Quo vadis, školstvo? 1

Kde leží bieda (nielen) nášho školstva? V prístupe k vzdelaniu, keď aj ono sa považuje za tovar, na hodnotenie škôl sa používajú väčšinou len kvantifikačné postupy prebrané z ekonómie.Hovorí sa o poradiach, objemoch investícií, ukazovateľoch, počtoch absolventov, percentách tých, ktorí štúdium neukončili, atď. Otázka poznania, kvality a náročnosti vzdelania nehrá vôbec žiadnu úlohu.
Počet zobrazení: 2360
skola x.jpg

Nadobúdam veľmi silný dojem, že ich znalosti sú na veľmi nízkej úrovni. SaS-károm a im podobným by som odporučila ako povinné čítanie knihu Teorie nevzdělanosti – Omyly společnosti vědění od rakúskeho profesora Konrada Paula Liessmanna, aby sa aspoň trocha dokázali zorientovať v problematike, ktorú chcú tak veľmi reformovať.

Kniha, ktorá sa mi konečne nedávno dostala do rúk, prináša kontroverzný pohľad na postavenie vzdelávania v súčasnej kapitalistickej spoločnosti. Prečítanie tejto útlej knihy zaberie priemernému čitateľovi možno jeden deň. 24-hodinová „záťaž“ by možno mohla zodpovedať hodnote jedného ECTS (European Credit Transfer System) kreditu, ktorí tak „usilovne“ zbierajú študenti vysokoškolského štúdia. Ak sa rozhodnete stráviť čas nad Liessmannovou knihou, žiadne kredity nedostanete, možno ich však po prečítaní prestanete počítať...
 


Dôsledky fetišizácie poradia

Zbierať, vážiť, porovnávať a počítať, to všetko umožňuje Boloňský proces, ktorý zaviedol aj používanie ECTS kreditov na meranie študijných výsledkov. Tento proces sa však predovšetkým riadi kvantifikačným princípom a nie princípom kvality. Ak by bol zavedený ešte v časoch, kedy žil Kant, ktorý pôsobil okrem iného aj ako vysokoškolský pedagóg, tak by možno patril medzi kandidátov, ktorého by z univerzity vyhodili, resp. by bol v akademickej obci vnímaný s veľkým dešpektom. Kant po tom, ako bol menovaný za profesora, prestal na dlhých desať rokov publikovať, čo z hľadiska dnešného bodového systému znamená, že bol veľmi podpriemerným vedcom. Opak je však pravdou.

Týmto príkladom z Kantovho života nás Liessmann nechcel len pobaviť, ale chcel nás hlavne vyzvať k vážnemu zamysleniu nad tým ako funguje dnešný vzdelávaco-hodnotiaci systém. Fakt, že už dnes nikto poriadne nedokáže povedať, v čom spočíva kvalitné vzdelanie, je dôsledkom spôsobu myslenia, ktoré redukuje a degraduje vzdelávanie a vedu na vypočítateľný ukazovateľ humánneho kapitálu. U ľudí, ktorí podľahli mechanizmu počítania a procesu toho, aby sa umiestnili pokiaľ možno na najvyššej priečke rebríčka, sa prejavia symptómy nutkavosti, ktoré popisuje aj psychoanalýza. Čokoľvek sa objaví, musí sa okamžite niekam zaradiť. Tak ako musia niektorí neurotici počítať v každej kúpeľni kachličky, presne takým istým spôsobom sa správa aj „expert“ a „reformátor“ v oblasti vzdelávania, ktorý je nútený odpovedať na akúkoľvek položenú otázku formou zaradenia do rebríčka. Čo znamená kvalita výučby? Testy a poradie... Aká je dobrá univerzita? Tá, ktorá vyhodnocuje a stanovuje poradie... Ako sa prejavuje vedecká kvalita? Zostavením rebríčka periodík...

Celý tento hodnotiaci proces spôsobuje, že vec samotná nie je nikdy predmetom skúmania, vždy sa skúma len jej miesto, ktoré zaujala v nejakom rebríčku. Takmer všade sa hovorí iba o poradiach, objemoch investícií, ukazovateľoch, počtoch absolventov, percentách tých, ktorí štúdium neukončili, atď. Ide väčšinou len o kvantifikačné postupy, ktoré sa preberajú z ekonómie. Podstata a zmysel, o ktoré ide, ostávajú skryté pod nánosom rebríčkov. Otázka poznania, kvality a náročnosti vzdelania nehrá vôbec žiadnu úlohu. Liessmann pekne píše, že ide len o „dym kadidla vyhodnocovacích rituálov a kontroly kvality“.

Fetišizácia rebríčkov je však práve výrazom nevzdelanosti. Akékoľvek zaradenie totiž nahrádza naozaj kvalifikovaný úsudok, pretože je to len posadnutosť falošnou predstavou, ktorá nám nahovára, že posudzovať niečo znamená kvantifikovať to, čím dochádza k tomu, že sa kvalita zamení za kvantitu. Už samotný Kant považoval v Antropológii z pragmatického hľadiska chýbajúci úsudok za formu hlúposti.

Táto fraška sa, bohužiaľ, neodohráva len na školskej pôde. Stačí, ak si spomenieme na „120 nápadov“ SaS, ktoré boli ukážkovým príkladom toho, ako sa dokáže rozpustiť kvalita v kvantite.

Myšlienka zaraďovania do rebríčkov je spojená s paradigmou myslenia podnikovej ekonomiky, ktorá ma školy premeniť na podniky, ktoré sa dajú zmerať prostredníctvom makroekonomických výsledkov. Samozrejme, že aj vo svete vzdelávania vždy existovala konkurencia, dobré školy boli odporúčané a tie horšie boli vnímané ako menej kvalitné, no táto konkurencia sa prevažne týkala najmä rôznych svetonázorových prúdov, metód a modelov a tiež rôznych foriem akademickej kultúry. Bola to konkurencia, v ktorej išlo hlavne o prístupy ku pravde, nebola to konkurencia v zmysle poradia v nejakom rebríčku.

