecných, neživotaschopných predstavách. Už som to napísal, aby sme nečakali nejaké životaschopné modely od západných mysliteľov, sú realite príliš vzdialení. Prakticky sa pohybujú len v realite starej kapitalistickej spoločnosti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 15:43
Už som písal o tom, že náš vesmír predstavujú usporiadané toky matérie, energie a informácií. A biologický i sociálny metabolizmus (spoločenská výroba) sú len vyššie a vyššie vývojové stupne tejto usporiadanosti, dosahujúc tým vyššiu efektívnosť týchto tokov. A dialektický zákon premeny kvantitatívnych zmien na kvalitatívne a naopak a z neho vyplývajúci zákon súladu výrobných síl a výrobných vzťahov sú len prejavom tejto usporiadanosti. Je preto logické, že ak vieme vypočítať dráhy vesmírnych telies, predvídať priebeh vesmírnych udalostí, že pri vyššom stupni usporiadanosti, akým je sociálna forma existencie hmoty (ľudská spoločnosť) by sme to mali byť schopní o to viac. Úpadok civilizácie, jej poznania ako jej duchovného zraku je viditeľný aj v tom, že tieto princípy zaznávame. A tak nevieme, čo bude zajtra, o 20. st. aj v tejto práci sa hovorí ako o storočí Ameriky (hoci to bolo storočie socializmu a ZSSR), socializmus si ľubovoľne umiestňujeme podľa našich subjektívnych želaní do ľubovoľnej doby (pritom aj socializmus predstavuje konkrétny spôsob výroby, teda konkrétny súlad VS a VV (spôsob výroby) a má svoje jasne vymedzené miesto na vývojom rebríčku (1928 - 1998) a priraďujeme mu akési rozprávkové vlastnosti, hoci on mohol byť len taký, ako mu to umožnil daný stav VS.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 17:47
1. Nemôžeme Meszárosovi vytýkať, že nevyvodil závery zo systému, ktorý "bol ešte poznačený znamienkami kapitalizmu" ( podľa mňa zostala mzda ako námezdná práca, pozabudlo sa uvažovať o inom, kedže výrobné prostriedky zdanlivo prešli do rúk zamestnancom) a že hovorí o socializme len ako o postkapitalizme. Veď tomu i tak viacmenej bolo a dnes sme opäť v situácii, keď musíme hovoriť o postkapitalizme, pretože znova sa to, čo vzniká v lone kapitalistickej výroby, nedá nazvať "ešte a ešte" ani vedomostnou spoločnosťou, ani participatívnou ekonomikou, ani ekonomickou demokraciou. A viete si predstaviť, že by v USA TERAZ hlásal socializmus?

2. A to je ten problém: Ak nám amerikanizmus poznamenal spoločensko-ekonomické zriadenie, ktoré sa sotva vytrhlo z ekonomického systému kapitalistickej výroby a iba 40 či ako v Rusku 70 rokov vytvráralo nové spoločenské vzťahy za permanentného ohrozovania intervenciami zvonka i studenou vojnou, a ak toto americké politologické pomenovanie na vývoj u nás napríklad po roku 1948 je "komunizmus", ( podľa diktatúry proletariátu vedeného komunistickou stranou), tak potom môže ťažko aj Meszáros hovoriť "komunizme" ako o pojme budúcnosti. Aspoň v momentálnom politicko-spoločenskom definovaní budúcnosti by to bolo ťažko zdôvodniteľné...

3. S tým tvrdením v bode 3.plne súhlasím - chýba vedecký, exaktný pohľad na SOCIALIZMUS a používajú sa iba orálne historické zdôvodnenia nasýtené negatívnymi emóciami ( antikomunisti) alebo príliš pozitívnymi emóciami ústiacimi do sektárstva ( ortodoxní komunisti až anarchisti).

Čo s tým? Pracovať, pracovať pracovať - analyzovať, dokumentovať, pridávať súvislosti, vylúčiť subjektívne pocity z oboch protipólov a hlavne - oddeliť politické dianie a situáciu od ekonomicko-sociálnych aspektov.

