PISA je výrazom ekonomizácie vzdelávania

Štátny vzdelávací program reaguje na výsledky PISA – testovania 15-ročných žiakov v pod taktovkou OECD. Samotná PISA však nereflektuje, čo sa deti vlastne učia, ani tradície európskeho školstva. „Je zohľadňovanie PISA obratom k inej filozofii vzdelávania?“ pýtajú sa diskutéri v druhom dieli prepisu debaty Klubu Nového slova so sociologičkou Zuzanou Kusou a pedagógom Ondrejom Kaščákom.
Počet zobrazení: 1140
IMG_0682.JPG



Prvý diel prepisu diskusie nájdete tu:

Druhý diel prepisu diskusie Klubu Nového slova so sociologičkou Zuzanou Kusou a pedagógom Ondrejom Kaščákom.

Upravila a skrátila Eva Blažeková.

Branislav Pupala (Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity): PISA výrazne ovplyvňuje vzdelávacie politiky jednotlivých krajín OECD bez ohľadu na to, kto v nich vládne. Aj náš štátny vzdelávací program je silne infiltrovaný požiadavkami, ktoré považuje za dôležité PISA. Pritom súčasne existuje aj národné testovanie, ktoré sa volá Monitor. Vychádza z toho, čo sa deti učia na našich školách. Aj výsledky Monitoru sa premietajú do vzdelávacích programov. No sú tu tlaky na adaptovanie Monitorov na to, akým spôsobom definuje vzdelanie PISA.

Filozofia vzdelávania, ktorú sugeruje PISA, je zásadne odlišná od európskej tradície. Testovanie PISA navyše nevypovedá o školských systémoch, pretože nerieši, čo sa deti vlastne učia. Preto tvrdím, že vyvodzovať z PISY ďalekosiahle závery pre vlastný vzdelávací systém môže byť problematická záležitosť.
 


J. Vantuch: Dosť ma prekvapuje, že vôbec debatujeme o programe PISA ako o relevantnom vo vzťahu k štruktúre systému vzdelávania. To vôbec nie je podstata problému. Výsledky PISA však ukazujú obrovské defekty v politickom diskurze.

Už v roku 1995 sme vedeli, že nás čakajú problémy. V meraní, ktoré predchádzalo PISA, sme síce boli tretí v Európe, no zároveň štatisticky významne horší ako Česi. Šokovalo ma, že si to nikto nevšimol. Boli sme vtedy príliš hlúpi na to, aby sme hneď investovali do merania na prvom stupni ZŠ; ministerka školstva Eva Slavkovská vtedy rozhodla, že slovenské školstvo je skvelé. A tak nevieme, či sa nožnice medzi nami a Čechmi otvárajú na prvom stupni, alebo na druhom, a už sa to nikdy nedozvieme. V roku 2000 zasa iný pán minister rozhodol, že nemáme peniaze, a ako jediná krajina OECD sme sa netestovali v PISE. Ukazuje to, že na ministerstvách nie je nikto, kto by upozorňoval, že niektoré dôležité informácie si nemôžeme dovoliť nemať.

V roku 2003 som nezaznamenal žiadnu reakciu na slabé výsledky a na prepad v matematike. Obrovské reakcie pritom boli v Poľsku, v Rakúsku a tradične v Nemecku. U nás to nikto neriešil, iba nedávno bola konferencia o čitateľskej gramotnosti. Pričom, odvolávajúc sa na vlastné výskumy, sme o jej nedostatkoch dobre vedeli ešte za bývalého režimu. Máme údaje o tom, že naše deti boli vždy kvalitné v memorovaní a zlyhávali v aplikovaní. Nie je to nič nové. Za bývalého režimu sme to ignorovali preto, lebo sa to nepatrilo hovoriť. Keď akadémia vied zistila, že sa nová reforma nepodarila, vedenie ústavu prepísalo závery v tom zmysle, že „máme rezervy“. Podobne sa to deje doteraz. Aj rezervy stále máme. A neexistuje žiadny relevantný vedecký výskum o tom, ako to zmeniť.

