Jedinečne nejedinečná imitácia Viedenského plesu

Všetci hejslováci sa radi durdia, keď sa o Bratislave hovorí ako o predmestí Viedne. Alebo, keď sa o Slovensku - hoci len žartom -  hovorí ako o bývalej agrárnej provincii monarchie. A pritom za spoločenskú udalosť roka vyhlásia akciu, ktorá pripomína scénu zo starého filmu s Vlastom Burianom v hlavnej úlohe, ktorý sám o sebe skonštatoval, že nie je kráľ, ale len „imitace“.
Počet zobrazení: 2484
ples_zuvacka_ana_koberec.jpg

Urobiť si ples za svoje peniaze je právom každej firmy či združenia. Kým budú ľudia ich služby využívať, budú si s peniazmi robiť, čo len chcú. Tak je to u nás, aj inde na svete. Hostia, ktorí minimálne pre veľkú časť mysliacej populácie nepatria medzi významné osobnosti či elity národa, sa tiež objavujú na podobných akciách všade na svete. Koniec-koncov aj vo Viedni sa už ako hosť objavila napríklad silikónová herečka Pamela Anderson či slávna striptérka Dita van Teese. Ani vo Viedni sa každý nenarodil s vycibreným vkusom, a aj tam sa objavujú celebritky v cukríkovo ružových šatách doplnených žltými pierkami. Bez jedla, ktoré by vystačilo somálskej dedine na rok, sa väčšinou tiež nezaobíde žiadny ples. Aj to, že partnerom a sponzorom takejto akcie je veľká spoločnosť, v tomto prípade mobilný operátor, by bolo ako tak v rámci európskej normy.
 


Len pre oranžových vyvolených

Absolútne mimo hodnotového rebríčka európskej spoločnosti dvesto rokov  po francúzskej revolúcii a skoro sto po páde monarchie však je, že „najvýznamnejšie podujatie plesovej sezóny“ nie je verejnosti prístupné ani čisto teoreticky. Nie, že by na viedenský Opernball chodili každoročne všetci viedenskí pekári, murári a predavačky. Na ples sa však zmestí 12-tisíc ľudí a suma približne 150 eur za najlacnejšie lístky nie je v pomere k rakúskym platom niečo, čo by si bežný Viedenčan nemohol aspoň raz za pár rokov dopriať. Súčasťou plesovej spoločnosti môže byť každý, kto si rezervuje lístky dostatočne vopred a je ochotný sa cez Vianoce trochu uskromniť.

O tom, kto do vyberanej spoločnosti patrí u nás, rozhoduje zrejme marketingové oddelenie u pomarančového operátora. Akým kľúčom, nevedno. Možno je kvalifikáciou na ples dostatočná suma odvádzaná každomesačne na konto spoločnosti Orange. Situácia, kedy všetci hovoria o plese, na ktorom sa baví hŕstka ľudí vybraných bez akéhokoľvek racionálneho zdôvodnenia, pričom ostatným je táto zábava neprístupná, zaváňa niektorou grotesknou poviedkou z čias Štúrovcov.

Striptérka Dita van Teese na viedenskom plese
Nepodarená kópia viedenského plesu

Jedinečný je náš ples aj svojou nejedinečnosťou. Všetci hejslováci sa radi durdia, keď sa o Bratislave hovorí ako o predmestí Viedne, a o Slovensku, hoci len žartom, ako o bývalej agrárnej provincii monarchie. A pritom za spoločenskú udalosť roka vyhlásia akciu, ktorá pripomína scénu zo starého filmu z Vlastom Burianom, kde sám o sebe skonštatoval, že nie je kráľ, ale len „imitace“. Nuž, takou imitáciou je aj náš ples. Úporná snaha napodobniť Viedeň začína miestom výberu, pokračuje pozývaním „hviezdy“ a končí úderom na gong.

Namiesto snahy nadviazať na vlastnú historickú tradíciu alebo založiť novú-modernú, napríklad využitím priestorov hotela Carlton, alebo naopak modernej budovy nového divadla, či otváraním plesu niektorou skladbou Hummela alebo iného bratislavského klasika, budeme radšej kopírovať bývalé hlavné mesto C. a K. monarchie. Veď o čo je Bratislava horšia ako Viedeň? Stačí len trochu zväčšiť divadlo, doniesť viac jedla, naučiť naše celebrity tancovať viedenský valčík a bude to. Nemožno sa diviť, že po zvyšok roka nám neostáva iné, len šomrať, že nás nikto neberie vážne, a že zahraničie vníma Bratislavu ako záložné letisko a výletnú destináciu Viedne.

