Deň náš každodenný

Ten deň mohol byť aj dňom niekoho z vás. Režisér Otakar Krivánek nakrútil rovnomennú dokumentárnu rekonštrukciu každodenného života obyčajnej rodiny.
Počet zobrazení: 1121
4708_14_Zaber_z_filmu_1__Den_nas_kazdodenny_Foto_archiv_SFU-m.jpg

Ten deň mohol byť aj dňom niekoho z vás. Režisér Otakar Krivánek nakrútil rovnomennú dokumentárnu rekonštrukciu každodenného života obyčajnej rodiny. Ako uvádza Slovenský filmový ústav, ktorý vydal DVD, na ktorom film začiatkom novembra vyšiel v edícii Slovensky film 60. rokov, v spolupráci s vydavateľstvom Petit Press a s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR, zachytáva s láskavosťou a s jemným humorom vzťah medzi staršou a mladšou generáciou, medzi rodičmi a ich deťmi. Otakar Krivánek na seba upozornil krátkymi dokumentárnymi snímkami. Jeho prvý celovečerný film Deň náš každodenný... s pracovným názvom Teória a prax sa pôvodne tiež nakrúcal ako krátkometrážny dokument a vznikal ako improvizácia na danú tému pre Štúdio krátkych filmov v Bratislave. Za dvadsať filmovacích dní, s jednou kamerou a s trojčlenným filmovým štábom sa však nakrútilo toľko filmového materiálu, že namiesto krátkometrážnej štúdie vznikol dlhometrážny film oscilujúci na rozhraní dokumentárneho a hraného filmu. Zaujímavosťou je, že sa na jeho tvorbe zúčastnili aj profesionálne herečky, napríklad Vynikajúca Adela Gáborová či Božena Slabejová. Film prijala I. tvorivá skupina Štúdia hraných filmov a zaradila ho do výroby. Vo filme sa miešajú inscenačné prvky s realitou, takže niektorí doboví kritici ho prirovnávali k filmom českých režisérov Miloša Formana a Ivana Passera. Podobnosť nachádzali v Krivánkových filmových postupoch, predovšetkým v nedostatku dramatickej stavby a zápletiek, čím sa vo filme vytváralo ovzdušie všednosti a každodennosti príznačné pre rané filmy novej vlny 60. rokov. Režisér Otakar Krivánek zaujal už v 60. rokoch dokumentárnymi filmami Rozhovor (1963), Fotografia (1965) a Cesta... (1966), ktoré získali významné domáce i zahraničné ocenenia. „Bol neobyčajne talentovaný a vo filme sa presadil svojou húževnatosťou,“ spomína si na jeho pôsobenie v Spravodajskom filme dramaturg, režisér a publicista Rudolf Urc, ktorý bol dlhoročným Krivánkovým spolupracovníkom. Mimoriadnym filmom, ktorý v tom období preslávil slovenskú dokumentárnu tvorbu, bol podľa neho aj Rozhovor podľa námetu Štefana Neskôr sa Krivánek venoval prevažne filmovej tvorbe pre deti a mládež. DVD edícia Slovenský film 60. rokov reflektuje obdobie, ktoré patrí v našich dejinách k najvýznamnejším, a tvoria ju základné diela slovenskej kinematografie. Okrem filmu sú na všetkých DVD aj bonusy – informácie o filme, ohlasy z tlače, profily tvorcov a fotogalériu. Súčasťou DVD je aj časopis, ktorý prostredníctvom rozhovorov a profilov tvorcov, štúdií k príslušnému filmu či výňatkov z dobovej tlače a pôvodného plagátu k filmu ilustruje dobu vzniku jednotlivých titulov. Ku každému filmu na DVD je navyše pripojený jeden dobový Týždeň vo filme, unikátom je komentár pre nevidiacich, o ktoré sú doplnené filmy Jánošík I a II a Organ. Na DVD vyšli doteraz v edícii Slovenský film 60. rokov Jánošík I, II (r. Paľo Bielik), Pieseň o sivom holubovi (r. Stanislav Barabáš) Slnko v sieti (r. Štefan Uher), Boxer a smrť (r. Peter Solan), Organ (r. Štefan Uher) Drak sa vracia (r. Eduard Grečner), Deň náš každodenný (r. Otakar Krivánek 2008). Pripravujú sa Kristove roky (r. Juraj Jakubisko), Slávnosť v botanickej záhrade (r. Elo Havetta ), 322 (r. Dušan Hanák) Viac na www.sfu.sk Autorka je tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu Text je redakčne upravený

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984