Foto: Ondrej Kaščák
Autor foto: Eva Blažeková

O. Kaščák: Som toho istého názoru. PISA neotvára otázku štruktúry školského systému. Pre mňa je významná iná otázka – ako na špecifické typy otázok a položiek reagujú žiaci. Tam sa ukázali zaujímavé veci.  

Diskusia je rozvinutá v diskurze čitateľskej gramotmostnosti, napodiv nie na poli odbornej didaktiky matematiky a prírodných vied. Veľká časť vecí, ktoré PISA skúma v častiach matematika a prírodné vedy, totiž nie sú matematické ani prírodovedné. V skutočnosti súvisia s elementárnou zručnosťou čítania s porozumením. Štyridsať percent textov sa dá vyriešiť zo samotnej povahy zadania, bez riešenia matematického problému.

A prečo kontinentálni európski žiaci dopadajú zle – priemerne alebo podpriemerne – v čitateľskej gramotnosti? Možno preto, že neexistuje kontinuita s obsahom nášho literárneho a jazykového vzdelávania s tým, na čo sa PISA zameriava. Tridsaťosem percent všetkých textov v čitateľskej časti tvoria diskontinuitné texty – tabuľky, diagramy, formuláre a žurnalistické príspevky. Tieto typy textov v našom jazykovom a literárnom vzdelávaní jednoducho nie sú. Naše jazykové vzdelávanie je založené na literárnych textoch, príbehoch. Ak sa typ gramotnosti a textov, na ktoré je zameraná PISA, vôbec nereflektuje v našich domácich učebných osnovách, niet divu, že žiaci v teste zlyhávali.

To isté sa týka aj matematiky a prírodných vied. Kontinentálna európska tradícia preferuje predmetovo diferencované vyučovanie. Prírodné vedy neexistujú ako samostatný blok, namiesto toho máme zložky – prírodovedu, chémiu, fyziku. Akonáhle otázky vyžadujú hľadanie medzipredmetových súvislostí, navyše orientované na riešenie konkrétneho problému, je jasné že naši žiaci opäť zlyhajú. Akonáhle sa však objaví otázka, ktorá smeruje k nejakej čiastkovej oblasti, napríklad v matematike k euklidovskej geometrii, kontinentálny európsky priemer sa zásadne zvýši. V takých otázkach sme my či Nemci vyskočili do absolútne nadpriemerných hodnôt. PISA teda potvrdzuje to, čo vlastne vieme.


Vraveli ste, že na výsledky PISA má podľa výskumov väčší vplyv kultúra, štruktúra obyvateľstva a technologickým rozvoj ako školský systém či kurikulárny obsah. No v prípade Slovenska mal zohrávať úlohu obsah učebných plánov. Čo teda podľa vás viac zaváži?

O. Kaščák: Výskum, ktorý som spomínal, skúmal silu faktora. A zistil, že štruktúra obyvateľstva, sociálny blahobyt a tak ďalej majú skutočne na výsledky PISA väčší vplyv ako kurikulárny obsah predmetu. Z hľadiska štruktúry obyvateľstva má Fínsko veľmi malý počet imgrantov s problémom adaptácie na školu. PISA vo svojich proklamáciách striktne odmieta vzťah ku kurikulárnym obsahom. Vynára sa to len v ex-post analýze. No keď sme v našej kultúre naučení na určitý režim poznávania, čítania či matematiky, samozrejme, že v položkách, ktoré s tým nekorešpondujú, žiaci dopadnú horšie.

Darina Čuchranová (Pedagogická fakulta Univerzity Komenského): Aké vzdelanie vlastne chceme? Má byť benefitom človeka, ktorý sa vďaka nemu stáva komplexnejším, alebo nás má hlavne pripraviť pre trh práce? A čo potrebuje trh práce? Iba manažérov, ekonómov, IT technikov? Už nepotrebuje vzdelancov? Zabudlo sa, že učenie nám vytvára vzdelanú vrstvu ľudí. A akoby sme sa báli povedať, že títo ľudia by mali byť noblesou spoločnosti. 