Ratingové agentúry sa odmietajú venovať všetkému, čo nesie len náznaky nejakého obsahu. Kvalitu vnímajú ako kvantifikáciu. Lenže kvantifikácia už z definície samotného pojmu nie je kvalitou a kvalita sa z tých istých dôvodov nedá previesť na kvantitu. Zdá sa, že moderný trend zisťovania kvality vysokých škôl, ktorý nerešpektuje ani najjednoduchšie pojmy logiky, na tieto jednoduché pravidlá už dávno zabudol. Kvalita sa javí len ako vzťah jednotlivých kvantít. Číslo v deformovanom rebríčku určuje to, kto je lepší a kto je horší. Napríklad univerzity, ktoré sú „nakazené“ zbožňovaním ratingu, zostavujú klasifikačné zoznamy spoločenskovedných nakladateľstiev len preto, aby mohli publikácie ľahšie ohodnotiť. Tým je  otázka toho, čo kto píše, nahrádzaná otázkou, či publikuje v nakladateľstve, ktoré je zaradené do univerzitného zoznamu.

S kvalitou vzdelávania veľmi úzko súvisí aj to, že systém financovania školstva je namierený práve proti nemu, keďže každý študent predstavuje pre univerzitu akúsi „peňaženku“ a univerzita dostane financie od počtu prijatých študentov. Namiesto toho, aby školy selektovali študentov, prispôsobujú prijímacie pohovory tak, aby sa ich na školu dostalo čo najviac, čiže prejdú aj tí, ktorí na to vedomostne vôbec nemajú predpoklady. Ak však nie je kvalita dôležitá pre samotnú univerzitu, ako môže byť dôležitá pre študenta?


Povrchnosť poznávania

Liessmann nabúrava celý rad zaužívaných klišé, ktoré sú považované za samozrejmosť. Jedným z nich je aj obľúbený zlozvyk, ktorý hovorí o tom, že nie je dôležité niečo vedieť, ale dôležité je vedieť to, kde danú informáciu nájdeme. Cieľom takéhoto postoja nie je ani múdrosť, ani sebapoznanie v zmysle Sokratovského gnóthi seauton, ale len učenie pre samotné učenie. Učenie tak stráca svoju vertikálnu dimenziu a obmedzuje sa len na akúsi horizontálnu informačnú sieť, ktorú máme aj vďaka internetu neustále po ruke. Aj vďaka ľahkej dostupnosti potenciálneho poznania sa degraduje samotná pôvodná podstata učenia na púhu informáciu. Poznanie a múdrosť je však niečo oveľa viac, než len samotná informácia. Poznanie súvisí aj s kauzálnym pochopením problematiky a uchopením jej vnútornej konzistencie. Je preto všade tam, kde je možné niečo pochopiť a nie len povrchne načítať. Základným predpokladom poznania je preto hľadanie pravdy. Len strohé uchovávanie dát v pamäti by sa nemalo považovať za múdrosť.

Liessmann až sarkasticky konštatuje, že „človek musí všetko vedieť, aby sa pri spoločenskej konverzácii zaskvel na úrovni a pritom nepôsobil negatívne ako nejaká chodiaca encyklopédia kuriozít.“Citujúc Adorna, významného nemeckého filozofa, ktorý sa zaskvel svojou kritickou reflexiou európskej kultúry, uvádza, že v podmienkach kultúrneho priemyslu sa vzdelanosť stáva polovzdelanosťou, ako všadeprítomná forma odcudzeného človeka. V takomto nepriaznivom ovzduší pretrvávajú vecné obsahy materializované na tovar, na úkor vnútornej pravdivosti a životného vzťahu k živým bytostiam.

Nemyslieť vlastnou hlavou - akoby toto bol hlavný a ten najpodstatnejší cieľ dnešného systému. Heslo osvietenstva separe aude - neváhaj použiť svoj vlastný rozum - tak zaniká v dnešnej deformujúcej kultúre. Keď niekto neustále káže o prepojení do sietí, vyvíja zároveň veľký tlak na konformitu. Nevzdelanosť tak nie je len intelektuálnym deficitom, ale rezignáciou na snahu vôbec niečo hlbšie poznať, pretože poznanie sa nenachádza ani v tradičných knižniciach, ani v už spomínaných moderných internetových databázach.

Externé faktory, ako sú napríklad trh, zamestnanosť či technický rozvoj, sú hlavné štandardy, ktorým má „vzdelanec“ vyhovieť. Rezignácia na záväzné duchovné tradície a klasické vzdelanie sa stali „cnosťou“. Tieto myšlienky sa nachádzajú aj u Z. Baumana v jeho Tekutej modernite, v ktorej popisuje to, ako je nebezpečné pre človeka kvalitné, dôsledné a dôkladné vzdelanie, pretože mu neumožňuje rýchlo reagovať na všetko, čo je práve módne aktuálne a čo podmieňuje jeho úspech v povolaní.

Práve antický pojem múdrosti sophia sa kedysi vnímal ako rezultát získaných vedomostí, schopností a skúseností. Ale takéto ponímanie múdrosti už dávno nie je cieľom vzdelávania, pretože ono samotné už svoj cieľ dávno stratilo práve tým, že za cieľ vyhlásilo prostriedok.

