Hnev nemusí byť len náš nepriateľ

Napriek tomu, že sa pri pasívnej agresii nedeje nič, čo by mohlo druhému aktívne ubližovať, pôsobí takéto správanie veľmi agresívne. Pasívne formy agresie sa na prvý pohľad javia ako menej závažné, opak je však pravdou. Sú dokonca podlejšie a nebezpečnejšie, než otvorené formy prejaveného hnevu, lebo ako sa dá riešiť niečo, čo je skryté a neviditeľné vo forme mlčania?
Počet zobrazení: 3374
preskrtnuty znak pre usmev-sms-mail-Chuck Coker_1.jpg

Prináša odbornej aj laickej verejnosti zaujímavý výklad o jednej z radu nepopulárnych emócií, o hneve. Vysvetľuje jeho vznik, podstatu, funkciu, individuálne či kolektívne aspekty a v závere ponúka riešenia pre jeho konštruktívne spracovanie. Pre lepšie porozumenie volí autorka pestrý výber príkladov zo života, ktoré jej slúžia ako modelové príklady.
 


Hnev ako regulátor hodnôt a sebaúcty

Výklad sleduje jediný cieľ, ktorým je uistenie čitateľa o tom, že hnev netreba zaznávať a potláčať, napriek tomu, že v dnešnej spoločnosti vládne skôr opačný trend. Sme vedení k popieraniu hnevu, namiesto toho, aby sme ho vyjadrili a konštruktívne spracovali. Negatívnym emóciám sa neradi venujeme a keď už ich máme, nezvykneme ich nejako zvlášť radi prejavovať. Radšej volíme inú cestu, aby sme sa vyhli otvorenej konfrontácií. V. Kast však ponúka vo svojej knihe celkom inú perspektívu. Keďže hnev je dôležitou regulujúcou emóciou, je jeho odhalenie, vyjadrenie a následné spracovanie veľmi dôležité. Aby sme to však mohli uskutočniť, musíme sa najskôr oslobodiť od predsudkov, ktoré nám dovoľujú vnímať hnev len ako niečo deštruktívne a negatívne.

Kto si pripúšťa hnev, ten verí, že ešte môže život zmeniť. Kto už si hnev nepripúšťa, ten už v to nedúfa“, píše sa v úvode knihy. Hnev nás upozorňuje na naše vlastné hranice, a núti nás ich prekračovať. Je našou prirodzenou a vrodenou vlohou. Situácie, ktoré v nás vzbudzujú hnev, majú jedného spoločného menovateľa, ktorým je útok na pocit vlastnej hodnoty. Cieľom hnevu je následne zregulovať našu sebaúctu a nanovo vymedziť hranice. Hnev nás upozorňuje aj na naše nenaplnené potreby a túžby. Dáva nám najavo, keď sú ohrozené naše  hodnoty. Za svoj hnev zvykneme obviňovať druhých, pričom si neuvedomujeme to, že nie ten druhý je zdrojom nášho hnevu, ale naše nenaplnené očakávania či potreby. Často totiž nevieme, aké máme očakávania až dovtedy, kým sa nenahneváme. Hnev nám ich ukáže. Ak ho potlačíme, prídeme o potrebnú energiu, ktorú by sme použili na realizáciu našich potrieb.

Jednou z ústredných tém knihy je aj odpoveď na otázku, aké sú korene rôznych prejavov hnevu. Autorka uvádza, že podstatou hnevu môže byť aj rozpor medzi našou snahou o autonómiu a pocitom spolunáležitosti. Na jednej strane chceme byt nezávislí, no zároveň cítime potrebu vzťahu. Problém nastáva, keď sa tieto dva póly stretnú a dostanú sa do konfliktu. Veľkú úlohu v tom, ako zaobchádzame so svojím hnevom, hrajú aj naše komplexy. Hnev a nepriateľské pocity veľmi úzko súvisia s pocitom vlastnej hodnoty a s našou identitou. Veľmi často hnev pramení z toho, že niekto alebo niečo ohrozí našu identitu a my cítime neúctu. Preto autorka zdôrazňuje to, že čím väčšiu máme istotu v pocite vlastnej hodnoty, tým ľahšia bude pre nás konštruktívna práca s hnevom a uvedomovanie si našich obranných koncepcií.


