Vojna musí pokračovať

Politici „ubezpečili“ verejnosť, že boj s terorizmom sme ešte nevyhrali . Táto smrť môže slúžiť ako zámienka k zmenám v oblasti bezpečnostnej politiky a k väčšiemu zbrojeniu, ktoré privítajú zbrojárske firmy. Vymyslia sa nové stratégie a metódy kontroly jedincov. Vo svete informatizácie a databáz vznikajú nové predpoklady kontroly od zavádzania kamier cez skenery až po čipové mechanizmy.
Počet zobrazení: 1914
bin Ladin-grafity-archiv redakcie.jpg

Zabili Usámu bin Ládina. Hľadali ho takmer desať rokov, ukrýval sa na mieste, kde by to človek ani nebol očakával. A predsa platilo, že pod lampou je najväčšia tma. Desať rokov Američania prečesávali jaskynný systém afgánskych hôr a vyzvedali od moslimských bonzákov. Päťdesiat miliónov dolárov bola zrejme motivujúca odmena za dolapenie „chytrého kovboja“. Dostali tip. Po úspešnom zásahu sa z vysielačiek ozývalo „Geronimo je mŕtvy“. Veru nanajvýš symbolické pomenovanie.

S ohlasom na tieto exkluzívne správy sa nechali počuť viacerí štátnici. Jedni to označili za úspech a progres slobody, za legitimizáciu západného konzervatívneho univerzalizmu, za božiu spravodlivosť. Iné reakcie hovorili o odplate, smútku či začiatku drastických nepokojov. Najmarginálnejšie zrejme vyznieva správa o údajnej atómovej bombe pripravenej na odpálenie v nejakom konkrétnom európskom meste. Ako odveta za smrť bin Ládina. Pochopiteľne tu vzniká obava z možného jadrového útoku a ak aj nie, tak určite z iného teroristického činu využívajúceho konvenčné prostriedky.

A tak politici „ubezpečili“ verejnosť, že boj s terorizmom Západný svet ešte nevyhral, hoci odťal drakovi aspoň jednu hlavu z mnohých. Podľa nich  to bolo potrebné a užitočné, hoci sa svet ocitol v ešte intenzívnejšom strachu a napätí.
 


Vlády sa ujíma strach

Z celej antiteroristickej kampane vyžaruje nutnosť mať strach a seriózne obavy. Boj s terorizmom pokračuje v novej fáze aj bez Usámu bin Ládina. V tomto kontexte sa natíska otázka, čo sa vlastne zabitím vodcu Al-Kájdy vyriešilo. Aké to bude mať dôsledky a dopady na jednotlivé štáty? Odpovedí je určite viac a v rôznych rovinách. Na jednej strane sa uľavilo zaryto veriacim v slobodu a spravodlivosť Západu, ktorí nehanebne oslavujú smrť ako takú. A robia to okrem iných aj kresťania. Na strane druhej sa tým v podstate nevyriešilo nič. Iba akýsi čiastkový úspech „Nás“. Terorizmus vo svojej podstate bude pokračovať ďalej, vznikne nový vodca, nové udalosti, nové skutočnosti. Tento okamih môže naozaj znamenať vzplanutie novej intenzity nenávisti islamských radikálov voči západnému svetu a vyprovokovať jeho odpoveď. Zároveň sa posilní identita „Ich“.

Západ presadzuje a bude presadzovať ideu „dobra“ a jedinej alternatívy, „správneho“ nazerania na svet pod univerzalistickým rúškom pravdy. Ostatné bude zlé, nekorešpondujúce s ideou rozumu, pravdy a dobra. Bohužiaľ, masy ľudí nielen na americkom kontinente, ale i v Európe a ďalších častiach sveta budú prijímať túto propagandu ako jedinú a „správnu“, podobne ako sa to niekoľkokrát stalo v našich moderných dejinách. Na tejto „osvete“, samozrejme, nenesú zodpovednosť len politické špičky a oligarchické elity, ale hlavne médiá.


Zastierací manéver?