Takmer všetky vedecké disciplíny sa už tematizujú v populárnych časopisoch a z internetu sa dá stiahnuť takmer všetko. Len veľmi ťažko je možné ubrániť sa dojmu, že kvantitatívne možnosti poznávania sú nepriamo úmerné tomu, čo ľudia v skutočnosti aj naozaj poznajú. Bez hlbšieho porozumenia, premyslenia a osvojenia je väčšina takto získaných „vedomostí“ len povrchná. Dokazuje to aj súčasný populárny trend kopírovania diplomových a seminárnych prác z internetu resp. ich písanie za poplatok na objednávku. Taktiež je zarážajúce, že čoraz menej študentov študuje naozaj preto, že ich to baví. Štúdium je robené len kvôli diplomu, ktorý už aj tak nemá taký význam, aký mal kedysi.

Na staré ideály humanistického vzdelávania môžeme preto zabudnúť. Sú marené neustálym spredmetňovaním a kvantifikáciou vzdelávania. Vzdelanie sa tak premieňa len na akúsi zmes kultúrnych statkov, ktoré sa dajú ľahko konzumovať. Redukcia na poučky a heslá, ktoré sa dajú ľahko spracovať a rýchlo zapamätať bez toho, aby človek vnímal aj hlbšie prepojenia a súvislosti, je práve znakom polovzdelanosti. Liessmann tento stav prirovnáva k televíznej vedomostnej súťaži.


Poznanie ako televízna show

Liessmann na príklade rôznych televíznych vedomostných súťaži ukazuje stav súčasného školstva. Poznanie sa v takomto kontexte objavuje ako niečo, čo je schopné ohúriť a pobaviť. Show tak adoruje znalosti jednotlivých faktov ako takých a je zameraná priamo proti zámerom reformnej pedagogiky, ktorá sa snaží zabrániť tomu, aby sa len bezcieľne hromadili vedomosti v hlavách žiakov, vedomosti, ktoré sú bez súvislosti a bez pochopenia. Učitelia si však preverujú vedomosti práve štýlom, aký naznačuje televízna show a študenti ho, samozrejme, bez odporu akceptujú, pretože je to pre nich jednoduchšie a pohodlnejšie. Úplne postačí, keď sa učebnú látku „nabifľujú“ bez hlbšieho porozumenia. Vzdelanie sa tak stáva okrajovou súčasťou zábavného priemyslu. Takýto typ vzdelania postačuje len na to, aby sa mohol človek na rôznych spoločenských udalostiach a večierkoch hrať na intelektuála. Vzdelanie je tak degradované na spoločenskú hru.

Dôvody, prečo má takýto druh získavania vedomostí úspech, vysvetľuje Liessmann na základe toho, že sú vo vedomostných súťažiach všetky oblasti života zrovnoprávnené. Napríklad otázka, týkajúca sa postavy Goetheovho Fausta je rovnakého rádu, ako tá, ktorá sa týka najnovšieho sexuálneho pomeru nejakej hollywoodskej hviezdy. Nevyskytuje sa tu žiadnu hierarchia. Vedenie, ktoré sa prezentuje sledom otázok z najrôznejších odborov, je úplne bez súvislostí. Preskakuje sa od zemepisu k pop-kultúre, od literatúry k biológii a pod. Z takýchto show sa dá pekne vyčítať, čo pretrvalo z kedysi podporovaného a neskôr zatracovaného všeobecného vzdelania. Všetko môže znamenať vzdelanie, ale vzdelanie už dávno neznamená všetko. Oveľa dôležitejší je ekonomický výnos zo vzdelania než vzdelanie samotné. Ľudia sú dnes systémom nútení predávať na trhu práce svoju dušu, aby sa uživili. Kedysi vedieť znamenalo poznať a vzdelávať sa, v zmysle sophie, dnes vedieť znamená len vedieť sa dobre predať. Od tohto vedenia resp. nevedenia sa potom odvíja aj všetko ostatné. Sme súčasťou kapitalizácie ľudskosti, kapitalizácie lásky a nášho vnútra.


Industrializácia vzdelania

Liessmann popisuje mechanizmus produkcie vedomostí s detailnou znalosťou univerzitného prostredia. Industrializácia vzdelávania vedie k tomu, že z univerzít sa stávajú výrobné haly resp. podniky. Ide o mechanizovaný a automatizovaný spôsob výroby identických produktov za identických podmienok s identickými prostriedkami. Priemyselná výroba sa už od svojich počiatkov chápala ako protiklad originálnej ručnej výroby, ktorá spočívala v individuálnej výrobe neidentických produktov v neidentických podmienkach. Industrializácia je teda procesom, ktorý podriaďuje ľudskú činnosť výrobnej paradigme identity. Koniec koncov, takmer všetko, čo vyrábame, sa dá previesť na priemyselnú výrobu. Čim pokročilejšia je automatizovaná výroba, tým komplikovanejšie činnosti sa dajú industrializovať. Zasahuje to už, bohužiaľ, aj oblasť vzdelávania. Pri tejto perspektíve nám môže byť hneď jasnejšie, že v súčasnosti sa neodohráva prechod od priemyslovej spoločnosti ku spoločnosti vzdelanej, ale práve naopak, vzdelanie je prudkým tempom industrializované.

Veľmi negatívnym a na poplach bijúcim javom je napríklad jednostranné hodnotenie univerzít podľa výskumnej činnosti. Ide o sabotáž tradičnej jednoty výskumu a výučby, znaku, ktorým sa univerzita odlišuje od iných výskumných a vzdelávacích pracovísk. Príznačným pre tento proces je, že pre zlepšenie vysokoškolských didaktických schopností sú vysokoškolskí učitelia posielaní do rôznych poradní pre podnikateľov, kde ich väčšinou školia poradcovia so stredoškolským vzdelaním. Banálne poznatky podnikateľskej ideológie sa takto predávajú univerzitám ako najnovší výkrik poznania a reformy, od e-learningu až po „diversity managment“. Mnohé z toho, čo zaváňa nejakou prevratnou reformou, je len skrytou industrializáciou vzdelávacieho procesu.