Chýba nám kultúra hnevu

Podľa autorky sa len málokto z nás naučil správne vyjadrovať hnev a potom správne spracovať konflikt. To, ako s hnevom zaobchádzame, je z veľkej časti podmienené kultúrou. Umiernené brzdenie hnevu je samozrejme žiadúce a umožňuje nám spracovať konflikt, ale ak ho zabrzdíme až príliš, urobíme viacej škody ako úžitku. Všetko je otázkou miery a toho, aby sme sa nepohybovali ani v jednom z možných extrémov. Väčšinou však oscilujeme medzi úpornou snahou ovládnuť svoj hnev a nekontrolovateľnými výbuchmi zlosti. Akonáhle s hnevom pracujeme tak, že ho potlačíme a vytesníme, nič tým nevyriešime. Ak sa potlačenie hnevu stalo naším životným štýlom, máme „zarobené“ na kopec problémov. Učíme sa brzdiť svoj hnev a považujeme to za dobré. Nikto nás však už neučí, ako sa máme hnevať. Učia nás len to, ako hnev potláčať a ako ho nedávať najavo. Napríklad, ako deti sme boli trestaní za to, že sme otvorene vyjadrili svoj hnev a naopak, boli sme chválení, keď sa nám ho podarilo ubrzdiť.

Kultúra a výchova, ktorá sa zakladá na morálke zákazov a príkazov bez dostatočnej pevnosti vzťahovej väzby, môže vážne narúšať emocionálny rozvoj. Dieťa, ktoré neustále kolíše medzi vlastnou iniciatívou a tendenciou poslúchnuť, prežíva vnútorný konflikt. Nemá tak možnosť rozvinúť sa k plnej autonómii. Naopak deti, ktoré cítia, že ich vzdor nie je ohrozením rodičovského vzťahu, sú náchylnejšie sami posúvať hranice a budovať tak pocit vlastnej identity. „Je veľmi dôležité, aby deti mohli vzdorovať, byť agresívne a prejavovať zlosť“. Neznamená to však, že máme dieťaťu ponechať plnú autonómiu vo zvládaní ich konfliktov, ale skôr si všímať, kedy je dieťa schopné regulovať svoje emócie samo, a rešpektovať to.

Naučili sme sa, že vyjadrenie hnevu je ohrozením vzťahu, v tomto prípade vzťahu rodič/dieťa, neskôr kamarát/kamarátka, príbuzný, autorita atď. Preto sme si v priebehu života vyvinuli rôzne kontrolné mechanizmy pre zvládnutie hnevu.


Obranné koncepcie hnevu

Aby sme sa oslobodili od nepríjemných pocitov, s ktorými je hnev spojený, spustia sa v nás obranné mechanizmy a akonáhle tieto nepríjemné pocity potlačíme, cítime sa už lepšie, napriek tomu, že sme problém nevyriešili. Svoj hnev môžeme projikovať na druhých ako domnelých agresorov, alebo si ho masochisticky vzťahovať na seba, môžeme sa identifikovať s útočníkom a vnímať ho ako zaslúžený trest, prípadne presunúť agresiu na iný objekt, či ju vyjadriť iným spôsobom. Identifikácia s útočníkom býva často posledná možnosť ako si zachovať aspoň posledné zvyšky vlastnej sebaúcty.

Hnev môže mať rôznu intenzitu a kvalitu. Inak to cítime, keď sme len nahnevaní, inak, keď sa poriadne zlostíme a inak keď nás prepadne záchvat agresie. Prejav a vyjadrenie hnevu môže smerovať smerom von, keď napríklad v záchvate zlosti doslova explodujeme, alebo sa, naopak, obráti v potlačenej verzii do nášho vlastného vnútra, kde imploduje a navonok sa neprejaví vôbec.