Hannah Arendtová už pred štyridsiatimi rokmi riešila problém, prečo 30-ročný Američan Johnny nevie písať a čítať: Najdôležitejšie bolo, aby si to v škole odsedel. A tam sa neučili, ale trénovali... Rozpor medzi trénovaním, kde sa deti hrajuškajú, a mentorovaním, pruským modelom, kde sa v škole jednoducho učia poznatky, sa už otvára už aj u nás.

O. Kaščák: Arendtová kritizovala pragmatizmus vzdelávania, ktoré sa od druhej polovice 20. storočia začalo v USA orientovať na otázku, ako byť kompetentný. Samozrejme, že výrazom tohto pragmatizmu je štúdia PISA. Je to reakcia OECD ekonomizácia vzdelávania. Ekonomické faktory sa aj na Slovensku pri posudzovaní, čo je politicky legitímne pri reforme školstva, chápu ako určujúce. Je to teda zásadná vec, ktorá rozhoduje o smerovaní vzdelávania a definovania vzdelanosti. Nevidím momentálne silu, ktorá by tento mocenský tlak prevalcovala.


Vláda chce presunúť milióny eur z operačných programov určených na výskum a vzdelávanie na výstavbu diaľnic. Tisícky ľudí z prostredia akadémie vied podpísalo proti tomu rezolúciu, no politici si z toho v televízii robia srandu. Kam to spejeme?

Foto: Zuzana Kusá
Autor foto: Eva Blažeková

Z. Kusá:Keď hovoríme o hodnote vedenia a vzdelávania, nevyčítame ju len z odpovedí žiakov a rodičov, ale aj z toho, ako je školský systém financovaný. V miere starostlivosti o základné školstvo sa neprejavuje len blahobyt krajiny a jej úroveň, ale aj politická nedbalosť a podceňovanie úlohy základného školstva pre budúci rozvoj spoločnosti, ľudského kapitálu a samotnej demokracie.

Ak je v školstve nedostatok peňazí, neznamená to len podfinancovania učiteľských platov. Skromná réžia školy tlačí k preplneným triedam a neumožňuje zážitkové učenie predmetov. Deti z chudobných rodín nebudú cestovať po Slovensku a spoznávať miesta, kde sa rodili naše dejiny, lebo na to ich rodiny si to nemôžu dovoliť a školy na to nemajú fondy. (Paradoxne, sociálne fondy majú len elitné gymnáziá, chudobné školy nie.) Chudobné deti sa nenaučia plávať, nechodia na školské výlety. Funkcia školského asistenta, do ktorej sa vkladalo toľko nádejí, sa v praxi obmedzuje len na prvé ročníky. Na druhom stupni, kde je mnoho krízových situácií a potreba komunikovať s dieťaťom, ktoré sa odkláňa od vzdelávania, asistent celkom chýba.

Základné školy sú tak finančne deprivované, že keď sa tu hovorí o petícii za rozvoj vedy, tisíckrát radšej by som podpísala petíciu za investície do základného školstva.

Foto: Peter Juza a Ondrej Kaščák
Autor foto: Eva Blažeková

 