Napríklad veľmi chválený modulový systém štúdia predstavuje prenášanie princípu funkčne diferencovaných výrobných hál do oblasti vzdelávania, v ktorom sa kurzy a učebné jednotky kus po kuse montujú. Akonáhle však ide o poznanie, ktoré sa nedá dosiahnuť nejakým štandardizovaným automatizovaným postupom, poznanie, v ktorom hrá dôležitú úlohu talent a nadanie jednotlivca, metódy zovšeobecňovania a štandardizácie zlyhávajú na plnej čiare. O tom, prečo by sa vzdelávanie nemalo štandardizovať, však bude reč až v ďalšom článku.

(Pokračovanie)

Ilustračné foto: Michal Feik

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
01. júl 2011, 09:10
ktorí si mysliá, že vzdelanie je tovar a nedokázali si prečítať ani základy ekonomiky Adama Smitha. Práve mi z obrazovky TA3 Kollár z SaS ukázal vztýčený prst, takže takíto truhlíci si skutočne myslia, že poslanecký mandát i vzdelanie sú tovarom, že stačí zaplatiť dosť vysokú sumu a človek kúpi čo potrebuje. Lenže ako hovorí príslovie, "v apatéce nekoupíš" ak to nemáš a blbec môže mať aj štari diplomy a certifikáty, zostane vždy blbcom.

