Perspektívy ľavicovej politiky

Dôsledné ľavicové myslenie znamená radikálnu alternatívu ku kapitalizmu. Ľavica, hľadajúca alternatívu, by to mala robiť krok po kroku – prácou v praktickej politike. Je to nevďačná, čierna práca, ale iná cesta asi neexistuje. Dlhodobý ľavicový program nemôže pritakávať kapitalistickej koncepcii rastu, musí odmietnuť neoddeliteľné spojenie civilizačného pokroku a rozvoja s rastom.
Počet zobrazení: 1107
demonstracia-odbory-detail v zrkadle-William Murphy.jpg

Dnes je zrejmejšie než predtým že imperatívy trhu nedovolia kapitalizmu prosperovať bez ochudobňovania ľudí a poškodzovania životného prostredia na celom svete. Deštruktívne dopady prevyšujú materiálne prínosy kapitálu. Preto treba hľadať alternatívu. V EÚ a USA neexistuje významné (široké) radikálne hnutie, ktoré by sa o takú alternatívu kapitalizmu usilovalo.

Hlavným problémom sociálnej demokracie z tohto pohľadu je, že nemôže byť hnutím, pretože nedokáže povzbudiť ľudí, aby sa s ňou masovo stotožnili tak vášnivo,  ako kedysi. Bývalý líder ČSSD, expremiér ČR a niekdajší eurokomisár Vladimír Špidla na to reaguje výzvou, aby sa sociálna demokracia usilovať stať sa jadrom tohto (alternatívneho) hnutia.

V krátkodobej perspektíve to nie je možné, lebo ak sa aj na periférii objavujú alternatívy, je ťažké ich momentálne zovšeobecniť tak, aby sa stali masovými celosvetovými hnutiami. Príkladom je Latinská Amerika – to, čo sa tam deje nezasahuje USA a EÚ.





Ľavica, napriek konštatovanému hľadajúca alternatívu, by to mala robiť krok po kroku – prácou v praktickej politike. Je to nevďačná, čierna práca, ale iná cesta asi neexistuje. Ľavica dnes nedokáže dotiahnuť myšlienku radikálnej rovnosti do politickej realizačnej polohy, ktorá by sa dala použiť. Nemáme odpoveď na Huntingtonovú teóriu o strete civilizácii (pohľad na islam) – môžeme to odmietať, hovoriť vo všeobecnosti o rovnosti, ale nemáme odpoveď v rovine praktickej politiky.

Dlhodobý ľavicový program nemôže pritakávať kapitalistickej koncepcii rastu, musí odmietnuť koncepciu neoddeliteľného spojenia civilizačného pokroku a rozvoja s rastom. Nemožno odmietať pokrok, ale musí dostať inú dimenziu, nemôže byť postavený len na materiálnych zdrojoch. Nemáme koncepciu, akou bol socializmus, ale dopracovávať sa k alternatíve znamená nerobiť kompromisy s liberalizmom, od začiatku klásť neoliberálnemu (najmä ekonomickému) mysleniu odpor.