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
20. február 2011, 22:19
nase skolstvo a jeho uroven sa posunulo za 20. rokov kvazi slobody niekde do 30. rokov minuleho storocia. Skutocny "vydobytok" revolucie 1989, je urovne naseho skolstva, to by som tym nasim novym partizanom rada otrepala o hlavu, ked sa tak odusevnelo tvaria ako spasitelia tejto krajiny.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
22. február 2011, 15:15
Hm, trochu ako keby boli účastníci Klubu NS kládli odpor voči tomuto pojmu, ktorý ale predsa vždy bol a zostáva hybnou silou a silnou motiváciou pri vzdelávaní vôbec, od čias tovaryšstiev v stredoveku až po novovek, univerzity a dnes MBA a všetkyx možné odborné kvalifikácie, ktoré vedú k tomu, aby človek získal svojou kvalifikáciou možnosť živiť sa a dokonca rozvinúť svoje pracovné schopnosti v organizovanie práce a tvorbe bohatstva aj inou cestou ako lúpežou a vojnou.
A čo Baťa a jeho systém vzdelávania, ktorý veľmi pomohol predvojnovej republike Československej k tomu, aby sa dnes hovorilo o masarykovskom systéme ako o demokratickom?
Práve že dnes by sme nemali rojčiť a realisticky si povedať, čo dokáže naša vzdelávacia sústava. Myslím, že veľa, pretože máme fantastické základy zdedené zo spoločného štátu nielen z prvej republiky, ale i z obdobia socializmu, keď peniaze na vzdelanie boli vždy k dispozícii.
Teraz ide o to, posúdiť, čo je našou silnou stránkou v školstve a neplakať iba preto, že "zateká do budov", to už zateká i do vládnych budov a vláda pritom vládne i tak. VIeme ako.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
22. február 2011, 18:32
Reagujem sám na seba o pol dňa neskôr,
ide o to, že ja pod ekonomizáciou vzdelania rozumiem viac orientovanie vzdelávania, a to i u mládeže v základnom školstve, k tomu, aby sa dieťa naučilo tomu, ako si na seba čestne zarobiť a ako sa o seba i o spoločnosť okolo seba postarať.
A to sa dá hlavne tým spôsobom, že dieťa naučíme metodiku, ako sa učiť, ako si nájsť potrebné zručnosti a vedomosti a ako zistiť, ktoré potrebuje.
Rozhodne tým nemyslím, že sa majú chlapci hlavne učiť "tovaryšstvu" (remeslám, ktoré ich dnes uživia) a dievčatá "maminkovstvu" ( ako ušetriť v domácnosti a ako sa postarať o domácnosť a deti).
Faktom je, že tlak na školy, aby nevzdelávali všeobecne, ale konkrétne, je veľký a rodičia by najradšej boli, aby ich dieťa namiesto základov a rozvinutia gramotnosti a všeobecného rozhľadu dostalo do rúk "pasieršein" či "gleit" oprávňujúci pracovať za tisíc euro mesačne v konkrétnom odbore na trhu práce. Takto sa síce rozvíjalo viktoriánske školstvo v Anglicku, ale dnes vedia, ako bolestne žali neuniverzalitu svojej mládeže, ktorá bola buď honoráciou, alebo vojakmi a sluhami koloniálnej správy v britských kolóniách.
Máme šancu v našom školstve dodržať Komenského tradíciu naučiť deti učiť sa. To heslo "škola hrou" vyzerá ako kompromitácia smerom k tým "trénigovým hračičkám" ako povedala diskutujúca na Klube NS, ale v skutočnosti obsahuje metodiku postupu od jednoduchšieho k zložitejšiemu a naučenie sa metodike ako sa učiť pre vlastnú potrebu a vyvodiť z každej situácie ponaučenie pre zlepšenie sa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
22. február 2011, 20:09