Už sa vynára aj otázka, či naozaj Usáma bin Ládin skutočne zomrel. Naozaj ho pochovali do mora? Existuje relevantný dôkaz? A čo ak bol líder Al-Kájdy mŕtvy už skôr a až teraz bolo vhodné s tým vyjsť na verejnosť? Čo sa stalo, ako to presne bolo a prečo až, sa obyčajní ľudia zrejme nedozvedia. A ak áno, tak len v útržkovitých informáciách, v ktorých budú musieť poväčšine čítať medzi riadkami.

Okrem iného smrť bin Ládina odpútala pozornosť verejnosti od iných prebiehajúcich udalostí, ako je napríklad zásah v Líbyi. Zároveň táto smrť môže slúžiť opäť ako zámienka k určitým legislatívnym zmenám v oblasti bezpečnostnej politiky a smerom k väčšiemu zbrojeniu, ktoré určite s nadšením privítajú zbrojárske spoločnosti. Zrejme sa znovu prehodnotí potreba intenzívnejšej bezpečnosti a ochrany, vymyslia sa nové stratégie a metódy kontroly jedincov. Vo svete informatizácie a databáz vznikajú nové predpoklady kontroly od zavádzania kamier cez skenery až po čipové mechanizmy.

Môžeme sa len domnievať, či naozaj tieto nové opatrenia odštartuje práve smrť bin Ládina. Jedno je však isté, a to realita dneška. Ako píše filozof Václav Bělohradský, realita je skutočná do tej miery, akým spôsobom je interpretovaná. Je funkciou toho, kto ju interpretuje a akým spôsobom. A média to ovládajú brilantne. Niektoré len zhola reprodukujú už vykonštruovaný obraz, iné konštruujú a vytvárajú obraz na základe politickej objednávky. Človeku možno príde niekedy smutno, keď vidí tie davy skandujúcich, ako servilne pritakajú mediokratickej propagande. V tejto súvislosti je nutné spomenúť psychoanalytika Jacquesa Lacana a jeho rozlišovanie medzi realitou (ako produktom ideológie) a Reálnom. Medzi nimi sa nachádza významová trhlina, ktorú je potrebné prekuknúť. V dnešnom svete klamov a poloprávd je to však niekedy sizyfovská práca.

Autor je publicista

Ilustračné foto: archív redakcie

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
13. máj 2011, 12:23
Zastavte vojnu, kým je čas to urobiť. zastavte neviditeľného nepriateľa. každá nová vojna sa začala tým samým a tým istým strach, obava a neistota. Paradoxne Obama sa hlási ku kresťanstvu a k demokratom. respektíve je miešanec vyrastal bez otca a vychovávala ho stará mama. čo ho iste poznačilo na celý život i tak necháva presne v tomto istom strachu vyrastať celé nové generácie Američanov. jeho kresťanská morálka už nepochádza od boha, ale nachádza sa kedysi v pekle anarchizmu. lepšie povedané - jeho morálka vykazuje všetky známky nelogiky kresťanstva... už bohužiaľ - prisluhuje diablovi. tak ako je nemorálne a zvrátené každý samovražedný útok teroristov, tak isto ide ruka v ruke nová ničivá pliaga ľudstva -vojna. po prvej svetov vojne - zodvihli svoju hlavu ženy k bohu i odporu vojne. a vyslovili svoje nie - nechceme už nikdy žiadnu vojnu. prvé ženy takzvané pacifistky aj ateistky - samaritánky. samaritánky boli priamo v poľných lazaretoch a spoznali krutosť vojny, lebo práve vtedy sa začali používať chemické a biologické zbrane priamo v boji. zomieralo mnoho vojakov