Od cirkusu k baletu

Tanečník a choreograf Jiří Kylián sa narodil v roku 1947 v Prahe, v rodine bankára Václava Kyliána. Jeho matka Markéta už ako desaťročná pomáhala vďaka svojmu tanečnému umeniu zapĺňať divadlá. Prvou láskou Jiřího Kyliána sa však stal cirkus.
Počet zobrazení: 1402

Tanečník a choreograf Jiří Kylián sa narodil v roku 1947 v Prahe, v rodine bankára Václava Kyliána. Jeho matka Markéta už ako desaťročná pomáhala vďaka svojmu tanečnému umeniu zapĺňať divadlá. Prvou láskou Jiřího Kyliána sa však stal cirkus. Akrobatom sa rozhodol stať, keď ho babička vzala na predstavenie Circus Bush. Navštevoval dokonca školu pre akrobatov. Ako deväťročný začal študovať v Škole národného baletu v Prahe, neskôr na Pražskom konzervatóriu. V roku 1967 získal štipendium na Kráľovskej baletnej akadémii v Londýne, kde stretol choreografa Johna Cranka, ktorý mu ponúkol angažmán v prestížnom Stuttgartskom balete, jednom z najoslavovanejších súborov tých čias. Svoju prvú choreografiu Paradox vytvoril Jiří Kylián pre tzv. Noverre Gesellschaft. Neskôr Cranko poveril Kyliána, aby vytvoril dielo na oficiálnu premiéru súboru, a tak sa jeho prvým dielom stalo Kommen und Gehen. V roku 1971 sa Cranko rozhodol vytvoriť tzv. Noverre Company, ktorá mala zabezpečovať tanečné výstupy v operných a operetných predstaveniach a Kyliána poveril tvorbou repertoáru. Rok po náhlej Crankovej smrti (mal len 46 rokov) Kylián v roku 1974 vytvoril choreografiu Return to Strange Land (Návrat do neznámej krajiny), ktorú venoval Crankovej pamiatke. Na začiatku sedemdesiatych rokov dostal pozvánku do súboru Nederlands Dans Theater (NDT) a neskôr sa spolu s Hansom Knillom stal jeho umeleckým riaditeľom. Roky bojov, ktoré nasledovali, sa upokojili uvedením choreografie Sinfonieta, ktorú Kylián vytvoril na hudbu Leoša Janáčka pre Charleston Festival v USA (1978). NDT účinkoval od Pražského národného divadla cez Metropolitnú operu, Parížsku operu až po Kibbutz Theater v Izraeli. Na začiatku osemdesiatych rokov sa Kylián v rámci svojho dlhodobého záujmu o kultúru domorodých ľudí v Austrálii zúčastnil najväčšieho kmeňového zhromaždenia, aké sa kedy v Austrálii konalo. Tento silný zážitok ho poznačil a mal priamy aj nepriamy vplyv na jeho ďalšiu tvorbu (Stamping ground, 1983). Neskôr riaditeľ Carel Birnie a Jiří Kylián vytvorili nový súbor – NDT II, v ktorom mladí ľudia dva roky rozvíjali svoje schopnosti a talent, aby sa potom mohli stať členmi hlavného súboru NDT I, prípadne nájsť si miesto inde. V roku 1990 Kylián vytvoril malú skupinu tanečníkov, ktorí sa vekovo ocitli „medzi štyridsiatkou a smrťou“. Vďaka svojej jedinečnej trojdimenzionálnej štruktúre (NDT I – zrelí tanečníci, NDT II – juniorský súbor, NDT III – seniorský súbor) aj vďaka vlastnej budove sa NDT odlíšilo od všetkých tanečných súborov. A všetky tri súbory Kylián využil pri príležitosti osláv 35. výročia založenia NDT (1995) v predstavení Archimboldo. V roku 1999 prenechal Kylián umelecké vedenie súboru mladším. Od roku 1973 až dodnes vytvoril 92 choreografií, z toho 72 baletov pre NDT. Popri tvorbe pre NDT vytvoril Kylián originálne diela aj pre Stuttgartský balet, Parížsku operu, Švédsku televíziu a Tokijský balet. Spolupracoval s množstvom tvorivých osobností medzinárodného významu. V lete roku 2006 spolu s režisérom Borisom Pavalom Conenom nakrútil v českých hnedouhoľných baniach film CAR – MEN. Dostal množstvo medzinárodných ocenení. Slovenské národné divadlo bude mať jeho choreografie v repertoári prvý raz. Text: SND

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984