Archív článkov

Asi nie je jednoduché skĺbiť spisovateľské ambície s kariérou v reklamnom a knižnom biznise. Výsledkom takéhoto úsilia môžu byť nehotové, nedotvorené, ploché texty na strane jednej a nedotiahnuté projekty na strane druhej. Česť výnimkám. Tých výnimiek nie je až tak málo, skôr sa zdá, že v danej oblasti, čiže v knižnom priemysle, všetko beží plynule, bez väčších etických napätí...

"Zidia, Cigáni, to je najväčšia háveď pod slnkom, pamätajte si, pokiaľ tí budú na svete, poriadok nebude“. Tak znie veta, vyslovená starším obyvateľom súčasných Topoľčian na kameru v 79. minúte televízneho dokumentu Dušana Hudeca Miluj blížneho svojho. Diváci STV si ju vypočuli na premiére pravdepodobne najlepšieho premiérového pôvodného dokumentu, aký v tomto roku ponúkla STV...

Peter Bogatyrev roku 1932 publikoval etnografickú štúdiu nazvanú Vianočný stromček na východnom Slovensku. Štúdia skúma vývojovú líniu tohto vianočného zvyku – zvyk vianočného stromčeka vznikol podľa Bogatyreva v mestskom prostredí na základe ľudových zvykov. V novšej dobe potom zvyk prenikol na vidiek. Vidiecke prostredie mu pritom prideľovalo magickú funkciu, ktorá v meste...

Spoločenská zmena po roku 1989 sa odráža na väčšej ponuke súčasnej hudby a hudby 20. storočia. Do popredia sa dostávajú žánre, ktoré boli dovtedy potláčané, príp. vylúčené z dramaturgie podujatí. Išlo predovšetkým o avantgardu 60-tych rokov, multimediálne aktivity či americké muzikálové produkcie. Naproti tomu nová éra prináša námetovú rozmanitosť v myslení i prežívaní ľudského...

V ústrednej piesni muzikálu Kabaret sa spieva: „život je veľký kabaret“. Takéto tvrdenie tvorcovia ešte zdôrazňujú v bullettine k novej inscenácii tohto diela, keď hovoria, že „zrejme máme taký kabaret, aký si zaslúžime“. Inscenácia slávnostne uzrela svetlo sveta v Divadle Andreja Bagara v Nitre premiérami, ktoré sa konali 3., 4. a 5. decembra 2004. Pre diváka je veľmi podnetné...

Iľja Iľf je jedným z najvýznamnejších ruských prozaikov 20. storočia. V autorskej dvojici s Jevgenijom Petrovom vytvoril nielen legendárnu románovú dilógiu 12 stoličiek a Zlaté teľa, ale aj množstvo poviedok, fejtónov a filmových scenárov. Od prvopočiatkov svojej literárnej dráhy až do smrti na tuberkulózu v roku 1937, najkrvavejšom roku stalinského teroru, si Iľf viedol...

Interpretačnou rukoväťou, ktorá by koncízne a adekvátne umožňovala uchopiť skriptorskú stratégiu krátkych próz Tona Tehlára, by, nazdávam sa, celkom dobre mohla byť lektúra najemblematickejších literárnych artefaktov argentínskej proveniencie. Mám tu na mysli predovšetkým triumvirát skvelých magikov vety a príbehu – Borgesa, Cortázara a Casaresa. Slovenské kultúrne prostredie,...

Peter Gregor v jednej zo svojich hier vytvoril zvláštny typ bezdomovca a pomenoval ho lumpenintelektuál. Bola to zvláštna smutná paródia spoločnosti a jednotlivca, ktorý sa dostal na jej okraj vlastným i (ne)vlastným pričinením. Obyčajne dramatické diela využívajúce túto problematiku majú sociálne zameranie s pozitívnym, ale aj negatívnym morálnym aspektom. Téma o bezdomovcoch...

Julia Franck (1970, východný Berlín) debutovala v roku 1995 ako víťazka anonymnej súťaže Open-Mike LiteraturWERKstatt Berlin románom Der neue Koch. V roku 1988 vydala román Liebediener, v roku 2000 zbierku poviedok Bauchlandung a minulý rok svoj zatiaľ posledný román Lagerfeuer. Je držiteľkou ceny v súťaži Ingeborg Bachmannovej v Klagenfurte (1998) a ceny Marie Luise Kaschnic (...

Pôvodne mal váš film Nezvestný spoločne s Tsai Ming Liangovým Zbohom, Dragon Inn (ktorý bol v Bratislave uvedený minulý rok) tvoriť jeden celok. - Nezvestný a Zbohom, Dragon Inn mali byť dva krátkometrážne filmy, ktoré sa po zostrihaní mali spojiť do dlhometrážneho filmu. Tsai Ming Liangov film hovorí o jednom kine, v ktorom sa premietajú filmy, ale prestali tam chodiť diváci....

(Pokračovanie z minulého čísla) Samozrejme, existujú skeptici. Tí považujú globalizáciu za nástroj politikov na ospravedlnenie ekonomicky či ideologicky podmienených preferencií, nie za skutočnú prekážku. Alebo – sociálna demokracia je limitovaná skôr vnímaním globalizácie, nie jej realitou. Rozsah globalizácie závisí aj od úrovne, na akej sa ňou zaoberáte. Napríklad hoci...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984