Mechanizmov zvládania hnevu je mnoho, všetkým však ide iba o jedno - a to o potlačenie hnevu. Hnev sa však musí niekde časom prejaviť. Ak je potlačený, vráti sa nám často krát v  podobe ochorenia. Nadmerné potlačenie spôsobuje aj to, že sa zo vzťahov vytráca autentickosť. To, že nie sme otvorene agresívni, podľa autorky ešte neznamená, že agresia vymizla. Ako príklad uvádza niekoľko ďalších prejavov potlačeného hnevu. Jedným z nich je aj pasívna agresia v podobe mlčania. Pasívne agresívny človek mlčí, aby sa vyhol konfrontácii, ktorá by ho nútila prejaviť svoj hnev. Lenže tým, že sa vyhýba konfliktu, sa tiež zároveň bráni vyjasneniu sporov. Napriek tomu, že sa pri pasívnej agresii nedeje nič, čo by mohlo druhému aktívne ubližovať, pôsobí takéto správanie veľmi agresívne, hoci si to mnohokrát ani neuvedomujeme. Pasívne formy agresie sa na prvý pohľad javia ako menej závažné než formy aktívne, opak je však pravdou. Sú dokonca podlejšie a nebezpečnejšie, než otvorené formy prejaveného hnevu, akou je napríklad krik, ktorý keď vidíme, môžeme sa mu aspoň postaviť a začať ho riešiť, ale ako sa dá riešiť niečo, čo je skryté a neviditeľné vo forme mlčania? Autorka na tomto mieste znova kladie dôraz na to, aby sme nezabúdali, že hnev sa časom niekde ukáže. Vzťahy bez konfrontácií nám síce môžu imponovať práve svojou nekonfliktnosťou, ale pokiaľ sa vo vzťahoch stane uzavretý kruh pasívnej agresie zvykom, vzťah prestane dostávať potrebné živiny v podobe vrelosti a následne stráca vitalitu a autentickosť. Pasívna agresia narúša a poškodzuje pocit vlastnej hodnoty druhého človeka často oveľa viac, než otvorené výčitky.

Ako ďalší prejav zabrzdenej agresie autorka uvádza agresiu voči sebe. Jej podstatou je, že sa nevedomky identifikujeme s útočníkom. V praxi sa to prejavuje vo forme každodenných výčitiek voči sebe samému, náklonnosti k depresii a môže to prerásť až do samovražedných sklonov a sebapoškodzovania.


Záver

V posledných kapitolách rozohráva autorka problematiku pocitov viny a spravodlivosti. V rámci filozofických exkurzov sa venuje aj otázkam genderových rolí. Na základe príbehov a príkladov zo svojej vlastnej praxe sa snaží vyvrátiť mýtus o tom, že ženy sú skôr pasívne agresívne, zatiaľ čo muži prejavujú svoj hnev aj navonok.

Knihu odporúčam všetkým, ktorí chcú porozumieť svojmu hnevu a majú odvahu pozrieť sa problémom priamo do očí. Po jej prečítaní síce nebudete hneď ako zázrakom zvládať svoj hnev, ale budete si ho môcť aspoň priznať a následne ho môžete využiť vo svoj prospech.

Naša duša je podivuhodný orgán. Čokoľvek, čo by nás mohlo vyviesť z rovnováhy, dokáže vytesniť. Zmyslom týchto obranných reakcií je uľahčenie života až potiaľ, pokiaľ nebudeme vnútorne natoľko silní, aby sme sa mohli pozrieť konfliktu priamo do očí. No zvyk je železná košeľa a „košeľa“ obranných mechanizmov sa vyzlieka len veľmi ťažko. Na tento úkon je potrebné disponovať určitou dávkou odvahy a neskreslenej sebareflexie. Hnev by sme mali dávať najavo už len preto, aby bolo jasné, že by sa malo niečo v našich životoch zmeniť.