Nedávno bola taká relácia, kde ľuďom okolo dvadsiatky, ktorí neprežili nič z obdobia do 1989, ponúkali fakty práve z oblasti ekonomicko-sociálnej reality, akú sme mali, pričom pomlčali o politike - všetci boli jednoznačne nadšení prvkami sociálnych a ekonomických možností ( žiadna nezamestnanosť, štúdium zadarmo, škôlky a jasle zadarmo, rekreácie zadarmo, možnosť nastúpiť do práce po absolvovaní školy - ba povinnosť, starostlivosť o starých, mladomanželská pôžička, možnosť počkať si na byt zadarmo,atď,).
Takže to oddelenie politiky od ekonomicko-sociálnych faktov je potrebné. Iba tak sa dá hovoriť o budúcom socializme.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 18:28
a k tomu nie je potrebné, aby všetky krajiny prešli do novej epochy, nového systému. Tak to v tomto vesmíre nebeží, do novej formy prechádza len malá časť starej, často len 1 - 5 percent. Aj kapitalizmus po r. 1368 sa začal vyvíjať iba v niekoľkých krajinách - Anglicku, Holandsku, severnom Taliansku. Aj o tejto dobe by sa dalo hovoriť ako o postfeudálnej, keďže kapitalizmus ešte storočia niesol znamienka feudalizmu. A predsa kapitalizmus nenazývame postfeudalizmom, aký by to malo zmysel. Postfeudalizmom možno nazvať len vývoj v tých krajinách, ktoré sa nevyvíjali smerom ku kapitalizmu, ale pokračovali ďalej v postupnom, evolučnom rozvíjaní feudalizmu do jeho rozvinutej podoby, nadstavby. Typickým príkladom je vývoj v Číne po r. 1368, za dynastie Ming.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 18:45
že nenazývam dnešnú dobu postkapitalizmom, ale postsocializmom. V r. 1998 skončila socialistická epocha a inak sa táto doba ani nedá nazvať. Je to doba po socializme, nie po kapitalizme. Práve v nechopení tohto faktu spočíva ideový i programový problém ľavice, ktorá podlieha empirickej, skúsenostnej rovine, a javí sa jej, že (socializmus zlyhal, bol omyl, atď), teda tú dobu odpísala, akoby nebola a nadväzuje na kapitalizmus, nie na klasický socializmus. Preto hovorí o postkapitalizme a nie postsocializme. Vytýkam ľavici, jej mysliteľom, že si tieto závery a svoj výklad socializmu jednoducho vyciciavajú z prsta, namiesto exaktného prístupu, uplatniac marxistickú dialekticko-materialistickú koncepciu dejín. Nakoniec, to nevyplýva len z teoretických princípov dejinného vývoja, ale sám spoločenský život ukazuje, že ľavica predostiera utopické, už prekonané koncepcie, ktoré nenachádzajú priveľkú odozvu u ľudí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 18:59
nevoľncka epocha trvala 4480 rokov (3112 pnl - 1368 nl), kapitalistická 560 rokov (1368 - 1928), socialistická 70 rokov(1928 - 1998), a hlavnou tendenciou po r. 1928 je socialistická, preto išlo o socialistickú epochu v rámci celej civilizácie. Postkapitalizmom môžme nazvať jedine vývoj v niektorých krajinách (západ), ale toto už nie je vedúca tendencia, vedúca vývojová línia. Stále sa nemôžme zbaviť toho, že pokladáme púhu existenciu kapitalizmu za dôkaz toho, že je vedúcou dejinnou silou. Myslitelia by sa nemali dať oklamať javovou stránkou udalostí, ale vidieť podstatu. Kapitalizmus ako bočná vývojová línia už nie je schopný vyriešiť ani jeden závažnejší problém civilizácie, nemá na to dispozície. Čím dlhšie bude trvať pochopenie tohto faktu, tým viac sa bude kríza civilizácie prehlbovať. ****** Jednoducho, s kapitalizmom tu už rátajme len ako so škodnou, zlým čarodejníkom, ktorý mieša osudmi ľudí, ale nerátajme s ním ako hybnou silou dejín, nenazývajme túto dobu postkapitalizmom.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
14. september 2011, 19:12
sporu, či ide o postkapitalistickú alebo postsocialistickú spoločnosť. Ako som tak rozmýšľal, na základe toho, čo som napísal vyššie, vlastne niektorí ľudia sa môžu cítiť v postkapitalistickej spoločnosti. Už som to predsa napísal, že ľudia majú právo vybrať si aj cestu kapitalizmu, či postkapitalizmu. Ale ja sa cítim súčasťou inej doby, do r. 1989 ako súčasť socializmu, ktorý sme (som) v r. 1989 (dialekticky) prekročil, pozitívne znegoval. Nemám teda nič proti tomu, ak sa niektorí chcú cítiť stále súčasťou postkapitalizmu, ale ja radšej šlapem s vývojom a ten od tej doby ubehol poriadny kus cesty (4 historické epochy). Viem, že sa to niekomu môže javiť podivné, ale to už nie je môj problém, že si ani veľkí myslitelia nedokážu vyvodiť logické závery zo zrýchľovania, zhusťovania sociálneho času. A dokážu tresnúť aj také čísla, ako za 150 rokov, za 500 rokov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. september 2011, 22:36
Milan, určitým spôsobom môžem prijať vaše triedenie, ba dokonca by som povedal, že ak to pomôže pokroku, volajme obdobie u nás po roku 1989 postsocializmom,
ale píše sa rok 2011, onedlho to budú plných 22 rokov od pádu socializmu a my nemôžeme celé toto obdobie charakterizovať ako "postsocializmus",