Ilustračné foto: William Murphy

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
26. január 2011, 12:39
Hladat, alebo objavovat vodu ked nam hori strecha nad hlavou je bud naivita, alebo chytry uskok na ziskane casu. Aby to do tla zhorelo. V tom boli su a asi aj budu socdemaci majstri.Spajat socdemakov s radikalnou alternativou ku kapitalizmu je v prostredi intelektualov az nemiestne.Socdemaci predsa nikdy o zmenu kapitalizmu na iny system ,ktory by naplnal ich maskovacie heslo o rovnosti , bratstve a slobode neusiloval.Lavicove hnutie vo vyspelom svete vyrastie z biedy ,ktora nevyhnutne prijde.Treti svet je vybrakovany.Socialisticky tiez.To na ukor coho by sa este snivat o dobrom kapitalizme dalo sa uz brakovat nedovoli.Bieda je tvorcom radikalnej zmeny a kapitalizmus je jej strojcom.Socdemaci sa budu vyvoju uz len prizerat.
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
26. január 2011, 12:42
Nemyslím, že by také hnutie muselo byť celosvetové. Potreba celosvetového hnutia sa javí na pozadí utvárajúcej sa globálnej civilízácie - krajiny sú príliš prepojené na to, aby mohli robiť samostatnú politiku. To si môžu dovoliť iba silní hráči, ako je Čína. Lenže globálna civilizácia neznamená nutne jednotný systém všetkých krajín. Takúto predstavu nám vnucuje globálny kapitalizmus, pretože potrebuje mať pod kontrolou celý svet. V praxi však sa presadzuje napriek jeho úsiliu iná objektívna tendencia - k sociodiverzite, k pluralitnému usporiadaniu civilizácie v podobe rôznych systémov, spôsobov života. Je to objektívna tendencia a ani globálny kapitalizmus ju neprelomí, iba sa bezmocne prizerá tomu, ako si krajiny robia, čo chcú ........... Prečo objektívna? V metodologickej rovine, ak si všímame vývoj systémov všeobecne, ide vývoj systému od centralizovane, monolitne usporiadanej štruktúry, s malým počtom prvkov, potlačenou konkurenciou medzi nimi v prvom štádiu (diktatúry sú v tomto štádiu objektívne), postupne sa rozširujúc ku koncu vývoja ako vejár do široko pluralitne usporiadanej štruktúry. Preto sa vývoj systémov postupne zrýchľuje, keďže pribúda prvkov a väzieb a interakcií medzi nimi, čo urýchľuje jeho vývoj a čas trvania. Prejavuje sa to napr. u atómových prvkov, transurány majú krátky čas trvania. Ak prvobytná forma trvala takmer 2,6 mil. rokov, kapitalizmus 560, socializmus iba 70............ Za príklad širokej diverzity môže poslúžiť tiež vývoj chemickej formy, široká rozvetvenosť, pluralita biochemických makromolekúl. Zo syntézy konkurujúcich si proteínov a DNA sa zrodil aj život......... Uvádzam to preto, že treba očakávať, že sa objektívne bude presadzovať tendencia k rôznorodosti systémov, spôsobov života. Je načase skoncovať napr. s pokusmi vnútiť Afganistanu, Iránu, ale aj Číne, Kube, Venezuele a ďalším krajinám euroatlantický kapitalistický systém. Ale takisto by som preto neuvažoval o celosvetovom hnutí v tom zmysle, že by napr. revolúcia vo Venezuele sa mala preniesť aj do USA. Iba ak v tom smere, že to celosvetové hnutie bude trvať na dôslednej demokratizácii svetového systému, vzťahov medzi krajinami, tak, aby ani jedna krajina nemohla vnucovať inej svoj systém, svoje hodnoty, aby si každá mohla vybrať svoju cestu (teraz vynechávam zároveň potrebu vytvorenia globálnej správy). (Možno sa to napokon bude hodiť aj USA, aby sa z nich stal skanzen kapitalizmu, aby sa tu mohli realizovať jeho stúpenci.) To by otvorilo úplne nové možnosti aj pre ľavicové hnutia v jednotlivých krajinách, neboli by pod tlakom, že ich znormalizuje medzinárodný kapitál či vojensky raketami NATO, alebo politicky, ekonomicky.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 12:52
Áno, s tým súhlasím. Už som to na Slove napísal, že sociálne demokracie sú systémové strany kapitalizmu, málokedy sa hlásili k utvoreniu úplne iného systému, socializmu. Skôr k sociálnemu štátnemu kapitalizmu. Naopak, komunistické strany sú v kapitalizme považované za extrémistické, je to tým, že nie sú systémovými stranami kapitalizmu. A sociálne demokracie ich pokladali za nepriateľské, ako to robia aj dnes ........ Nevidím problém v tom, že sa soc. demokracia hlási ku kapitalizmu, ale treba si to ujasniť, otvorene prediskutovať a predostrieť ľuďom. Nevidím totiž problém ani v tom, ak niektorí ľudia chcä žiť v kapitalizme, či sociálnom kapitalizme. Len nesmú brániť iným ľuďom žiť v socializme, či modernejších systémov, nemajú na to historické právo. Dnešná propagandistická hantírka neumožňuje objektívne systemizovať srany, uznáva len kapitalistické, ostatné sú extrémistické, totalitné. Ale ľavica by si to mala ujasniť, utriasť sa a bez nejakých hnevov sa rozdeliť do rôznych hnutí, ktoré môžu spolupracovať.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 14:34
Sociálnodemokratické strany sa stali subjektom tvorby osobitnej formy kapitalizmu, ktorú som nazval evolučne vzniknutým (na rozdiel od revolúcií, ktoré viedli k vzniku socialistických systémov) nadstavbovým vývojovým stupňom klasického kapitalizmu. Aj keď sa niekedy niektoré západoeurópske krajiny považujú za socialistické, nikdy v skutočnosti nešlo o socialistické krajiny. Ich PODSTATOU vždy zostal kapitalizmus, len silne poznačený prvkami socializmu, teda sociálnejšie orientovaný kapitalizmus. Preto vyjadrovať sklamanie nad tým, že sociálne demokracie nikdy nepredstavili revolučnú alternatívu kapitalizmu, je neopodstatnené, nikdy to poriadne nemali v programe. Nevidím v tom problém, ak sa niekto dobre cíti v sociálne orientovanom kapitalizme, jeho vec. Len by sme mali tieto procesy vidieť objektívne......... Tvorba alternatívy ku kapitalizmu preto logicky prislúcha iným subjektom, napr. moderným komunistickým stranám a možno aj novším hnutiam.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 15:04