aj mnoho civilistov na následky chemických zbraní. vo Vietname sa používal celkom bežne chemický plyn, ktorý zasiahol zrak a človek po ňom oslepol alebo mal trvalé násadky. poľné nemocnice nemali lieky a operácie sa vykonávali bez utíšenia bolesti. nohy alebo ruky vojaka sa amputovali bez konzultácie lekárov. lebo nebol čas museli konať inak hrozila otrava krvi. a dnes sme už priamo v tomto boji iba sa píše rok 2011. naše zdravotníctvo sa uberá späť do začiatku prvej svetovej vojny. najprv v Sarajeve - zastrelili cisára pána Ferdinanda a už sa rozbolela vojna. na ktorú čakali všetci anarchisti, liberáli, schudobnelá šľachta, a veľký kapitalizmus získal najviac na celej vojne. už cez prvú svetovú vojnu - veda pokročila a potajme sav laboratóriách sa začal rozbíjať Atom molekuly. paradoxne sa nerozbil ale zväčšil sa jeho objem a obohatil sa o plutónium a urán. a vznikla ďalšia novinka na "trhu práce" - atómová bomba a pomenovala sa malý chlapec. štiepením a obohatením atómu - vznikol ďalší chemický prvok jód a rádioaktívny jód. celé roky sa tají ťažké ochorenie a to je metabolické ochorenie štítnej žľazy z "jódu". toto ochorenie má až neuveriteľných (viac ako) 30-40 druhov respektíve nadväzuje a viaže na seba neuveriteľné množstvo pridružených ochorení. kým cukrovku WHO - uznali ako metabolické ochorenie pečene. ochorenie štítnej žľazy sa bagatelizuje - pričom patrí k tým najťažším metabolickým ochoreniam človeka. v Japonsku buchlo - "jadro" a rádioaktívny jód sa dostal do ovzdušia, do vody potravín atd. vláda Japonska sa ospravedlnila a učinila nápravu pričom paradoxne žiada od majiteľa Tepca iba polovicu náhrady škody. pričom celý svet vie, že Tepco(akcionári a majitelia firiem) má mnoho JE a tiež nepriamo nadväzuje na automobilku Toyota. na Toyote sa vozia všetci takzvaní "rebeli" v Líbyi. ale my sa tvárime, že nedokážeme vidieť - kto sa snaží za každú cenu zničiť celý svet. a kto sa iba pozerá na nové vojny? paradoxne OSN.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 20:33
Nepíšem sem často, fakticky som prispel len asi 3x, ale tie Vaše táraniny, týkajúce sa jadrových reakcií a následne ochorení ma už nenechali chladným. Vaše názory p. Grajciarová, týkajúce sa pohľadu na ekonomiku kapitalizmu v porovnaní so socialistickým pohľadom majú reálny základ, ale toto čo ste vypotili nemá ani hlavu, ani pätu, takže odborné témy nechajte odborníkom a držte sa slovenského príslovia: " nemiešaj ho..o, lebo bude smrdieť".
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 21:25
aké prekvapenie? a čo v našom štáte ešte nesmrdí? podľa mňa už ani to ho..hovorené slovo nie to čo bývalo. a moje skúsenosti mi hovoria, že každý čo mi takto radil v živote - zvykli byť kádrováci s komunistickou knižkou. a členské peňažné príspevky platili vždy to najvyššie - teda čím drahšia členská známka - tým väčší papaláš a funkcionár za ňou býval schovaný. nemám pocit, žeby tu nevládli znova komunisti. to, že majú zlepené viac strán dohromady je iba očný klam. ich tričká sú a zostanú komunistické.