 


 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
13. január 2011, 13:26
avsak jedna mala poznamka na upresnenie - slovensko nikdy nebolo agrarnou provinciou monarchie. po rozdeleni RU monarchie na predlitavsko (rakusko) a zalitavsko (uhorsko) bolo slovensko tou priemyselne vyspelejsou castou uhorska. obdobne cechy boli tou priemyselne vyspelejsou castou C.K. monarchie. da sa povedat, ze slovensko spadlo do urcitej agrarnej zaostalosti az za 1. ceskoslovenskej republiky...
Obrázok používateľa masmil@montisro.sk
#2
Milan Mašcuch
13. január 2011, 20:39
Hádam sa nebudeme na stránkach tohto seriózneho portálu zaoberať niečim, čo je škoda aj hodnotiť.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. január 2011, 08:57
Práve naopak, len nech sa tu diskutuje o našej smotánke. Lebo sú to práve oni, ktorí nám tu 21 rokov dirigujú a určujú pravidlá hry. Oni nám vtĺkajú do háv, že čo sa patrí a kto je hodní či nehodní človek. Nik sa neopováži namietať, nik nemôže povedať čo si v skutočnosti občania SR myslia o takýchto pesoch, ktoré mali svoje miesto ešte v starej monarchii. Neskôr potom prišiel komunistický režim, ktorý si svojsky prevzal tieto ceremónie a pokračovalo sa v tomto plesaní a jasaní dalej - iba takpovediac viac či menej noblesne, ale vždy sa predvádzali róby a metresy išli spolu ruka v ruke. Metresy nám tu už pridlho určujú, že ako sa majú rodiť deti a ako ich máme vychovávať ako ich máme obliekať a do akých škôl ich máme dávať. Miliardári nám určujú životný štýl a vnucujú nám ho tým najšpinavším spôsobom, lebo vždy si nájdu dosť obetných baránkov, ktorým akože pomôžu v ťažšej životnej situácii. Od obetných baránkov sa iba vyžaduje, aby boli oblečení podľa normy a dostatočne v predklone sa dokázali verejne poďakovať za pomoc. Smotánka žije dvojaký život a ich úsmev s číslom tri, ktorý ukazujú do kamier nám všetkým dáva vedieť, že ich vnútro je plné faloše. Pretvárka je ich druhá koža a poniektorí si na ňu tak zvykli, že si myslia, že im sedí ako uliata. Nie, to nie je ich nevedomosť čo ich drží vo falošnom svete Bárbín a Kenov, ale je to vypočítavosť, chamtivosť a pokrytectvo celej spoločnosti čo im dáva toľko priestoru na svoj rozmach. To my ich polievame ako kvetinky, to my im neustále tlieskame, to my im neustále pritakávame. Usmievame sa na nich tak isto prihlúpo ako oni na nás iba s tým rozdielom, že ich porcelánové zuby si nemusia zaplatiť zo svojho vrecka (a načo aj), ved im to platíme my.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. január 2011, 12:26
Milan Mašcuch, súhlasím. Keby sa Slovo nesnažilo ma informovať o takýchto udalostiach, tak o nich ani neviem. Pokladám to za pozostatky starej doby spred 200 rokov, tak neviem, prečo by som sa mal tým zaoberať. Možno to Vierke Grajciarovej vyhovuje, možno rada sleduje aj Mojsejovcov, ale to môže v bulvárnych časopisoch, nie v serióznom médiu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. január 2011, 12:48
Pán Milan a z čoho usudzujete, že ja rada sledujem napríklad Mojsejovcov? Ale, tu už máme bulvár a dávno sú preč časy, ked sme boli ovplyvňovaní iba jednou stranou, je logické, že darmo budeme ignorovať lacné triky medií. I tak sa stávajú našou súčasťou. Vy sám sa zapodievate históriou systému a hľadáte riešenie. Ale unikajú vám maličkosti, ktoré asi pre vás nezohrávajú žiadnu úlohu. Snažíte sa byť nad vecou, pričom ste tiež vťahovaný do kolotoča. Ľavicové médiá prinášajú iba to - čo prináša život. Ak nebudú písať o prízemných a povrchných veciach tak ako si majú ludia urobiť názor, ked nebudú poznať aj lavicový názor na súčasný vývoj spoločnosti? Niekdy sa musí začať.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. január 2011, 14:10