Viem,že teraz som písal emotívne, ale už mám dosť trpezlivého vysvetľovania, v čom je podstata vzdelania, ak počujem stále hlasy tých istých blbcov, ktorí donekoečna omieľajú, že vzdelanie je tovar. Ak by bol, prečo ho ešte ndepredávajú pekne zabalené v Hypernove a prečo kvôli nemu stále ešte vydržiavame drahé školstvo?
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
01. júl 2011, 10:53
zlé, že všetko riešime cez politiku, tovar, netovar. Zďaleka nie všetko je o bratislavských parlamentných a ich generálnych predstavaách. Včera so mal zúfalo zaujímavý rozhovor s inteligentým človekom s osobnou skúsenosťou z jednej stredoslovenskej univerzity. Aboslútne subjektívny prístup, skúšky podľa nálady, sympatií, raz neuznaný dobrý test, inokedy naopak, skúška za nič, prípadne fľašu. Pri termínoch nad tri sa odporúčalo klopať čelom, pod jednou pazuchou alkohol, pod druhou cigarety. Hovorili sme o predmetoch matematika a fyzika. I keby bola pravda iba polovica, ďaleko stačí na podmienečné zatvorenie danej alma mater. Táto krajina je zhnitá do hĺbky.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
01. júl 2011, 12:21
pokial kamion pomaha zivnostnikovi dosahovat vyssie prijmy, lebo dokaze prepravit viac, rychlejsie a dalej ako keby to mal vlacit na chrbte, ani nas nenapadne povedat, ze by ten kamion mal dostat zadara. nie, pekne si ho zacaluje. a zacaluje si aj penumatiky, olej, benzin, celu prevadzku. ale pri vzdelani, ktore tiez pomaha "majitelovi" vzdelania dosahovat vyssie prijmy, to uz ako ze prirodzene je, ze by to malo byt gratis a aeste aj take hlasy pocuvam, ze aj ta prevadzka by mala byt gratis (intrak, ucebnice atd). toto mi prosim vas vysvetlite ze preco by tam ten rozdiel mal byt. leo potom sa ani necudujem takym hulvatskym a zakoplexovanym pripomienkam casti obyvatelstva, ktore niekedy zvykne absolventovi VS pripomenut, ze vystudoval za "dělnické prachy"... teda - studuje zadara, je zle. parazit, vychovany na tom, ze si tazko pracujuci proletariat odtrah od ust. nestuduje zadara, zase je zle. ochrancovia proletariatu/teda tiez VS, ktori v drvivej vacsine pripadov v zivote ani sekundu nemakali rukami alebo v sukromnom sektore) zacnu kricat. a pozor, nehovorime o zakladnom skolstve, ale o VS.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 12:24
je to len logicky vysledok toho, ako sa u nas dlhe roky (desatrocia, nie len od revolucie) nazeralo na VS. je to vyrobna titulov, nie ludi, co nieco vedia. ja mam osobne skusenosti z viacerych slovenskych univerzit a zistil som to sam. na tom hnusnom prehnitom zahnivajucom a davno skrachovanom zapade daleko za vodou je univerzitne studium o niecom inom. tam v tom zahnivajucom kapitalizme univerzity a ich labaky spolupracuju s top firmami z hadam kazdeho oboru a posuvaju ludske vedenie dopredu. MIT, UCLA, atd. u nas? chtro dostat tittul Ing. a potom hoc aj robit kancelarsku mys v uple inom obore. mame, co sme chceli a co sme si tak zariadili.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
01. júl 2011, 13:18
... a hovno je anorganicko-organická hmota a Jozef Kollár je tiež anorganicko-organická hmota. Z toho mi vyplýva, že Jozef Kollár je... čo? No predsa obludný demagóg, pretože vôbec bližšie neurčuje, čo vzdelanie je. Alebo nám Jozef Kollár chce dať príkladom jasne najavo, akú hodnotu má jeho bezplatné vzdelanie? Vedomosti majú svoju hodnotu. Sú však vzdelanie vedomosti? Ak áno, tak za vedomosti by mal platiť, čiže mali by sme uvaliť nejakú dodatočnú daň na knihy. A ak si knihu aj neprečíta, je to jeho problém a jeho vina zo zmárnenej príležitosti ? podobne ako keby sa chodieval na prednášky vyspať, prípadne sa na ne rovno vykašľal. Alebo je vzdelaním VŠ diplom? Nóó, to už hej, tu trhové vzťahy fungujú naozaj vynikajúco ? úplne najlepšie, ak sa do toho nemieša štát a akreditačná komisia. Takže čo je potom vzdelanie a za čo platiť?! Ak za diplom, potom je to jasné. Ak by tým však nemal byť diplom, tak za čo platiť a čo je tým tovarom? Ak má byť vzdelanie tovar, tak by som s tým nemal ani najmenší problém: ja zaplatím, a oni mi predajú vzdelanie. V prípade, že mi vzdelanie nepredajú, na žiadne moje peniaze nemajú nárok a tie už zaplatené mi musia vrátiť. Aké jednoduché, že? Bohužiaľ, o tomto sa však radšej vôbec nehovorí ? ako preniesť zodpovednosť aj na školu, ako ju zainteresovať na kvalitnom vzdelávaní pre študentov ? toto by bolo treba riešiť v prvom rade. Takže za to platiť? Za knihy sa totiž platí už teraz. Za prednášky, ktoré sú častokrát také zmätočné, že pokiaľ to vopred neviem, alebo to nedostanem vopred k dispozícii, tak je to skôr zabitý čas. Bohužiaľ, prednášajúci sú častokrát lajdáci v tom, že ich vopred nezverejňujú, takže chudáci študenti ich po prvýkrát vidia na prednáške. Alebo by sa malo platiť za cvičenia či labáky? Na teoretických cvičeniach sa toho totiž veľa nenaučím, možno skôr nanajvýš precvičím, ale nezriedka sú skôr otravou, než skutočným prínosom; no a labáky sú len vyslovenou buzeráciou. Ak sú tam aj nejaké pomôcky a spotrebné materiály, tak tie sa používajú či spotrebúvajú nezávisle od mojej vôle, ja to robím len tak, ako to mám prikázané. Nezriedka by teda stačilo, keby to nemusel mať v rukách každý, len by sa pozeral na cvičiaceho, ako to robí on... Takže... malo by sa platiť za zápočtovky, za skúšky? Nuž, v mnohých štátoch to tak veru je, že za ďalšie termíny sa platí. Paradoxne, tu sa toho naučím najmenej, a opraviť by to dokázala i ?cvičená opica?... Nič z tých jeho návrhov však nerieši to, keď ma napr. v 3. ročníku vyhodí nejaký dement z (opakovaného) predmetu, ktorý je navyše pre moju špecializáciu celkom zbytočný (ako napr. aspoň kedysi poondiate Elektrické obvody pre softvéristov na FEI STU). Nijako to dokonca ani nerieši výskyt takýchto