Obrázok používateľa d.culka@seznam.cz
Dušan Culka
13. máj 2011, 21:46
Ja Vám v ničom radiť nechcem, len nezabŕdajte do vysoko odborných tém, ktorým nerozumiete. Je to teda oblasť jadrovej fyziky, radiačnej chémie a biochémie. No a biochémia úzko súvisí s medicínou. K Vašim poznámkam o kádrovákoch a preoblečených komunistoch tiež neobstojí. Člen strany nemusí chápať ideológiu danej strany (a obyčajne ani nechápe); je tam preto, aby "ryžoval". A to sa týka nielen členov komunistickej strany. Chcete vari povedať, že kresťanskí demokrati zachovávajú božie slovo? Alebo že členovia demokratickej strany, či Smer-u vedia koho majú v parlamente zastupovať? Odpoviem si a aj Vám hneď po pravde, že koniec - koncov vedia: Tých, čo ich platia. A toto je to pokrytectvo celého slovenského politického spektra.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 21:58
a okrem toho dobre si pamätám aj dobu, ked rakúšáci zelení tu robili takú raziu v 1986 po výbuchu JE v Černobyle, že to už nechcem druhýkrát zažiť. odporcovia jadra nám tu znova urobia peklo na zemi a to vám neprekáža? že lobing zelených v Nemecku a Rakúsku už obmedzuje všetko. zelení nás budú nútiť do odstavenia JE a tým sa zdražie elektrina, teplo. a pohonné hmoty sa riadia burou a dolár ten nemá žiadnu hodnotu. Čína si môže kúpiť celú Ameriku. a Bill Gates ten začínal ako hlobriadok v garáži a z garážovej firmy má imanie na svoje"zelené" projekty. pridal sa náhle ku katolíkom a má nadáciu a Afrke sa snaží urobiť hotový zázrak s prírodných zdrojov slnka. to že tam ludia hladujú nemá nič z JE ale je to tým, že ich naučili nadácie iba žobrať o pomoc z vonka. nadácie majú aj maslo na svojej hlave a steká im po hlave a novinári im ho pekne obizujú, aby nik nezapochyboval o morálke nadácii. ale nie je tajmstvo a si to aj pamätajú, že v 80 rokoch 20 stočia sa neraz stalo - to čo nik nepredpokladal a to, že cez humanitu sa do Afriky dostali zbrane a občiansku vojnu nezastavili. ale urobili z nich malých zabijakov na počkanie. a mnohé deti sú siroty alebo mrzáci čo im odtrhlo ruky či nohy v diamantových baniach pre boháčov zo západu aj z Arábie. tie krvavé diamanty sú na svetoch burzách i ked už dávno sa dajú vyrobiť aj cez chemický proces. teda umelé diamanty s kvalitou prírodných. bane tu chcú otvoriť a to už vraj môže byť podľa ochrancov prírody .to im už neprekáža, že ako budú v okolí baní žiť obyvatelia? ťažba je vraj ľahšia, samozrejme že je - iba zabudnú povedať, že čo je to kyanid vodíka - to je cyankáli prudký jed. To isté bolo aj s Neobelom, ked akože objavil dynamit - iba zabudol povedať, že v Číne už pre Kristom sa "dynamit" vyrábal z čpavku hnoja.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 22:08
pre mňa Jadro je srdcovka s mládí a budem ho obhajovať, ale nesmie sa dať do rúk súkromníkom - je to nebezpečné a to nechcem preberať celú bezpečnosť pri práci, lebo to nik neberie. ale z chémii som mala vždy jednotu a to bez protekcie - dokonca aj z biochémie a mikrobiológie. tak čosi už len hádam viem povedať i k jadru i ked nepoužívam odborné výrazy a kto by ich čítal. hádam len nie nejaký profesori z VŠ. lebo to by som sa musela hádať aj s nimi a to sa mi nechce.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 22:26