ak sa niekto citi dobre v kapitalizme na ukor tych co sa v nom ciatia zle? Zaujimave?!?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 15:25
ale ja som predsa jasne uviedol, že musí byť zároveň daná plualita systémov, spôsobov života, t. z., aby si tí, ktorí sa dobre necítia v kapitalizme, nemuseli v ňom žiť. A je to ich výsostné právo, historicky po r. 1928 kapitalizmus stratil akékoľvek právo pokladať sa za vedúci dejinotvorný subjekt, a vnucovať svoj systém všetkým. Ak tak robí, je to zločin a možno jeho predstaviteľov pohnať pred súdy....... Ale to zároveň neznamená, že si budeme nárokovať zlikvidvať kapitalizmus vo všetkých krajinách. Myslím, že dôjde k tomu, že v časti západnej Európy a USA sa utvorí priestor pre tých, ktorí chcú ziť v kapitalizme. A v Kube, niektorých krajínách L. Ameriky, Vietname, Číne sa utvorí systém moderného socializmu. A niektorých krajinách budú tieto systémy prekonané vyšším systémom........... Znovu vychádzam z určitej metodológie. Ak si všímame vývoj vesmíru, prírody, spoločnosti, tak na nový systém sa premieňa iba časť starého systému a popri sebe tak existujú jednak chemické prvky rôzneho vývojového stupňa, biologické systémy rôzneho vývojového stupňa (napr. baktérie ako prvotný život) a rôzne spoločenské systémy. Svet sa nemení na nejakú formu totalitne, absolútne, ale len v jeho časti, naskladajúc na seba rôzne vývojové stupne. Takže ja nemám v úmysle nakopírovať celý svet, všetkých ľudí podľa svojho vzoru, tým by som stratil svoju životnú základňu:-).
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 15:33
Inak, tento prístup prináša prekvapivé výsledky. V diskusiách, keď niekto obhajoval tvrdý individualizmus, som napr. navrhol, žeby sa mali pre jeho vyznávačov vytvoriť spoločnosti čistého individualizmu, aby sa vyšlo v ústrety ich želaniam. Malo by to dvojaký efekt. Jednak by sa vyšlo v ústrety ich predstavám o spoločnosti, jednak ja by som sa veľmi rád zbavil tvrdých individualistov, nech si realizujú svoje predstavy na svojom piesočku. Hneď ma napadli, čo je to za nezmysel. Ukázalo sa, že tvrdí individualisti takú spoločnosť nepotrebujú, v nej by sa navzájom pobili. Potrebujú pluralitnú spoločnosť, v ktorej môžu uplatniť ostré lakte. Týmto im možno ukázať, že spoločnosť čistého individualizmu nemá nádej ani na utvorenie ani ani prežitie, že aj oni musia rešpektovať sociálne pravidlá.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 15:43
Komu sa chce kradnut nech kradne, len nech niesu ti okradani okradnuti.Ak sa nekomu raci zabijat? Racte . Ale ti zabijani musia ostat zivi.To je uz trochu z reality .To uznas.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 17:06
tak musí rátať aj s okrádaním. Je to na ňom, či to bude rešpektovať, keďže by mal mať na výber........ Niekto môže namietať, že toto je nezáujem o ľudí, ich osudy. Veď v tomto duchu prerábajú napr. misionári domorodé kmene na kresťanov, a buržoázni demokrati svet na svoj obraz, pretože si prisvojujú na to právo, vychádzajúc z totalitnej predstavy, že oni najlepšie vedia, čo je dobré pre ľudí. Nuž, keby som ja vychádzal z takejto subjektívnej predstavy, že by som mal prerobiť všetkých ľudí podľa svojej predstavy, hupkom by museli všetci preskočiť 4 epochy:-). O kapitalizme ani nehovorím, ale za prekonaný, vedľajšiu vývojovú líniu pokladám už aj liberálny socializmus i liberálny komunizmus. Jedine tak by spĺňali prestavy vyspelosti. Ako by sa Ti páčila takáto starostlivosť o ľudí, žeby som sa ju podujal realizovať?:-). Podľa mojich poznatkov z vývojových procesov by život v starej pohodlnej konzumnej spoločnosti (kapitalistického či socialistického typu) volilo 95 percent ľudí, netúžilo by stať sa pioniermi, priekopníkmi nových foriem života, osídľovať napr. planéty. Až pod existenčným tlakom, keby bola ohrozená vôbec existencia ľudského rodu, by došlo k masovejšej premene. Čo by hrozilo v prípade, žeby na celej Zemi dlhodobo existoval len kapitalizmus.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 17:17
Lebo ich ratat zamerne nenaucili, aby ratat nemohli?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. január 2011, 17:34
Skôr vidím úlohu vyspelého hnutia, subjektu v tom, aby čo najviac rozpracoval objektívny obraz sveta, vývojových procesov, a z toho vyvodil možné alternatívy a cesty, ktoré si človek môže vybrať. A predostrieť ich ľuďom, oboznámiť ich s možnosťami, aby si vybrali. Aj s poznatkami, čo ktorá cesta, alternatíva obnáša, ak si ju vyberie, aké bude mať plusy a minusy. Podľa mňa je vysoko zastarané, ak ľavicová či pravicová strana predstaví len jednu cestu ako možnú a tvrdohlavu ju presadzuje, až do extrémov. Keď vyhrá voľby ľavica, pravica je nešťastná. Keď vyhrá voľby pravica, ľavica je nešťastná, horekuje nad zločinnosťou systému. Nebolo by jednoduchšie to zariadiť pluralitne, aby si ľudia mohli vybrať a nenadávali, aký sprostý systém oni musia znášať?

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984