zbytočných predmetov a nezmenšuje celkové šikanovanie študentov a zvoľu Vedeckej rady (prípadne Umeleckej rady, ale aký je výskyt takýchto predmetov medzi šľahnutými samozvanými nadľuďmi nazývaných umelci, veru nemám ani potuchy). Ja z toho ?vzdelávania? nič použiteľné nemám, výpis absolvovaných predmetov môžem použiť akurát tak ako náhradu toaletného papiera. Riešením by mohlo byť zavedenie absolventskej dane... Keď veľkopodnikatelia môžu mať daňové úľavy ? čiže to závisí od toho, ako sa im bude dariť, prečo by to prípadne nemohlo fungovať aj v školstve? Všetci sa totiž búrime proti tomu, že ?kupujeme mačku vo vreci?, nijako to nevieme ovplyvniť, musíme za to niesť všetku takmer zodpovednosť ? a teraz ešte chcú, aby sme si za toto aj platili?! Je to taká nehoráznosť ako daň za psa bývajúceho v rodinnom dome s obrovskou záhradou či sadom, ktorý nikdy v živote neopustí. Jednoducho ? samospráva (školstvo) je v problémoch, tak berie, kde sa len dá.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 13:19
áno, vzdelanie slúži aj dosahovaniu vyšších príjmov jeho nositeľa. Lenže medzi tým kamiónom a vzdelaním je dosť veľký rozdiel, asi si nevybral vhodný príklad. Vzdelanie totiž nie je len súkromným statkom, ale z väčšiny aj verejným. Okrem toho, že vzdelaná, kvalifikovaná pracovná sila prináša väčšie zisky aj zamestnávateľovi, má množstvo ďalších verejných dopadov. Napr. v slabých regiónoch je zdrojom rozvojových impulzov. Ak sa podarí udržať, zainteresovať kvalifikovaných ľudí, aby aj ako nezamestnaní zostávali vo svojom domove, tak budú rozmýšľať a špekulovať, čo by sa dalo podniknúť, založiť, vylepšiť. Napr. v Rimavskej Sobote, s vysokým percentom nezamestnaných, ale aj vysokým percentom ľudí bez vzdelania, čo sčasti súvisí aj so silnou rómskou populáciou, cítiť nezainteresovanosť, malú tvorivosť ľudí pri hľadaní riešení, nových nápadoch. A zaostalý región má celospoločenský negatívny dopad, zvýšené náklady. Ak by všetky náklady musel hradiť študent, slabé regióny by si nemohli dovoliť študovať a tým viac by upadali, v začarovanom kruhu. Nakoniec, rovnocenný prístup pre všetkých mladých ľudí je dôležitým prvkom demokratickej spoločnosti. Už teraz sa začína prejavovať dopad toho, že niektorí ľudia aj bez hlbšieho záujmu a schopností pre nejaký smer si jeho štúdium jednoducho môžu dovoliť zaplatiť, talentovaní študenti z chudobnejších rodín nie. To výrazne prispieva k úpadku spoločnosti ******* Takže je vhodné prihliadať na vzdelanie aj ako dôležitý verejný statok, so silným produktívnym dopadom. Sčasti zainteresovať poplatkami študenta na tom, aby sa snažil študovať efektívne, ale zároveň vytvárať také podmienky, aby peniaze neboli vážnou bariérou pre získanie vzdelania. Neviem, či chceš, aby sa okolo Teba pohybovali samí vzdelaní blbci?:-)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 13:27
No áno, presne takto funguje trh s diplomami. To, čo navrhujem ja, by bol absolventská daň. Proti plateniu za knihy či intrák naozaj väčšina študentov nemá vážnejšie námietky... Vieš, ešte lepšia analógia by bola tá, že zaplatíš si za kamión (~knihy), ale za šoférovanie v ňom si musíš ešte platiť. Ak sa kamión o 2 roky pokazí (~vyhodia ťa), no smola, musíš si kúpiť nový, zo starého bude bezcenný šrot.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 13:33
vraj sme pred pravicovým pučom mali malý podiel vysokoškolákov... tak nastúpili takéto rýchlovýrobne. A možno keby si bol pričuchol na tých svojich školách k vyšším ročníkom, tak by si si všimol, že tie takisto spolupracujú s veľkými firmami ? napr. že firma dodá suroviny, zariadenia atď. ? a na katedre sa s tým má robiť nejaký výskum, spravidla v rámci nejakých záverečných prác. (Nie je to však možné na všetkých školách.)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 15:24
Muad, nič nové pod slnkom ste nepovedal. iba otrepané frázy niekoho kto už má to - čo potreboval. - teda diplom už máte a máte aj jeho výhody v spoločnosti. čo ste dal a čo ste kúpil? nadávate na systém, do ktorého ste neinvestoval nič len ste si zobral čo ste uznali za vhodné či hodné vášho ega. presne tak isto ako aj umelci - sú tí najväčší egoisti a celý svet sa im podkladá len aby sme napokon obdivovali ako čosi výnimočné. vôbec nik nechce vidieť, že umelci 21 storočia už dávno len kopírujú od dávno zosnulých umelcov. nájdu - spoja príjemné s užitočným. rozložia a zložia ako dobrý vojak svoju zbraň. takto to funguje aj lekárstve a lekárnictve. už nehľadajú liek pre všetkých - ale liečia iba seba a svoju závislosť na vede. nehľadajú záchranu ľudstva ale hľadajú jej zánik -aby oni jediní prežili a navzájom sa medzi sebou požrali. to isté platí o učiteľoch. už neučia - ale kradnú myslienky svojich študentov. potom ich zverenia ako svoje a dobre speňažia. nič nové pod slnkom. peniaze hrajú len takú rolu - akú sme im sami dovolili. peniaze už nemajú reálnu hodnotu na peňažnom trhu. stratili svoju tvár aj svoju platnosť. je prebytok a nadvýroba všetkého a žiaľ nastáva doba temna. už čochvíľa budeme meniť tovar za tovar a každý čo bude mať akékoľvek vedomosti - bude si ich strážiť ako oko v hlave. celý systém zlyháva a je iba otázka času ako dlho sa budú politici sveta tváriť, že všetko sa dá kúpiť. i ked každý z nás vie , že sa nedá všetko kúpiť. máme VŠ viac ako potrebujeme i tak ich vyrábame akoby nás mali vyviesť z marazmu. no nevyvedú -lebo štúdium už nestačí to je holý fakt. vedomosti sú naše a sú nám dané. vzdelanie nám má dodať ten správny punc v spoločnosti, ktorú sme si sami vymysleli. napríklad - už dávno sú potraviny čo nepotrebujeme pracne vyrábať. už dávno existuje plnohodnotná strava, ktorá by celkom ľahko nahradila reštaurácie ale zámerne sa brzdí tento vývoj. už dávno mala byť lekárska