Veľa mojich spolužiačok sú dnes učiteľky. Tak isto zákazníčok v našom obchode. Počas štrajkového dňa som mal možnosť hovoriť s nimi o tom, čo sa reálne v našich školách deje. A poviem vám, sú to smutné príbehy, ktoré svedčia o tom, že sme jednu dobu na modernizáciu, nielen tú materiálnu, prespali. V mojej hlave sú dve kacírske myšlienky, ako možno vylepšiť tento stav. Oba námety sú z Británie.
Prvou sú školské uniformy. Slovenské deti ich poznajú iba z filmov a väčšina ani nevie, prečo ich vlastne britské deti nosia. Úplne základnou myšlienkou je potieranie triednych rozdielov, na čo vždy deti reagujú veľmi citlivo.
V našich triedach vidno veľmi zreteľne, kto do akej vrstvy patrí, nová mikina Nike či Adidas, kvalitné rifle, bunda či topánky, to všetko vyvetrá peňaženku rodičov počas školského roka o stovky eur a tak nečudo, že v tých chudobnejších domácnostiach nezostáva veľa peňazí. Náš sused je toho príkladom, pracuje v obchode a domov donesie niečo vyše 500 eur, manželka upratuje a v čistom každý mesiac zarobí 367 eur. Pri dvoch školákoch, hypotéke a ďalších účtoch je to riadny tlak na peňaženku.
Riešenie, aspoň čo sa oblečenia týka, je jednoduché. Zaveďme školské uniformy, vyberme výrobcov, ktorí to budú šiť, bez marží a navyšovania ceny pre rôzne obchodné domy a dajme to žiakom. Viem, že v našich pomeroch je všetko ťažko zrealizovateľné, ale aj v tomto prípade platí…. Čo je dobré pre Britániu, môže byť prínosom i u nás…
Druhou vecou, ktorú som odpozoroval, a veľa diskutoval s učiteľkou, kamarátovou manželkou Ann v Belfaste, je známkovanie. V slovenských školách sa snažíme zaškatuľkovať už 6-ročné dieťa a často už v tomto veku učiteľky aspoň pomyselne, podľa známok, zaraďujú deti…
Systém britských škôl je pre mnohých inšpiratívny. Učenie na prvom stupni bez známok, v pokoji a s radosťou, ktoré až u piatakov vystrieda pozitívny stres z prvých testov, ktoré vedia objektívne posúdiť, čo sa žiak za 5 rokov naučil, ako sa vyvíja jeho emocionálny a rozumový rozmer.
Samozrejme, že každý systém má svoje chyby, aj ten britský ho má, ale chyby treba odstraňovať a nie vyhraňovať, treba koncepčne pracovať celé štyri roky. Teším sa na výsledky ministrovej práce.