Ilustračné foto: Chuck Coker

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
05. máj 2011, 14:59
ja som to tušila kdesi v kútiku duše, že sú ženy, čo ešte vedia svoje o živote. hnev, uplatňujem vo svojom živote od raného detstva. preto mám aj vrásky medzi očami. otec mi vravel, že sa nemám mračiť, že mi to zostane navždy a to ma naštvalo ešte viac. ale moja tvrdohlavosť ho nikdy nevyviedla z miery. nechal ma trucovať tak dlho, až som bola pohoršená, že čo ma nepoučuje zas a znova. neviem ako to mohol vydržať, ale vydržal to ako rodič statočne a so cťou. tento recept sa mi osvedčil pri výchove detí. nuž ved sú po mne. iný liek nezaberá, iba ten starý recept môjho otca funguje ako balzám na moju dušu.
Obrázok používateľa oznemeton@gmail.com
Zuzana Mokráňová
05. máj 2011, 16:11
Ďakujem. Článok vznikol ako reakcia na rozšírený populárny kult umelo programovaného pozitívneho myslenia. Ak sa človek štylizuje do tejto nanútenej optimistickej polohy, urobí sám sebe viac škody ako úžitku, hoci sa to na prvý pohľad môže javiť presne naopak...Ako "huby po daždi" sa objavujú stále nové a nové knihy o pozitívnom myslení,o tom ako dosiahnuť šťastie,zdravie,úspech atď. Avšak nie všetko zlé a negatívne, čo sa nám prihodí, je naozaj zlé...Aj negatívne skúsenosti (a tiež emócie) sú na niečo dobré. Bez nich by sme nemohli spoznávať a vychutnávať opačný protipól. Vedeli to už starí dobrí taoisti.;-)Človek, ktorý sa trvalo naladí na pozit. myslenie a emócie sa môže dostať do extrému, že začne odmietať všetko, čo zaváňa už len náznakom nejakej negativity, či konfliktu. Presvedčí samého seba, že jeho svet je krásny a voňavý, že jeho sa nič negatívne nedotýka. Takýto prístup podľa mňa nie je skutočným pozitívnym myslením, ale útekom pred výzvami života, útekom pred realitou. Aby nedošlo k omylu, tak neodsudzujem pozitívne myslenie ako také, ale nesúhlasím s tým, aby sa vyzdvihoval len jeden extrémny pól, ktorý je navyše škodlivý a zhubný, ak existuje bez svojho protikladu...Skutočné pozitívne myslenie totiž pramení z niečoho úplne iného a nie z umelého programovania sa len na to pekné. Skutočne pozit. prístup sa prejavuje ako dôvera v život, ako hlboké presvedčenie, že nech už nás stretne v živote čokoľvek, všetko má svoj význam a zmysel, nielen to, čo je vnímané ako pozitívne, ale aj to negatívne. Z dobrého sa môžeme tešiť a zlé môžeme pretvoriť na nástroj pochopenia a poznania...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 17:07
Súhlasím s vami. bohužiaľ iba málo kto si to uvedomuje. nechcem zachádzať do detailu, ale neviem - kto dovolil vôbec také nezmyselné knihy o pozitívnom myslení predávať len tak bez odbornej diskusie. bez názoru skúsených psychológov. urobili mnohým zo života peklo na zemi a nik o tom nepovie nič. chýba odborná diskusia. najmä staršie ročníky psychológov a pod. my sme mali to šťastie, že napríklad žil a písal doktor Plzák. Aj ked mal svojský názor na "Zatĺkanie" ale to mu môžeme odpustiť. to neurobilo toľko škody v spoločnosti. ale mnohí chlapi sa začali správať podľa toho čo povedal doktor. a ešte jeden český psychológ ho zobral - opačne a urobil si neoficiálny hárem na český spôsob. toto kedy ešte niekto začal komentovať, že čo urobilo to západné pozitívne myslenie s celým bývalým Československom.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 17:11
Pesimizmus je tvurci!Tri slova obsahujuce vsetko.Implicitne je tam aj protivaha.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 17:31
mne môj pesimizmus neprekáža mnohokrát mi zachránil život. ja tomu hovorím životná skúsenosť a ženská inštitúcia respektíve ženský šiesty zmysel. máme šiesty zmysel či sa to chlapom páči alebo nie. emócie prekážajú iba v profesionálnom raste človeka ale nie v duchovnom rozkvete. respektíve pesimizmus prisudzovali slabším jedincom a pozabudli s ním pracovať dalej. preto sa stalo to, že ľudia začali hľadať všetku útechu duše v modlitbách k bohu. a umelo vytesnili svoje emócie ako rušivý element "duše", ževraj boh nemá rád tých čo plačú, smejú sa atd. je to veľmi nebezpečná formulka slov najmä v detskom svete fantázie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 19:01
a ešte som zabudla na mojich kamarátov Čechov. už na hádam do hrobu donesú s tými správami vysielanými pred 25 rokmi. dokedy nás chcú ešte mučiť? čo sa už necícia? od pol siedmej večer sa musím tváriť, že nerozumiem ani slovo po česky. neviem to nijako vysvetliť deťom a to potom privádza rodičov do zúfalej situácie.
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
06. máj 2011, 22:23
Výborný článok. Dúfam, že kniha bude rovnako dobrá! Srdečná vďaka za nasmerovanie!

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984