starostlivosť nahradená novými technológiami, ale aj tento vývoj sa zámerne brzdí. pretože mnohí by prišli o svoju profesiu a svoju kariéru. ak dokázali stroje nahradiť ťažkú prácu roľníkov či robotníkov to isté platí aj o lekároch, učiteľoch, právnikoch. lenže to už je takzvaná stredná vrstva, ktorej sa tak darilo celé storočia boli - nenahraditeľní. ibaže sú už dnes PC, ktoré hravo nahradia učiteľa - najmä na VŠ - nepotrebujú ho študenti. študenti potrebujú iba "niekoho" - kto sa zaručí za ich vedomosti. a toto je zatiaľ najviac predražená služba v našej spoločnosti. ale prečo? lebo profesori sú platení zato, že ako sa práve vyspia podľa toho vyzerá ich hodnotenie. celkom prehliadame ich náladovosť a neraz aj stareckú demenciu. žiaľ, neraz demencia alebo sopliaci čo im ešte mlieko tečie po brde rozhodujú - či niekto bude mať diplom. alebo aj to - či niekoho ošetria v nemocnici. už nepotrebujú ani schopných vojakov, lebo majú zbrane riadené PC -tak načo by sa snažili zachrániť obyčajných smrteľníkov? - načo - a pre koho? takto stojí každá otázka dňa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 21:54
"Napr. v Rimavskej Sobote, s vysokým percentom nezamestnaných, ale aj vysokým percentom ľudí bez vzdelania, čo sčasti súvisí aj so silnou rómskou populáciou, cítiť nezainteresovanosť, malú tvorivosť ľudí pri hľadaní riešení, nových nápadoch."*********Keď ste už spomenuli Rimavskú Sobotu, tak som sa pred nejakým časom rozprávala s jedným známym, ktorý mi rozprával neuveriteľný spôsob vzdelavánia na "vysunutých vzdelávacích kampeličiek" SPÚ v Nitre a UMB v B. Bystrici. K tomu, aby policajti mohli získať vyššie hodnosti a tým aj vyšší plat potrebovali mať aspoň titul bakalára. Taktiež úradničky v štátnej správe, aby si udržali miesta museli nastúpiť na VŠ. Tak si vybrali tie najbližšie VŠ kampeličky. Vzdelávanie malo takú "vysokú úroveň", že docenti a profesori tam odmietli chodiť. Posielali tam prednášať asistentov a tí študujúcich doktorandov. Prednášky vyzerali ako družná zábava priateľov, ktorí sa po weekendoch stretávali. Počas prednášok si vybavovali mobilmi (študenti v pokročilom veku) priamo na prednáškach od služobných veci až po súkromné kšefty. Ani sa neunúvali ísť na chodbu. Na skúškach samozrejme takmer nič nevedeli, tak bez mala vydierali skúšajúcich, že si ich kolegovia doprávaci podajú ak im skúšky porobiť nedajú! Veď oni na to, aby školu úspešne skončili si to poriadne zaplatili! Takže máme policajtov namiesto vyštudovanej policajnej akademie, alebo právnickej fakulty s bakalárskymi titulmi zo sociálnej práce a majstrov odborného výcviku. Lenže nikto sa nepýta aký je význam takéhoto vzdelávania, hoci bezvýznamné vzdelanie slúži aj dosahovaniu vyšších príjmov jeho nositeľa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. júl 2011, 22:52
podnikateľským projektom. Dobre si pamätám, ako v čase keď založil politickú stranu SaS na tlačovke odpovedal novinárovi, ktorý sa pýtal či sa neobáva, že skončí ako strany na jedno použitie. Odpovedal, že v jeho prípade vôbec nejde o cieľ politický, nemá politické ašpirácie sedieť vo vláde. A hneď začal počítať,koľko peňazí vynaložil na založenie strany a koľko dostane za politickú kampaň ak prekročí vo voľbách 5% kvórum, a aký príjem budú mať poslanci za svoj mandát. " Bude to vysoko efektívne"; nám ide o to, dostať sa do parlamentu, lebo len tak sa nám vrátia vložené prostriedky na založenie SaS; účasť vo vláde je vedľajší efekt; chápeme to ako možný bónus. Informácia bola zverejnená v HN pred voľbami do SNR. Z toho sa dá vydedukovať aj terajšie správanie sa strany SaS v NRSR. Sulíkov bónus je naozaj pozoruhodný. Nielen, že sa mu splnil biznis s prekročením 5% kvóra, ale stal sa predsedom NR SR- a to je naozaj veľký bónus. Z pozície predsedu riadi NR SR tak, ako riadil predtým smetiarsky podnik OLO.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. júl 2011, 10:02
Moja drahá, ak by si bola pozorne čítala a aj sa nad tým bola zamyslela, tak by ti bolo bývalo jasné, že ja práveže nie som z tých liberálnych príživníkov typu Jozefa Kollára. Ja som zrejme z mála tých solidárnych - či šialených? - čo veria v rovnosť a zastávajú názor, že aj tí, čo prídu po nás, majú mať také isté práva a k nim (z pomerného hľadiska) primerané možnosti. Teda nie "my pálime mosty, a po nás [pravicová] potopa"! Lenže kým ja som nadával na myšlienku spoplatnenia školstva a na jej nositeľov, tak ty nadávaš úplne na všetko. Kým ja som sa snažil načrtnúť isté východiská a snažil som sa ich zdôvodňovať, Ty si nepriniesla vôbec nič. Čo potom dalo tebe VŠ vzdelanie/vzdelávanie? Mne dalo aspoň istý nadhľad na ten vzdelávací systém. Prosím ťa, uvedom si, že vzdelávanie na VŠ nestojí na myšlienkach! Myšlienky sa navyše nedajú kradnúť. Dokonca ani speňažiť. Dajú s však plagiarizovať a speňažiť sa dajú patenty či priemyselné vzory, to áno. Ale to je problém všeobecný a ďalekosiahly, a netýka sa len škôl. Áno, už dnes existuje plnohodnotná strava, dobrú chuť: http://www.vyzivapacientov.sk/Zakladna-vyziva/Ensure-Plus-Fiber.aspx - máš pocit, že toto by mohlo či malo nahradiť reštaurácie? Moja, to, že by tzv. expertné systémy mali nahradiť lekárov, sa vie už oddávna, no ešte nikomu sa to nepodarilo uskutočniť. (Myslím, že pokrok by sa mal začínať na školách - vieš, ako by som bol rád, keby som takého robota mohol poslať na časť skúšky z neuroanatómie, prípadne neurochirurgie?) V kapitalizme by však nás stáli rovnako ako dnešní doktori všeobecného lekárstva. Celý kapitalizmus je však o tom, že najvyšší boss, ktorý za všetko ručí berie najviac. A takýto "veledôležitý" pán musí byť predsa aj "náležite poistený", no nie? Takže v prípade, že ručiť prestane, dostane aspoň zlatý padák...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. júl 2011, 13:11
