Jaroslav Husár: Aj ekonómia je veda
Kniha Aj ekonómia je veda [2] hovorí o ekonomickej vede, ktorá vysvetľuje zložité ekonomické javy a objasňuje bázické zákonitosti ekonomiky, čo zobrazuje matematický model a účet vlády na prvej strane obalu. Kniha hovorí aj o tom ako funguje ekonomika a to v komplexe krajín, čo je na obrázku na poslednej strane obalu. Hovorí o tom ako zabezpečiť hospodársky ideál. Rozoberá aj predchádzajúce myšlienkové úsilie viacerých ekonómov, vraví aj o príspevku autora. Autor končí svoje úsilie tým, že vysvetľuje, ako by ekonomika mohla fungovať v budúcnosti.
Letra Edu [6], 2018, 316 strán
Vladimír Nabokov: V tieni zlovestna
Nabokovov druhý po anglicky písaný román V tieni zlovestna [3] je originálne poňatým príbehom slobodného človeka v diktatúre. Jeho hlavný hrdina Adam Krug, najväčší filozof fiktívneho štátu ovládaného vzmáhajúcim sa totalitným režimom, je presvedčený, že ho medzinárodný ohlas a mravná odvaha ochráni pred krutosťami policajného štátu, v čele ktorého stojí jeho dávny nepriateľ zo školských čias. Nabokov sa v tomto antiutopickom románe prejavuje ako majster vedomia i podvedomia. Dielo je napísané svojským štýlom, ktorý je plný tajomstva so zameraním na presný detail. K náročnej téme pristupuje inak ako Arthur Koestler či George Orwell a prekvapuje čitateľov neočakávanými trikmi. Dej sa odohráva vo fiktívnom európskom štáte v 20. storočí, ktorý má črty Hitlerovho Nemecka a tiež sovietskeho režimu: štátna ideológia stanovuje identitu každého občana a odmieta akékoľvek odlišnosti jedného človeka od druhého. Štýl románu sa výrazne líši od ostatných autorových diel. Chýbajú obvyklé geografické a biografické koordináty, dielom sa nesie odraz všetkých totalitárnych režimov, ktorých podstata ťažila autora. Kniha bola preložená do viacerých jazykov; v slovenčine vychádza po prvýkrát.
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2018, 227 str.
Czesłav Miłosz: Údolie Issy
Román nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Czesłava Miłosza Údolie Issy [4] zaujal a uchvátil čitateľov vo viacerých krajinách. Kniha prináša i jemnú romantiku, i tvrdú realitu – jej príbeh je hlboko ľudský, osobný, čitateľsky oslovujúci. Pre nepochybné literárne kvality obohatí slovenský knižný trh o ďalšie hodnotné dielo. Dej románu má reálne geografické pozadie – Issa je dnešná rieka Nevéžis, usadlosť Tomášových starých rodičov sa nachádza v malebnom kraji strednej Litvy začiatkom dvadsiatych rokov dvadsiateho storočia. Autor na texte pracoval v polovici päťdesiatych rokov vo Francúzsku, krátko predtým, než sa presťahoval do USA. Vznik prózy bol podnietený snahou oslobodiť sa od vplyvu ideologizujúceho písania, ktorému bol Czesłav Miłosz ako emigrant vyjadrujúci svoj zásadný postoj voči reálnemu socializmu vystavený. Zaujímavým je zdvojenie pohľadu na rovnaké udalosti, ktoré čitateľovi raz sprostredkúva naivný detský pohľad, inokedy zrelý názor dospelého muža. Fiktívna autobiografia prerastá v román o sile mýtu, spomienky a čare vôd šumiacich pamäťou predstavivosti opravdivého Tvorcu.
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2018, 239 strán
Jaro Vlnka: Podvečer v Saigone
Autor (1971) je literárny kritik, básnik a prozaik. Debutoval zbierkou básní Verše na raňajky (2000), za ktorú získal prémiu Ceny Ivana Krasku. Po ďalšej zbierke Púšť (2005) vydal novelu Mŕtvy jazyk (2014), ktorá predstavuje návrat do vlastnej minulosti, ale aj do univerzálnej rodovej pamäti. Podvečer v Saigone [5] je novela s nádychom tajomstva. Opisuje príbeh mladíka z generácie Husákových detí, ktorý zažije (falošnú) lásku, hľadá osudovú ženu a vyrovnáva sa s pachuťou zrady a trpkosťou smrti blízkej osoby. Dej sa odohráva v malom meste na pozadí veľkých spoločenských premien, teda v 90. rokoch 20. storočia. Priemyselné mestečko – Podolanské (Partizánske) – oživuje iba exotická štvrť, obývaná vietnamskými robotníkmi. Pokojná mestská atmosféra sa však zrazu stratí a už nič nie je ako predtým. Prevratné zmeny nešetrne zamiešajú ľudské životy, zapríčinia konflikty s prisťahovalcami, podnecujú šmelinu s elektronikou, spôsobujú odchody za hranice štátu i záhadné zmiznutia, ale zároveň prinášajú poznanie, že to, čo vidíme, nie je celá pravda.
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2018, 159 strán