v tomto prípade prsty ako mozog - a preto u nej hľadať nejakú odbornosť nemá zmysel:-). Jej príspevky možno majú význam pre tých, čo majú radi románové vyprávanie, ale ja to nečítam. Keďže hovorí do rôznych odborných tém ako zasvätená odborníčka, hádže pojmami hore-dole, ako aj v tomto prípade z fyziky, chémie.. Ak čítam nejakú informáciu, som rád, ak je čo najpresnejšia, a môžem sa z veľkej časti na ňu spoľahnúť, pretože zachytávam zaujímavé fakty, čísla, udalosti, dopĺňam si nimi určitý obraz sveta, schémy a snažím sa byť čo najpresnejší. U pani Vierky to neočakávam, takže to ani nečítam.***** Niekto mi možno vytkne, že nemôžem vo všetkom hľadať len odbornosť, či vecnosť, ale oceniť aj hodnotovú, emotívnu stránku príspevku. Áno, ale môžem to urobiť jedine vtedy, ak necítim, že prispievateľ vnáša do príspevku len svoj subjektívny pohľad, bez ladu a skladu, bez ohľadu na objektívnu stránku a tým vlastne manipuluje okolím, jeho pocitmi. Pani Moravčíkovej sa napr. vydaril článok o vzťahu bieloruskej zdravotníčky a slovenského vojaka, pritom som ocenil nie faktografickú stránku, ale skôr hodnotovú.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
13. máj 2011, 22:38
u mňa nehľadajte odborné výrazy a to z jediného dôvodu ani za nič. respektíve radšej sa nechám ukrižovať ako dostať uznanie či diplom od komunistov. boli to oni - čo neustále kádrovali a bol to jeden z vás komunistov čo mi vždy odmietol podpísať kádrový posudok do školy, musela som sa dovzdelávať sama za svoje peniaze. nikdy mi komunistický režim neprispel ani len jednou korunou. všetko som si musela tvrdo vydrieť - svojou prácou za ktorú mi nikdy komunisti neplatili to čo by mali. oškrabali ma vždy a to nepriamo cez osobné hodnotenie alebo takzvané prémie. bez komunistickej knižky sa nedalo ani len ísť na wc. získavať informácie a vedomosti od komunistov bolo vždy to isté a to samé.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. máj 2011, 08:46
prečitajte si svoje príspevky. Aj posledný, aj v ňom kádrujete, útočíte proti iným hodnotám. Videli ste už mňa, aby som útočil proti iným hodnotám, svetonázoru? Rešpektujem ich, ale to požadujem aj od iných voči mojim hodnotám. Viac uvažujte o tom, čo píšete, inak je to len obyčajné táranie bez nejakej hodnoty. Pravdepodobne to bolo príčinou Vašich problémov, že neuvažujete o tom, čo hovoríte, žiadni komunisti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. máj 2011, 09:35
pre vás nikdy nič nebude žiadna hodnota, lebo ja nemám tie správne hodnoty pre ľavičiarov. to znamená, že som sa mohla aj zodrať v socializme i tak by to pre komunistov nebola žiadna hodnota. jediné čo som kedy dostala zadarmo bolo odznak z OH v ZSSR dal nám ich s úsmevom jeden vojenský ruský vysokopostavený dôstojník ako suvenír. pohladil nás po hlave, že pracujeme usilovne ako včielky pre spoločné hospodárstvo. a už sa nespýtal či sme aj platený - lebo včielky pracujú zadarmo pre svoju kráľovnú. ale včely majú aspoň svoje postavenie v prírode a ich hierarchia hodnôt je určená od ich narodenia až do smrti. kto bol dobre platený za komunistického režimu - boli baníci tí zarábali ale mali toľko nadčasov a robili nonstop pod zemou. a mnohí z nich sa nedožili ani dôchodku, lebo mnohí z nich zomreli predčasne na rakovinu pľúc. ale to už dnes nik nehovorí, lebo mali zaplatené a rekreácie cez ROH alebo kúpele a pobyty k moru. tí čo neboli v strane ako aj ja - tak napríklad ked som si našla novú lepšiu prácu podnik ma nepustil, vraj nemajú náhradu boli sme vycvičený ako vojaci a museli sme ovládať všetky technologické postupy od piky. jediné čo môžem uznať bolo to, že za soboty a nedele sme mali príplatky a za sviatky nám tiež priplácali. vo všetky sviatky robili tí čo neboli v strane a tí čo mali knižku mali voľno a mohli sa venovať