Vám chýbajú títo ľudia a informácie o nich? Mne absolútne nie, rád ich nechám kochať sa v ich svete spred 200 rokov....... Dnes je možné informovať o toľkých udalostiach a človek je schopný zachytiť, vnímať iba časť z nich. Takže ja si dosť vyberám, čomu venujem pozornosť, inak by som z toho mal hlavu ako melón a zmätok v nej. A ak venujem energiu a čas spracovaniu nejakej témy, neostáva mi čas na spracovanie ďalších tém, takže už týmto selektujeme ....... Aj Slovo selektuje, čo uverejní, robia to všetky médiá.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. január 2011, 21:31
Nie Pán Milan - nechýbajú mi, ale žijú medzi nami a diktujú podmienky pre celú spoločnosť. A preto je lepšie vedieť o nich aj tie hlúposti, ktoré nám posúvajú tí čo im zobú z ruky. pretože títo akože mienkotvorcovia posúvajú a zároveň selektujú, pričom názory väčšiny ignorujú a takto navodzujú atmosféru, že každý z nás ich doslova zbožňuje. Vytvárajú falošné ilúzie, robia dymové clony len aby si sakra nik nebodaj nevšimol, že akých amatérov nám nanútili media. doslova ich tam natisli a teraz už pol roka nerobia nič iné iba obhajcov vlády. predtým ale samozrejme boli ako dva v jednom - prokurátor i sudca v jednom a ako na potvoru vždy chýbal obhajca. A odrazu sa našiel obhajca a stratil sa prokurátor aj sudca, ved je to už ako v rozprávke bez konca a kraja
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. január 2011, 12:02
milanko, ani ja nevidim dovod, preco by som si mal pred niektorymi javmi okolo seba nasilu zatvarat oci v style ktory formuloval tribun neznej revolucie a neskorsi riaditel TV HNOJ - Ked sa vam program nepaci, tak prepnite na iny kanal. v zmysle gaussovej krivky rozlozenia prirodzenej pravdepodobnosti je vacsina ludi priemernych a podpriemernych, ktori si svoje nazory nevedia vytvarat sami na zaklade svojich skusenosti, ale ich velmi radi preberaju z medii. staci si pozriet spravodajstvo, o com pisu denniky, co ukazuju televizie - vsetko je to zacielene na nasich menej premyslavych spoluobcanov, ktori vsak tvoria velmi vyznamny potencial pri volbach !!! preto suhlasim s clankom a nazorom pani Grajciarovej, ze si tieto javy treba vsimat a patricne ich komentovat, nech si to vsimnu aj ti ostatni...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. január 2011, 13:59
Ja som liberál, takže ak sa rozhodneš, že budeš nosiť na hlave meter vysokú ozdobu, vôbec ma to nebude trápiť a nebudem sa snažiť Ťa prevychovať. Odsudzujem napr. aj misijné pokusy prerábať domorodé kmene na civilizovaný spôsob života, pokiaľ oni neprejavia záujem o zmenu. Ak majú potrebu žiť svojím tradičným spôsobom života, treba to rešpektovať. A nemienim o tom siahodlho diskutovať, prečo majú také a také hodnoty a taký a taký spôsob života.................. Dnešná doba je dobou veľkej plurality, sociodiverzity spôsobov života. A v tomto zmysle, keďže som komunistický liberál, vychádzam z princípu Každý podľa svojich schopností, každému podľa jeho potrieb. Preto ma nevzrušuje, ak niekto má potrebu ísť k moru, vlastniť jachtu, lietadlo alebo veľký dom, či ísť na ples (aj ja som chodil, nevidím v tom nič mimoriadne) - pokiaľ ide o prirodzenú potrebu a nielen umelú, vyvolanú potrebou sa predvádzať. A smotánka potrebuje práve takých vďačných divákov, ako ste vy, ktorí budete o nej diskutovať, hodnotiť ju, kritizovať, čo bude hodnotiť ako závisť. To je jej svet. ................. Môj pluralitný postoj (mám schopnosť nerozoznávať autá a iné symboly tzv. úspešnosti, nie som schopný zaregistrovať, že niekto má nové auto, či iný buržoázny symbol bohatstva, jachtu, dom), pretože