viete pán Peter školy na prvom stupni ZŠ fungujú najlepšie ako sa len dá v našich podmienkach. tu sa dokonca dodržiava to staré a overené škola hrou. majú veľmi dobré výsledky so žiakmi ( nie všetci) ale sú naozaj na úrovni eu možno aj viac. problém nastáva na druhom stupni ZŠ na strených odborných učilištiach a na strených školách tu je veľká bariéra, lebo tu sa už určuje rodičmi a peniazmi, kto na to má a kto nemá. za 20 rokov sa tu vytvorili také bariéry medzi bohatými a chudobnými detmi, že je žiaľ celkom normálne, ked bohaté dieťa si povie, že ono sa nemá prečo učiť, lebo jeho rodičia majú peniaze a to stačí( toto tu nie je žiadna novinka toto tu je realita už 21 rokov) a potom chudobné nemajú žiadnu motiváciu, lebo toto vidia a už na druhom stupni dobre dokážu analyzovať skutočnosť - chápu, že ich rodičia nemajú peniaze, že nemôžu ísť na výlet alebo exkurziu nemôžu ísť mimo mesta do divadla. ak aj pár detí ide do divadla tie, ktoré neboli tie sa nemôžu zapojiť do diskusie o čom divadelná hra bola, lebo tam neboli tak nemôžu vedieť. toto brzdí celý školský systém. už dnes je veľký rozdiel aj na VŠ už dávno sa tu chudobným nadáva iba do sociek a to kedysi nebolo, lebo hoci aj vtedy boli bohaté a chudobné deti ich spolužiaci boli viac tolerantní neboli tak nadutí a namyslení ako sú dnes. nemali takú veľkú potrebu oddeľovať sa od svojich vrstovníkov viac sa dbalo na to, aby aj chudobné deti chodili na šk. výlety na lyžiarske výcviky a tak pod. dokonca tie deti, ktoré boli odkázané na sociálne štipendium robilo sa to viac dôstojne pre tieto deti, teda úradníci, ktorí o tom rozhodovali udržiavali tajomstvo, aby sa tieto deti nehanbili zato, že sú chudobné, alebo zato, že sú polosiroty, alebo, že sú z rozvedenej rodiny. dokonca to ani nemuseli držať v tajnosti bolo to samozrejmé a každý inteligentný človek to aj chápal nezávidel im takúto pomoc od štátu, lebo nebolo im čo závidieť každý si akosi viac vážil prácu iných - bol celkom prirodzený kariérny postup nebolo tak veľa nespravodlivosti aj ked nehovorím - aj vtedy boli škodliví horlivci, ktorí robili vždy viac škody ako spoločného osohu. a toto bude tu dovtedy kým sa nezmení celý náš školský systém ale aj zmýšľanie ludí. napríklad v západnej eu je celkom normálne, že sú tam chudobní nik im nenadáva do darmožráčov nik im nezávidí to, že sú odkázaní na pomoc, každý úspešní a relatívne bohatí sa naozaj nesmejú takýmto ludom nemajú také predsudky, lebo mnohí z nich vedia, že sa medzi nimi môžu sami hocikedy ocitnúť, ale tu stačí, že príde opatrovateľka domov zo zahraničia, ktorá tam o čosi viac zarobí a tu už je pani veľkomožná tu už hovorí, že je spokojná lebo ona má dosť peňazí a ostatní ju nezaujímajú preto to takto vyzerá, lebo západní eu občania tu robia iba tie práce, ktoré sú aj vonku dobre platené a mnohokrát zoberú túto prácu u nás, lebo doma nemajú šancu tak dobre zarobiť, ale ťažkú fyzickú prácu by u nás nezobrali ani za nič, lebo z týchto peňazí by nikde neprežili ani pár dní a nie ako Slováci, ktorých dotujú ešte stále rodičia a starí rodičia iba takto sa tu dá vyskakovať do takých výšok blahobytu, že ich niekto drží v tejto ilúzii. hrajú dvojakú hru. klamú samých seba a takto sa to deje celých 21 rokov. a v najväčšom klepci zostali tí rodičia, ktorých sa týka ten prekliaty zákon o rodine teda ten, ktorý hovorí, že rodič je povinný sa starať o svoje dieťa až do 26 rokov, ved toto je nonsens je to bohapustá lož a totálne nespravodlivé, lebo už dávno sa nepočíta s tým, že tieto isté deti sa raz tak isto postarajú o svojich rodičov, lebo majú tú možnosť, že si samé môžu vybrať spôsob ako si budú sporiť na dôchodok je to tu