rodine alebo športu. za hranice sme nesmeli ísť - doložky sme zháňali ako sa dalo. a západ nám to ešte sťažoval embargom na tovar. a naši umelci si nemôžu sťažovať - tí boli platení ako králi ale nie všetci - mnohých umlčali. a napríklad Marta Kubišová je kde? Vondráčková s Gottom boli varení pečení a Lasica ten mal svoju reláciu v ŤV. mnoho spisovateľov tu malo svoje privilégiá. napríklad Po revolúcii 89 asi neboli tak zle finančne poniektorí umelci, lebo si začali otvárať súkromné divadlá a začali podnikať vo všetkom. do divadla sa tiež nedostal každý umelec ale iba ich dobrý známy. a na dôvažok sa začali smiať z komunistického režimu, že museli hrať svoje umenie pre robotníkov a družstevníkov, že to bolo ponižujúce hrať pre obyčajných hlupákov z ludu. nuž tak nech hrajú iba pre bohatých podnikateľov možno tí ich viac ocenia. a to isté sa stalo s TV dostali sa do súkromných rúk a už sú odrazu vraj seriózne a pravdivé. robia z nás blbcov a nestojí to nič. stačí si zohnať sponzorov a už im je jedno či je to mafian alebo obchodník zo zbraňami hlavná vec, že peniaze nesmrdia.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. máj 2011, 11:27
a ešte doplním čo sa dialo v podnikoch, napríklad moja dobrá kamarátka prišla o prsty na pravej ruke. iba preto, že zlyhala hydraulika stroja. ako čerešnička na torte bola, že odškodné nemohla dostať, lebo stoj rozoberala už po pracovnej dobe. čo v preklade pre ňu znamenalo, že nedodržala pracovnú dobu a pracovný úraz sa stal po oficiálnej pracovnej dobe. ako náplasť dostala čosi zo svoje poistky aj to len horko ťažko. a dali jej primeranú prácu - teda dostala sa do ochrany zamestnanca. neprišla o prácu iba mala smolu - a to v podobe komplexu menejcennosti. Povedala, že si od toho dňa nemohla kúpiť rukavice na všetky prsty, ale vždy musela hľadať iba rukavice "palcáky". dalej ďalšia kamaráta na "pastéroch" mala ťažké popáleniny na tele. okamžite jej vypadali vlasy a záchranári jej ani nedokázali nájsť jednu funkčnú žilu na napichnutie infúzie. letecky ju prevážali do Šaci. tam bola v sterilnom stane niekoľko týždňov a dodnes má trvalé následky iba preto, že sa ponáhľala nabehnúť na rýchly chod celej prevádzky. tomu sa laitcky povie. že prišlo k výbuchu dvoch chemických zmesí. nechtiac naliala lúh sodný do cínového verda a bohužiaľ to už je riadna rana. alebo mnohým sa stalo osudným aj to, že sa nikdy nemie lievať voda do kyseliny, ale musí to byť naopak, aby nedošlo k prudkej reakcie čiže k výbuchu . dalej smrteľný úraz hlavy sa stal osudný matke dvoch detí pri odstavovaní odstredivky, lebo otočné a úchytné "šrauby" - neudržali jej silné otáčky ťažkých zliatinových "tanierov", (ktoré sú zas potrebné na veľké otáčky -sily -na odstredenie) takzvaná veľká odstredivka má takú silu otáčok, že jej odseklo hlavu ako gilotína. ale vtedy sa štát postal o zvyšok odškodnenie a pod. a dnes sme sa ocitli už kde pre pár nenažratých súkromníkov? nový zákonník práce je najhodnejší - aký mohol uzrieť svetlo sveta za celých 60 rokov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. máj 2011, 11:51
oprava- najhodneší v úvodzovkách - najhorší z najhorších aký kedy bol prijatí politikmi.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
14. máj 2011, 12:07