ma zaujímajú úplne iné veci, mám svoje potreby, vychádzajúce z môjho životného programu, nie je živnou pôdou pre vyčleňovanie sa nejakej skupiny ľudí ako smotánky, celebrít. Hodnotím ľudí podľa duchovných kritérií. Pri takomto postoji je vlastne zbytočné naháňať sa za majetkami, pretože aj tak nie som schopný to vnímať a oceniť. A ak sa niekto označí za celebritu a smotánku, kukám na neho ako na zázrak spred 200 rokov, ktorý vstal z mŕtvych:-)........... Nemienim tzv. smotánku ani prevychovávať, ani o nej diskutovať. Je to starý svet, ktorý rešpektujem, ale nemienim sa ním zaoberať, vývoj medzitým ušiel poriadne ďaleko, je oveľa vzrušujúcejšie pokúšať sa ho pochopiť.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. január 2011, 18:40
spojenie "liberalny komunista" trha usi, neviem, ci sa na to vobec niekedy da zvyknut. ani pochopit sa to neda. iba ak vtedy, ak vzhladom na ine okolnosti je zname, ze sa jedna o niekoho, kto uveril Pouceniu z krizoveho vyvoja v strane a spolocnosti... :))) z nedavnej historie dobre vieme, ze prevrat v 1989 urobili samotni normalizacni komunisti po tom ako podlahli skepse a prestali verit tomu, ze sa da vybudovat fungujuce centralne riadene hospodarstvo. boli vsak aj ini komunisti, napriklad ti, ktori boli odideni po roku 1968 (ironia osudu je v tom, ze to boli ludia ktori vedeli 20 rokov skor ze to ide zlym smerom a pokusili sa o reformu). dalo by sa vymenovat viacero dovodov, ale tento je hlavny, preco nie je mozna privatizacia pojmu komunizmus, komunisticky a uz vobec nie jeho spajanie z protilahle leziacou ideologiou liberalizmu. ked nechame bokom taky detail, ze klasicki liberali veria v pana Boha a komunisti ho povazovali za nebezpecne opium ludstva, tak liberalizmus minimalizuje ulohu statu a absolutizuje trhove mechanizmy - cize presny opak toho, co sa kedysi pisalo v ucebniciach polit. ekonomie o tom ako to je a ma byt. za hlavne nebezpecenstvo dnesneho liberalizmu povazujem v nasich podmienkach to, ze politicky kliesni cestu ovladnutiu statu nadnarodnymi monopolmi, dalsiemu ochudobnovaniu chudobnych a bohatnutiu bohatych, ze presadzuje iracionalnu vieru "trh vsetko vyriesi", vieru, ze delenie ludi na bohatych a chudobnych je prirodzene "od Boha", ze lavicove hnutia a nazory su pre ludi skodlive a pod. cize pojem "liberalny komunista" moze byt pre niekoho vzhladom na jeho osobnu historiu zaujimavym, ale vzhladom na jeho dopady v nasich podmienkach vysoko skodlivym...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
15. január 2011, 19:31
Pán Milan, nechcem vám brať vašu ideu liberála komunistu, ale nedá mi, aby som vám nepovedala, že liberalizmus má dve tváre. Ťažíte ešte stále z toho, že kozmopolitizmus má navrch. To bola hlavná myšlienka komunistov byť otvorený pre celý svet. Ale vy sám ste tu kritizovali anarchizmus a váš postoj či názor je už v rovine anarchizmu. Tak potom ako blízko sú pri sebe anarchisti a liberáli? Dnes už máloktorí mladí ludia rozoznajú čo je anarchia a čo je liberalizmus. Vy komunisti by ste mali vedieť viac o liberalizme je to vaša myšlienka.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. január 2011, 14:54