pretože medzitým sa cez našu spoločnosť v zrýchlenom čase prehnal celý vývoj od vytvorenia kapitalizmu ( návrat výrobných prostriedkov do súkromných rúk, vytvorenie skutočne "divokej" ruky trhov, )
cez zrýchlený vývoj globalizácie nášho kapitalizmu ( cez otvorené "dvere" importami a kapitálovými investíciami sem natiekla rovnaká globálna ekonomika, aká je v Zanzibare, Hongkonku i v Hamburgu),
vytváranie "znalostnej ekonomiky" ( musím do úvodzoviek, lebo to je len deklaratívne konštatovanie toho, že sme dosiahli vysoký stupeň "ajtizácie" a digitalizácie, pričom sa to ľudí a ich správania takmer vôbec nedotklo)
až po zánik efektívneho fungovania trhov a efektívneho fungovania kapitálu ( dlžoby súkromného sektoru, predĺženie globálnej ekonomiky, chronická kríza finančná a dnes už i odbytová, znižovanie návratnosti a hlavne výnosnosti kapitálu).

A keďže si dnes žiadny J.A.Baťa nedokáže zo svojej dielničky vybudovať celoštátne prosperujúci podnik, ktorý zamestnáva tisíce robotníkov a otvára predajné pobočky po celom svete, ba ani výrobca ovocia si nedokáže zarobiť predajom svojich plodov, ani majiteľ hotela nedokáže prosperova, pretože "doba je neistá"( klimatické zmeny, zmeny v kúpnej sile zákazníkov, atď), obávam sa, že TOTO čo u nás existuje v roku 2011 už nie je ten kapitalizmus, aký sa vyučuje na univerzitách, ani ten kapitalizmus, ktorý podľa poučiek chcú riadiť naši pravicoví ekonómovia, TOTO už je chaos POSTKAPITALIZMU a rozhodne sa po ukončení minimálne kupónovej privatizácie a vlny privatizácií štátnych podnikov v 1998 už nedá hovoriť o našej epoche ako o postsocializme, pretože klasický kapitalizmus vytvárajúci tú našu "tenkú národnú kapitálotvornú vrstvu" tu nebol dlhšie ako 6-9 rokov. Čo sa nepamätáte? Vstupom prvého globálneho nadnárodného investora bol slovenský kapitalizmus rozpúšťaný a minimalizovaný. Adi Dodko, ani Emka, si neporadili, ak prišlo Tesco, museli zavrieť či predať svoje obchodíky získané z malej privatizácie. Ani Ďuso s.r.o. nevydržal tlak nadnárodného montážneho výrobcu, ktorý ho prevalcoval svojimi lean -management postupmi a dumpingovými cenami. Alebo azda neviete, ako holandské firmy zničili slovenských pestovateľov tulipánov a karafiátov, ktorí si dokonca zakladali svoje fóliovníky ešte za socializmu na Žitnom ostrove a potom už nevedeli cenovo konkurovať holandským, ktoré boli čerstvo privážané letecky a predávané pod cenu v obchodných sieťach?

Rád by som Vás ubezpečil, že nie som proti Vašej terminológii, ibaže ak ju podložíme konkrétnym vývojom v obchode, na trhu a vo výrobnej oblasti, ukážu sa hnusné svinstvá už priamo dusiace zárodky národného kapitalizmu, ktorý dobre, povedzme, vznikal v postsocialistickej dobe 90.rokov.

Ve´d i ja som si myslel, že obnovím Mliečny Bar v Bratislave na korze, "vysvetlili" mi to tie malé milé mafie a dnes je tam McDonalds, globálna rýchlovýkrmňa.