už dlho a tak tu vzniká nepomer síl, lebo ak sa rodičia musia postarať aj ked nemajú z čoho ale deti už nie sú povinné podieľať sa tomto diabolskom zákone ak sa toto nebude riešiť v najbližších rokoch tak sa celkom môže stať, že deti radšej budú( trochu to preženiem alebo možno ani nie) vraždiť svojich rodičov aby im neboli na priťaž. na toto nech si dohliadanú tí mladí rodičia, ktorí ešte nevedia čo je to mať dieťa na VŠ čím skôr sa o to začnú zaujímať dostatočne a pochopia súvislosti a trochu uvážia aj to, že ich dieťa má aj povahové chyby aj môže prísť celkom iným životným situáciám s ktorými nik neráta (s pochopiteľných dôvodov) v žiadnej budúcnosti - tým lepšie pre nich vyhnú sa mnohým úskaliam, ktoré prináša tento nehanebný zákon, ktorý nám sem doniesol veľký "reformátor" Kaník ( pôvodne člen DS teda tej najtvrdšej pravice aká kedy na svete vznikla neskôr minister za SDKU) to bol on čo takto vyriešil "problém" spoločnosti. teda všetku zodpovednosť hodili iba na ludí nikdy ich nezaujímalo z čoho hlavne, že sa zbavili svojej zodpovednosti akou je štát (všade na svete je štát zárukou aj oporou pre svojich obyvateľov) iba v SR nie je zárukou ani oporou vlastne nie je ničím iba tu máme pár ludí, ktorí nám robia zo života peklo na zemi a ešte sa tvária, že sú nám na niečo potrební pričom opak je pravdou oni vôbec nie sú teba, lebo všetko je iba na našej peňaženke oni z toho iba profitujú a ťažia čo sa dá a my ich zato ešte aj platíme.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. február 2011, 11:21
Pani Viera, jednu myšlienku odtiaľto môžete hlásať i v parlamente, citujem Vás:
"...v najväčšom klepci zostali tí rodičia, ktorých sa týka ten "prekliaty" zákon o rodine teda ten, ktorý hovorí, že rodič je povinný sa starať o svoje dieťa až do 26 rokov,
veď toto je nonsens je to bohapustá lož a totálne nespravodlivé, lebo už dávno sa nepočíta s tým, že tieto isté deti sa raz tak isto postarajú o svojich rodičov, lebo majú tú možnosť, že si samé môžu vybrať spôsob ako si budú sporiť na dôchodok, je to tu už dlho a tak tu vzniká nepomer, lebo ak sa rodičia musia postarať aj ked nemajú z čoho ale deti už nie sú povinné podieľať sa tomto diabolskom zákone, ak sa toto nebude riešiť v najbližších rokoch, tak sa celkom môže stať, že deti radšej budú(trochu to preženiem alebo možno ani nie) vraždiť svojich rodičov aby im neboli na priťaž."
Takže odhalili ste fakt v práve, že platí zákon o starostlivosti o "dieťa" do 26 rokov ak študuje a "pripravuje sa nepretržite na výkon povolania" a preto štát platí za "dieťa" sociálnej i zdravotnej poisťovni a prispieva na "dieťa" ( ak študuje a nie je zárobkovo činné) i rodičom, ale proti tomu je postavený zákon o dôchodkovom starobnom sporení, kde "dieťa" má povinnosť založiť si "súkromný účet" u súkromnej akciovej špekulantskej spoločnosti s financiami a neprispievať do priebežného dôchodkového systému na dôchodok svojim rodičom. Je to "kočkopes" typický pre zmätok v hlavách dnešných ekonónov, ktorí porušili zásadu medzigeneračnej solidarity, vôbec nie z čias socializmu ale z kultúry starej Európy a ešte navyše tým dnes umožňujú flákačom, aby študovali všeliaké tie sociálne odbory po univerzitách iba preto, aby do dvadsiateho šiesteho roka svojho života nemuseli nikde platiť a potom sa mohli vykašľať na svojich rodičov.
Hm, vymákli sme ich! A to v téme, kde by to človek ani neočakával.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984