Dvaja majstri opery
Najúspešnejší slovenský operný skladateľ
Ján Cikker predstavuje spolu s Eugenom Suchoňom a Alexandrom Moyzesom zakladajúce skladateľské trio modernej slovenskej hudby. Kompozíciu vyštudoval v Prahe na konzervatóriu (u Jaroslava Křičku) a Majstrovskej škole Vítězoslava Nováka. Pedagogicky pôsobil od 1939 na Hudobnej a dramatickej akadémii pre Slovensko od roku a na VŠMU od roku 1951.Tvoril vo všetkých hudobných oblastiach - diela symfonické, komorné, vokálno-inštrumentálne, zborové, no predovšetkým bol najplodnejším a v cudzine sa najviac presadzujúcim operným skladateľom.
Len prvé dve z jeho deviatich opier, Jánošík a Beg Bajazid, kotvia v slovenskom prostredí (ich libretá sú dielom Štefana Hozu resp. Jána Smreka), potom si bral ako látky diela svetových velikánov - Shakespeara (Coriolanus), Dickensa (Tiene alebo Mister Scrouge), Tolstého (Vzkriesenie), Rolanda (Hra o láske a smrti), Kleista (Rozsudok alebo Zemetrasenie v Chile), Mikszáta (Obliehanie Bystrice) a Čapka (Zo života hmyzu). Na vlastné libretá vytváral moderné opery, v ktorých vokálna a inštrumentálna zložka tvorili nerozlučnú jednotu. Viaceré z jeho opier sa najprv premierovali v zahraničí, kde oceňovali jeho hudobné novátorstvo, no občas mu aj vyčítali naivný humanizmus spracovania predlôh. Súpis jeho scénických diel dopĺňajú dva fragmenty Meteor a Antigona.
V každom prípade bol najúspešnejším slovenským operným skladateľom, hraným vo Švédsku, Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Anglicku, Maďarsku a Juhoslávii. Jeho žiakmi na VŠMU boli Zeljenka, Bázlik, Beneš, Dibák a ďalší. Jeho hudobný odkaz pripomína aj múzeum vo Fialkovom údolí, ktoré z podnetu jeho manželky zriadila v roku 2004 Nadácia Jána Cikkera. Storočnicu skladateľa si uctí v novej sezóne opera SND naštudovaním Mistra Scrouga, v Banskej Bystrici Štátna opera dokonca uvedie v Slovenskej premiére skladateľovho Coriolana, ktorý doteraz zaznel na Slovensku iba raz, a to v roku 1978 pri hosťovaní Národného divadla z Weimaru na BHS.
Unikátny interpret opery 20. storočia
J. Martvoň v titulnej úlohe
opery Mister Scrooge, 1963.
Juraj Martvoň, najprv absolvent farmácie, potom spevu na konzervatóriu, bol unikátnym interpretom opery 20. storočia. Z viacerých cikkerovských postáv si prvoradú pozornosť zaslúžil jeho Scrouge, Nechľudov zo Vzkriesenia a Courvoiser v Hre o láske a smrti, z ďalších pozoruhodných kreácií slovenských autorov spomeňme Kráľa v Benešových Cisárových nových šatoch, Holoubkovho Profesora Mamlocka, Dragomíra zo Suchoňovho Svätopluka či Deda z Urbancovej Pani úsvitu.
Počas 35-ročného angažmán v opere SND však Juraj Martvoň vytvoril množstvo postáv vo všetkých reperetoárových oblastiach. Viac než tie veľké zo známych opier (ako Nabucco, Scarpia alebo knieža Igor) mi zostávajú v pamäti skvele charakterizované postavy menšie (Monterone z Rigoletta, Budivoj z Dalibora, Krušina z Predanej nevesty), alebo kreácie z menej hrávaných opier (Lord Coocburn z Fra Diavola, Pucciniho Gianni Schicchi alebo Ravelov Ramiro zo Španielskej hodinky). Viackrát sa stretol na javisku so svojou manželkou Annou Hornungovou-Martvoňovou, azda najdojemnejšie v Debussyho Pelleasovi, v ktorom aj vďaka obrovskému výškovému rozdielu mohli stvárňovať otca a nedospelého synčeka. Psychologické herectvo Martvoňa vyvrcholilo mimo sféry opery v Balcovom filme Uhol pohľadu.
Úvodný obrázok: Pamätná minca k storočnici Jána Cikkera.
Foto: www.nbs.sk, www.jan-cikker.org, Encyklopédia Slovenska