Ale nesťažujem sa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. september 2011, 07:27
že po r. 1928, po Veľkej hosp. kríze jednoducho klasický kapitalizmus prestal existovať, skončila epocha kapitalizmu. Áno, v západnej Európe, či USA môžme po tomto období hovoriť o postkapitalizme, ale nie vo východnej Európe, a nie pre civilizáciu ako celok. Hlavnou vývovojou tendenciou bol socializmus, dnes je to doba po socializme. To nezmení ani to, že sa tu objavil akýsi podivný kapitalizmus. Doby, epochy sú určené vývojom výrobných síl, ktoré postupne narástli do roviny postsocializmu (teda im nemôžu už vyhovovať ani socialistické vzťahy, nieto kapitalistické - v tom je podstata krízy). Nakoniec to vidieť aj na tom, že západný kapitalizmus prudko upadá, postsocializmus v Číne si podmaňuje svet. Aj podľa čínskej expanzie sa dá táto doba nazvať postsocializmom. Viem, že si myslíte, že je tam kapitalizmus, ale je to postsocializmus.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
15. september 2011, 07:28
ale zase sa na pár dní stratím, uprostred dobrej diskusie:-).
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. september 2011, 09:36
socializmus je len modelovy pojem a postsocializmus takisto, niekto by mohol uspesne namietnut, ze prechodne spolocenske stadium (socializmus) tu vobec este nebolo, nakolko nebolo prekonane kapitalisticke stadium vyvoja vyrobnych prostriedkov a scasti aj vyrobnych sil, pokus bol 1968 a vieme ako dopadol, cize kludne aj slepa vyvojova cesta, ktoru ukoncila dohoda velmoci na Malte a v Reykjaviku, ale su mozne aj ine pohlady. usilie o lepsie usporiadanu spolocnost je tak stare ako ludstvo samotne, uplne jedno ako sa to nazyvalo, nazyva alebo bude nazyvat. dnes prevlada chaos, kapitalizmus konci lebo ho prevalcovali cinski komunisti a jeho imanentna systemova nenazranost a tak asi napriznacnejsia charakteristika je, ze vstupujeme do postkapitalizmu...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. september 2011, 09:42
ale inak absolut suhlas s klasifikaciou
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. september 2011, 18:05
myslenia.Podla mojho nazoru prave oddelenie politiky od ekonomicko-sociálnych faktov sa dlhodobo dialo a dodnes deje.Politika a ekonomicko- socialne fakty boli a su totiz neodelitelne.Socialno-ekonomicke fakty boli vysledkom politickej reality minulosti a rovnako su odrazom dnesnej politickej reality.Je az zarazujuce ako rychlo a lahko sa masy vzdali socialno ekonomickych faktov minulosti naplnenych realnym obsahom na zaklade prazdnej politickej diskredizacie politiky minulosti.Este zarazajucejsie je ,ako lahko napriek 20 rocnej skusenostou so socialno-ekonomickymi faktami dneska sa dari udrziavat lzivu(vrahovia su hrnovia ,hrdinovia vrahmi) virtualnu politicku realitu dneska.Pravda o politike a socialno-ekonomickej realite ako celku dneska i minulosti je oslobodzujuca.Kym sa nepodari dostat do povedomia ludi ,ze rovnako ako je socialno-ekonomicka realita minulosti mnohonasobne lepsia ako ta socialno-ekonomicka realita dnesna bola aj politika minulosti napriek chybam a nedostatkom pre cloveka omnoho privetivajsia ako ta dnesna, o zmene socialno-ekonomickeho postavenia ludi mozme len snivat.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
15. september 2011, 22:39
Peter Dinuš je najlepší autor toho, čo mám ja ako koníčka. A opäť škoda, že nie je ceľavedomý - nemusí byť dnes politikom ten, kto vypracováva program politický, ale ten človek musí byť politický, nie apolitický, ako sú dnes experti nad všetko a pritom ..... Čítajte knihu jeho kolektívu...., ak je to stále ten istý P.D.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. september 2011, 19:23