Pán Culka, viete, čo je zaujímavé. Že chemici, fyzici, biológovia, ap. sa rýchlo ohradia, ak im niekto hovorí do ich odboru. Ale na spoločnosť sa cíti každý byť odborníkom. Dokonca to robia často aj tí prírodovedci, technici, ktorí sú inak citliví, ak sa niekto nepovolaný pustí do ich odboru. Pred pár mesiacmi to robil v Blisty.cz jeden pán, odbornosť si už nepamätám, ale cítil sa povolaný vyjadrovať sa aj ku všetkým spoločenskovedným otázkam. Keby sa pokúsil uplatniť určité všeobecné princípy, metodologické poznatky zo svojho odboru, prírody aj na spoločnosť, mohlo by to byť prínosom. Prekvapuje, že pri pohľade na spoločnosť sa však prírodovedci správajú vysoko subjektivisticky, akoby v nej neexistoval žiaden poriadok, neplatili žiadne princípy. Práve naopak, spoločnosť je podobne ako prírodné objekty materiálno-energetickým objektom, platia preto pre ňu podobné princípy, ako pre prírodné objekty. Spoločnosť je dokonca oveľa zložitejším, organizovanejším, efektívne usporiadanejším tokom matérie, energií a informácií ako prírodné objekty, preto je oproti nim konkurencieschopnejšia. Práve tento faktor, zložitosť spoločenského organizmu robí pohľad na ňu zložitejším, ako je skúmanie prírodných objektov, vyžadujúcim si aj vyššiu odbornosť, vysokú abstraktnosť. Podceňovanie tohto faktu má za následok prudké zaostávanie civilizácie za možnosťami vývoja a narastanie neriešiteľných problémov, napr. s terorizmom, migráciou, zdrojmi energie, ap.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. máj 2011, 12:59
Pán Antal odpoviem vám, že prečo sa práve tieto odvetvia vyjadrujú k spoločnosti, lebo to boli jediné odvetia v socializme, kde nemusel byť človek zároveň aj komunista. chvalabohu za to tieto odvetia, ktoré sa tu sa vyvíjali bez toho či tu bol socializmus alebo kapitalizmus. veda sa musela spájať napríklad aj s UK, USA alebo aj ZSSR a tak mali možnosť porovnávať viac ako iné odvetia. humanitné vedy tu spĺňali a napĺňali iba komunistickú ideu a to im už zostalo na trvalo.
Obrázok používateľa d.culka@seznam.cz
Dušan Culka
15. máj 2011, 08:48
Neviem, čo ste tým chceli povedať. Pani Vierke som len vytkol nezmysly, akože urán, či jód vznikli štiepnou reakciou apod. Ale poďme k Vašej výtke: Tak ako živočíšny organizmus funguje presne podľa princípu tepelného stroja v zmysle 2. vety termodynamiky, aj spoločnosť, keď má fungovať, musí sa riadiť týmito princípmi. Inak dochádza k jej rozkladu, ktorý napokon vyústi do vojny, aby došlo k novému usporiadaniu a teda k zníženiu entropie spoločnosti. Bohužiaľ proces rozkladu je viditeľný aj u nás. Vojne by sa však dalo vyhnúť, ale kapitalizmus to nedokáže. Demokracia takmer vždy smeruje k anarchii, pokiaľ sa neudržuje v rozumných hraniciach. Isteže, práve preto, že sme ľudia, má spoločnosť, zdalo by sa, jemnejšiu štruktúru. Len neviem, či práve sociológovia a právnici sú tí praví, ktorí by mali viesť spoločnosť.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. máj 2011, 10:03
Súhlasil som s Vami, čo sa týkalo vymýšľania si ohľadom chemických a fyzikálnych reakcií. Len som dodal, že to isté by sa malo dotýkať aj spoločnosti, pri opise ktorej si prakticky často vymýšľame. Pritom by sme mali pri opise spoločenských javov rešpektovať všeobecné princípy. ****** Možno by sa dala ako výtka chápať poznámka o tom, že ak si prírodovedci chránia exaktnosť svojich odborov, mali by rešpektovať, že to isté sa dotýka aj spoločenskovedných odborov. ****** Nikde som nehovoril o tom, žeby mali sociológovia viesť spoločnosť, ale o rešpektovaní spoločenských vied, že spoločenskovedné témy si vyžadujú taktiež rešpektovať ich princípy, príp. kategoriálny aparát. S tým, že by sme mali dokázať odlíšiť silne zideologizovaný charakter súčasných spoločenských vied od ich podstaty a existenčnej potreby.