a ako sa dá podľa teba dosiahnuť, že vedomosti budú mať záručný list? ani diplom nezaručí, že chirurg neurobí chybu. toto sa tu dialo celé roky a je jedno či bol socializmus alebo je kapitalizmus. načo sa sem pozývajú zahraniční profesori čo odprednášajú somariny a potom idú hrať golf? vôbec sa nezamýšľajú nad tým, že na prednáške hovorili čosi o rovnosti šancí a pod. a na golfe už majú svojich sluhov na nosenie palice.( neraz aj vlastných študentov)alebo to tak nieje? alebo lekári - ved už dávno sú z nich viac podnikatelia a obchodníci ako lekári. čo naučia svojich študentov okrem cynizmu? nič - latinčina a pár labákov z nich neurobí doktorov. ani zahraničné školy nemôžu byť zárukou, lebo tie už dávno vyrábajú iba elitu bez chrbtovej kosti alebo plných vymetencov. a kto asi tak vymyslel zlaté padáky? no predsa stredná vrstva takzvaná elita národa. a je jedno či je to armádny či policajný zmrd alebo štátna či verejná pucvoľa - niet medzi nimi žiaden rozdiel. už sa nedá povedať, že súkromná škola dá viac alebo kvalitnejšie vzdelanie - nedá - lebo na to nemá. paradoxne súkromné školy sa tiež dotujú im nechýbajú peniaze ale nemajú žiaden rešpekt, lebo ho zapredali ich vlastný profesori - ved nie je možné, aby jeden profesor mal dom ako palác. naučili ste sa dojiť štát a to vždy lebo dodnes platí ten sprostý americký zákon - lud verzus štát a platí na celom svete - preto tu bolo toľko disidentov a preto tak ľahko prišli k válovu práve tí čo sa neustále oháňali heslom, že štát je treba len využívať a zneužívať. ale to už je na inú tému.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. júl 2011, 14:49
a ešte chcem vedieť, že prečo by mal robot robiť skúšky neuroanatomie? robot má zabudovaný čip a program - nemusí vedieť nič viac iba dokonale poznať terén ľudského mozgu. a ten rozpozná do najmenšieho detailu. a pre porovnanie dneška s históriou. zatiaľ čo už v starom Ríme mali najlepšiu lekársku staroslivosť práve gladiátori - a prečo? lebo zarábali peniaze. a okrem toho lekári v starom Ríme mali "motiváciu" vyliečiť svojho pacienta - totižto stačilo im pohroziť, že v prípade ich neúspechu prídu o svoju hlavu a okamžite si spomenuli aj na to čo ani netušili. v tom lepšom prípadne im zhabali majetok a zobrali oprávnenie liečiť teda diplom a už mohol doktor - akurát tak len predávať byliny na trhu pre chudobných. alebo stačilo povedať a odviezli ho medzi malomocných a už aj vedeli, že ako treba pomôcť rýchlo a účinne. toto by mohli zaviesť na pár rokov v SR. a to by si videl tie zázraky v našom biednom zdravotníctve. a učitelia boli v starom grécku otroci a nie že vraj stredná vrstva. - to učiteľom dlho trvalo kým si vydobyli právo a postavenie strednej vrstvy. a kam už majú zas namierené naši učitelia? ved sa zas vrátili do postavenia otrokov ale trochu sa scivilizovali. inak už len krôčik im chýba k postaveniu v spoločnosti - otroka peňazí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. júl 2011, 23:46
Na kazdej vs na ktoru som vstupil som uspesne abdolvoval cele studium muaddib. A tvoj filmovy idol bol uplne ineho charakterovrho razenia ake tu predvadzas ty.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. júl 2011, 12:55
Ojojój, ale si sa rozhorčil. Škoda, že si namiesto týchto zbytočných slov napísal po tisíci krát v čom spočíva podstata vzdelávania. Aspoň by sme sa poučili. Súhlasím, že hlupákovi nepomôžu ani štyri diplomy. A koľko je vysokoškolských profesorov, ktorí by nemali učiť ani v materskej škole. A tie fakulty socialnej práce, politológie, masmediálnej kominikácie a aj práva a ekonómie. A k tomu Kollárovi. Ja som ho ešte nepočul tárať, ako napríklad si tu prečítam táraniny poslanca Ondruša. Uvediem príklad, kde je namieste hovoriť o vzdelani ako o tovare. Môj synovec vyštudoval medicínu, bezplatne, z mojich daní. Po získaní diplomu idišiel do Nemecka a lieči tam. Tak načo boli použité moje dane? Kto bude liečiť mňa?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. júl 2011, 12:56
oprava - nenapísal po ...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. júl 2011, 12:37
toto som cakal. externality. aj kamionista ma pozitivny dopad na svoje okolie. dava pracu ludom dookola - pumparovi, autoservisu, predajcovi pneumatik a vela inym ludom okolo seba. tomu sa hvori - tocia sa peniaze. to je presne ten isty pricnip, ktory sa aplikuje na vzdelanie,a le na majetok uz nie, lebo to nie je lavicovo koser. laviciar hnednapise floskulu o otm, ze ked je niekto vzdelany, tak ludia okolo z toho tiez profituju. ale ked je niekde niekto bohatsi, lebo pouziva rozum a ruky a neboji sa (povedzme kamionista, neskor zakladatel spediterskej firmy), tak zrazu tento dopad na tretie strany uz neplati, zrazu su vsetci chudobnejsi, lebo on je bohatsi. smiesne. pricom to je presne naopak.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. júl 2011, 12:40
a este som zabudol - vzdelanie sluzi AJ na dosahovanie vyssich prijmov? to co je za hlupost odtrhnutu od reality? ved na vychytene VS sa ludia lepia prave a VYLUCNE kvoli tomu, ze maju vidinu dobreho zivota s dobrymi zarobkami. dalsi dokaz toho, ako su kaviarenski laviciari odtrhnuti od reality. ako sa mozme bavit od skolstve, ked taketo trivialne bezne ale pritom fundamentalne pravdy o motivacii k studiu mate problem pochopit?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. júl 2011, 17:37
Jednokto, že si Ty náchylný uzurpovať si monopol na pravdu:-). Bože, uchovaj nás pred takýmito ľuďmi, aby sa nedostali k moci, keď im spoločenský význam vzdelania nič nehovorí:-). To by sme sa naozaj dostali do polohy tých primitívnych buržoáznych sci-fi, ktoré vidia budúcnosť len v úpadku civilizácie.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984