viac vážiť slová, rozmýšľať o tom, čo napíšete. Hovoriť o mojom postoji ako anarchizme je strieľanie do vetra:-). Jasne som deklaroval, že vychádzam z existencie usporiadanej štruktúry dejín, ktorá pozostáva z cyklicky sa opakujúcich čŕt. Cyklický charakter dejín vyplýva z charakteru dejín ako striedania spoločenských foriem. A tieto formy vznikajú a vyvíjajú sa podľa spoločných vzorov, programov. Všetko v našom vesmíre sa vyvíja podľa určitých vzorov, programu, spoločnosť nie je výnimkou. Dokonca, ako doteraz najvyššia známa vývojová forma musí byť oveľa lepšie usporiadaná ako predošlé formy. Práve tým je konkurencieschopnejšia oproti predošlým formám, nie narastaním chaosu. Spoločnosť, jej dejiny sú o znižovaní entropie................ Preto, ak existuje buržoázny liberalizmus, zákonite je možný aj otrokársky, feudálny, socialistický či komunistický liberalizmus. Samozrejme, každá forma liberalizmu bude mať svoje historické špecifiká. Takže ak niečo napíšem, ja si to nevycucám z prsta, ale vychádzam práve z existujúcej štruktúry dejín. To, že ju väčšina ľudí nevníma, nie je môj problém, ale po r. 1989 začala byť až príliš viditeľná.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. január 2011, 14:58
Mne trhá uši to, čo ste tu s pani Vierkou popísali, súčasné videnie spoločnosti očami buržoáznej propagandistickej hantírky ? a nerobím z toho tragédiu :-). Aj Ty stotožňuješ a zamieňaš pojmy liberalizmus, demokracia alebo trh s kapitalizmom. Pritom sú od seba úplne nezávislé, liberálny, demokratický a trhový je každý systém v určitom svojom vývojovom štádiu. A toto väčšine ľudí uniká, díva sa na tento problém len cez prizmu svojho súčasného úzkeho dejinného výseku, nezachytávajúc dejiny v celostnosti. Preto treba jasne uvádzať, akú historickú podobu liberalizmu, demokracie, či trhu máme na mysli, teda uvádzať ju s prívlastkom. Pokusy hovoriť o týchto pojmoch bez prívlastkov sú nevedecké, nahrádzajú vedu propagandou. Jasne to vidieť na pokusoch zredukovať trh len na kapitalistický. Lenže trh to je priestor výmeny produktov, vznikol so vznikom deľby práce, prakticky už na kmeňovej úrovni ? a preto má aj rôzne historické podoby. Naturálnu, tovarovo-peňažnú, voľný, neregulovaný trh (laissez-faire), regulovaný trh, direktívne centrálne regulovaný trh, ap. Podobne môže existovať liberalizmus aj nevoľnícky či socialistický, alebo komunistický. Tie charakteristiky, ktoré o ňom uvádzaš Ty, sú platné pre kapitalistický liberalizmus. Niekedy sa dostaneme aj k jeho zadefinovaniu, nepatrí to však pod tento článok, diskusia sa odchyľuje.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. január 2011, 15:18
Pán Milan s jedným s vami súhlasím a to, že ludia nevnímajú podstatu liberalizmu. Nerozlišujú ju a to je oveľa nebezpečnejšie ako samotný liberalizmus a jej myšlienka. Iba málo kto si všimol, že veľká časť komunistických voličov volila SaS, lebo sú tam prvky blízke komunistickému liberalizmu a to metie aj ostrieľaných komunistov, lebo do 89 roku nemuseli ani dumať, že koho voliť - volby boli povinné a tým to haslo. dalej si ludia nevšimli, že už Jozef II bol osvietenec a takpovediac inklinoval k voľnomyšlienkárom - liberálom, ale popálil sa práve na nich, lebo im dôveroval viac ako si zaslúžili a oni sa mu otočili chrbtom - využili ho pri refomách a hodili ho bezcitne cez palubu. A títo liberáli sa vôbec nezmenili od čias Jozefa II zostali na tej istej úrovni. Ale to už je na inú tému.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
16. január 2011, 20:57
Pán Milan, takto oneskorene sa ospravedlňujem za nedorozumenie, lebo som zabudla v predošlom príspevku napísať slovko TAKMER v rovine anarchistu. Položila som vám otázku, že ako blízko majú liberáli k anarchistom?, pretože podľa mňa majú k sebe dosť blízko takmer sa dotýkajú jeden - druhého. Mohli ste si to všimnúť, ked sa pred nedávnom starší zúfalí občania obracali na pomoc k ultrapravicovým vyznavačom. A možno ani netušili, že na čej strane sa v danej chvíli ocitli. Tak boli zúfalí vo svojej nemohúcnosti. Toto je ten chaos, že ludia už strácajú nádej v nápravu.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984