Obrázok používateľa d.culka@seznam.cz
Dušan Culka
15. máj 2011, 19:16
Pán Antal, moja poznámka o sociológoch mala byť len podpichnutím vzhľadom na istú osobu, ktorá zatiaľ preukázala len neschopnosť. Vráťme sa však k samotnej podstate článku o boji ktorý by mal pokračovať. Skúsme prijať symboliku v manželskom spolunažívaní, keď jeden z partnerov zneužíva istú slabosť druhého partnera, šikanuje ho a vydiera. Ak sa vydieraný partner vzoprie takýmto manierom a vyrieši to otvoreným bojom, prípadne poškodením jeho životnej podstaty, pýtam sa: Kto z tých dvoch vykonával teror? Je to to skryté vydieranie prvým partnerom alebo otvorený boj prejavený druhým partnerom? To isté sa týka aj celosvetového boja proti "terorizmu". Preto som slovo terorizmus napísal do úvodzoviek, lebo si dovolím tvrdiť, že nie je ten terorista, ktorý sa bráni, ale práve ten, ktorý sa takpovediac nasáčkuje do cudzej krajiny, drancuje ju a pritom vyhlasuje brániaceho sa za teroristu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. máj 2011, 19:37
Pán Culka, s tým úplne súhlasím. A práve nepochopenie týchto zrejmých súvislostí je jedným z ukazovateľov silného zaostávania západného kapitalizmu v spoločenskovednom poznaní. To je ťažko pochopiteľné, že tzv. vyspelá krajina dokáže oslavovať smrť jedného človeka ako významný medzník v svetových dejinách, akoby sa všetko zmenilo. Ale zároveň vraj tento boj treba dotiahnuť do víťazného konca. Pritom úplne uniká podstata celého problému, ktorú opisujete, že teroristi len reagujú pre nich jedinou momentálne dostupnou metódou proti neviditeľnému teroru západného kapitalizmu voči okolitému svetu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. máj 2011, 09:58
Pani Vierka nepise o tom co je jadro ale pise o tom ze vojna je stale vojnou nielen na Slovensku ale aj v Afrike a nie len tam.Ja si myslim ze vela mimovladiek ma maslo na hlave a sa len prizivuju a to nie je len slovensky problem.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. máj 2011, 11:32
Kuro súhlasím, že vojna je peklo na zemi nech je kdekoľvek. Jadro som spomenula iba preto, že má bohužiaľ dvojsečnú úlohu v energetike alebo v pomáhaní ludom.tak ako aj mimovládky. lebo jadro je úžasné a patrí k najčistejším zdrojom energie, ale ked sa dostane do nepovolaných rúk tak zabije okamžite. respektíve má dosah zabíjať dalej, ale ked jadro slúži každému rovnako bez rozdielu - dokáže vytvárať toľko energie, že stačí cca pokrytie celé SR. Vojna je omnoho horšia a ničivejšia a momovládky jej nijako nebránia radšej si strkajú hlavu do piesku. Napríklad nový projekt v Afrike je s podporou OSN a Bill Gates sa rozhodol urobiť v jednom "svojom" luxusnom komplexe(čo slúži iba pre PC techniku a nič iné) postavenom v Afrike vyrábať "zelenú" energiu. pričom každý čo sa rozumie len trochu matematike už dávno vidí, že je to veľmi drahé a pomáha to iba pár ludom vytvoriť si komfort pre svoju firmu a svojich zamestnancov. Slnko v Afrike má silnejšiu intenzitu a tak hrozí prehriatie "článkov" tak to musia umelo chladiť pričom sa spotrebuje toľko energie na chladenie, že to predraží celý náklad energie. a dalej podnebie jej tam iné ako tu. noci sú veľmi chladné a cez deň sa nedá vyjsť von z budovy, preto je tam potrebné neustále používať klimatizáciu(už ho netrápi ani skleníkový efekt s klímy) - tá má zas vplyv na ľudí -čo sú celý deň pod umelým chladením - má to dôsledky na zdraví ludí. bohužiaľ, i tak sa to rozbehlo ako "skvelý nápad" - pričom už dávno vedia, že sa o zelenú energiu v Afrike - pokúšali pred nimi iní bádatelia. a boli to bohužiaľ vyhodené peniaze do vzduchu i tak sa Gates tvári, že objavil Ameriku namiesto Colomba. aj ked to nijako nesúvisí s vojnou - dobýjanie Afriky od 19 storočia prinieslo Afrike len a len občianske vojny s tichou podporou vyspelých štátov teda ich večných kolonizátorov.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984