Posledný prvý Puccini

Koncertné uvedenie Pucciniho opery Le Villi 19. júna zjavne malo byť náhradou za dve zrušené premiéry operného súboru. Hoci uvedenie Pucciniho opery Le Villi nemožno chápať ako plnohodnotnú náhradu v nezvyklo chudobnej opernej sezóne, operný fanúšik, ktorý sa už prejedol operného kolotoča pozostávajúceho z Carmen, Traviaty či Tosky, si celkom iste prišiel nasvoje.
Počet zobrazení: 1201
Giacomo Puccini-socha-opera-Aaron.jpg

Takto si slovenský operný poslucháč konečne mohol vypočuť aj dosiaľ jedinú u nás neuvedenú operu populárneho skladateľa, ktorá je jeho opernou prvotinou /skomponovanou 9 rokov pred už zrelou Manon Lescaut alebo 12 rokov pred Bohémou/.

V tomto diele podobne ako o 5 rokov neskôr skomponovanou Edgarovi sa skladateľov umelecký rukopis ešte neustálil a oproti jeho vrcholným dielam mu chýba tak neskôr skvelá hudobná charakterisika prostredí ako aj úžasný cit pre javiskové dramatično. Kým slabinou Edgara je zmätočné libreto a prekomplikovaný morbídny príbeh, prvá opera skladateľa zasa ani nijaký ozajstný príbeh nemá a citové vyznania troch protagonistov spájajú do akého-takého celku zborové alebo orchestrálne čísla. Ak sa tentoraz aj bratislavskí inscenátori rozhodli dielo aspoň koncertne uviesť, je to zrejme dané tým, že opera poskytuje /hoci na malej ploche/ predsa len pekné príležitosti trom spevákom, z ktorých každý sa mohol zaskvieť v jednej árii a spoločne v Modlitbe, tematicky variovanej a zdokonalenej neskôr vo finále prvého dejstva Edgara,.
 


Aj keď doménou dirigenta naštudovania Friedricha Haidera je iný než veristický repertoár, zgustol si predovšetkým na orchestrálne najefektnejšom čísle opery nazvanom Tregenda (Sabat duchov), ktoré sa motivicky vracia vo finále opery. Prvá časť večera bola venovaná iontermezzám z veristických opier. Tu sa dirigentovi najviac darilo vystihnúť svojský svet hudby Ermanna Wolfa Ferrariho (k verizmu patrí len malá časť tvorby skladateľa) v štyroch ukážkach z opery Šperky Madonny. Pravé veristické intermezzá z Manon Lescaut či Komediantov sú už divácky značne obohrané a pre bratislavské publikum neopočúvané intermezzo z Giordanovej Fedory zasa patrilo interpretačne k najslabším bodom programu.

V Pucciniho prvotine sa zaskvela v bratislavskom súbore pôsobiaca Austrálčanka Loise Hudson (prierazné výšky ale aj mäkké mezzoforte), milým prekvapením bol výkon albánskeho barytonistu Gezima Myshketa, kým v najviac exoponovanom parte Roberta Ludovít Ludha nezaprel schopnosť dramatického výrazu napriek lyrickému charakteru svojho tenora..Prianivý účinok doplňoval výkon zboru vedený Pavlom Procházkom.

Hoci uvedenie Pucciniho opery Le Villi nemožno chápať ako plnohodnotnú náhradu v nezvyklo chudobnej opernej sezóne, operný fanúšik, ktorý sa už prejedol operného kolotoča pozostávajúceho z Carmen, Traviaty či Tosky, si celkom iste prišiel nasvoje.

Foto: Aaron

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
29. jún 2011, 13:37
Ďakujem za článok. Som rád, že sa tu takéto články objavujú a dúfam, že sa budú objavovať aj v budúcnosti.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984