Problémové časti 1. Meszároš na jednej strane zdôrazňuje Marxovo chápanie socializmu ako systému,ktorý je ešte silne poznačený materinskými znamienkami kapitalizmu. Na druhej strane však z toho nevyvodil závery a hovorí o socializme len ako o postkapitalizme, nie socializme." ************ Meszáros to vystihol jasne a zreteľne. Je úplne jedno čo pseudosocializmus nazýva postkapitalizmom, alebo ako ja štátnym kapitalizmom s hegemóniou komunistov! Jeho závery sú správne, jasné a zrozumiteľné, ktoré by som v žiadnom prípade nevidela ako problémové. RESUME: Pokiaľ proletariát nebude vlastniť výrobné prostriedky, nerastné suroviny, lesy, vodu a pôdu, tak dovtedy pôjde vždy len o viariácie kapitalizmu! PS: Konečne po dlhom čase veľmi dobrý článok (ďalší po Ľ. Blahových), kde sa nad popísanými idiotinami pochybných autorov nemusím rozčuľovať.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. september 2011, 19:55
do diskusie 1. Nemôžeme Meszárosovi vytýkať, že nevyvodil závery zo systému, ktorý "bol ešte poznačený znamienkami kapitalizmu" ( podľa mňa zostala mzda ako námezdná práca, pozabudlo sa uvažovať o inom, kedže výrobné prostriedky zdanlivo prešli do rúk zamestnancom) a že hovorí o socializme len ako o postkapitalizme."************* Pán Zajac vy si zrejme nechcete uvedomiť, že výrobné prostriedky vôbec neprešli do rúk zamestnacov v pseudo socializme (postkapitalizme podľa Meszarosa). VP nikdy neboli vlastníctvom pracujúceho proletariátu (námezdných pracujúcich) preto dostávali v štátnom kapitalizme námezdnú mzdu. Takže sa vobec nezabudlo uvažovať nad nezmyslom, že pracujúci (hoc len zdanlivo) niečo vlastnili! Nevlastnili nič, jediným reálnym vlastníkom bolo politbyro komunistickej strany, ktoré rozhodovalo o všetko a represívne vynucovalo nadprácu (ak niekto 3 dni neprišiel do práce bol prenasledovný represívnym aparátom - Verejnou bezpečnosťou (VB) stíhaný ako príživník) Čiže od "pseudo socialistického" proletariátu! Pokiaľ by výrobné prostriedky boli vlastnili proletári, tak by k represívnemu konaniu vôbec nemuselo dochádzať, pretože by každy vo vlastnom záujme a pre seba bol pracoval na svojom v kooperatívnej samospráve! Žiaľ mali sme tu štátny kapitalizmus s hegemónoiou komunistov, ktorí hájili už len svoje egoistické záujmy (napr. komunistické obchody pre politbyro s veľkoobchodnými, alebo výrobnými cenami) vymačkávaním nadpráce zo "pseudo socialistického" proletariátu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. september 2011, 20:06
" je len vyššou vývojovou formou metabolizmu oproti biologickému" *********** Pojem "socialny metabolizmus zaviedol ako prvý rímsky patricij Agripa Meneja, keď bájkou o hlave a bruchu "presvedčil" plebejcov, aby začali robiť na patriciov, lebo spoločne zahynú ak nezlezú zo Svätej hory.*** Takouto nenažratou hlavou s veľkým bruchom, ktorá "rozmýšľala" ako vykorisťovať efektívnejšie "pseudosocialistických" proletárov, (tak aby na nič neprišli), bolo politbyro KSČ.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
17. september 2011, 07:56
"Peter Dinuš je s inými schopný dať Európe program systému sociálnej demokracie." *********** Ja o tom nepochybujem. Takýchto ľudí je na Slovensku viac, napr. Ľubo Blaha, čo by to v pohode zvládli. Otázka však stojí tak, či Ficová pseudo sociálna demokracia má o takýto program vôbec aspoň minimálny záujem. Vstupom do medzi európských socialistov (PES) je to úplne pase. Oni nepotrebujú žiaden program, ktorý by hájil záujmy námezdných pracujúcich (proletárov) !!! Oni už popierajú aj fakt, žýe vôbec nejaký proletári existujú! A predsa je pre nich šialenstvom bojovať za toho kto podľa nich neexistuje. Už pri rozpade socialistickej Internacionály v r. 1928 sa vzdali sociální demokrati boja za porážku buržoázie. koncom 20. storočia začalio bojovať za zvrátenú "kultúrnu identitu" tzn. zvrátené záujmy homosexuálov a iných sex. aberantov! TAKŽE SOCIÁLNA DEMOKRACIA TAKÝTO PROGRAM VOBEC NECHCE!!! Všetci to vidíme, tak prečo si zakrývať pred holou pravdou SD oči?

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984