Čerstvé skúsenosti z monitoringu

Bude sa v budúcnosti na Slovensku maturovať popri tradičnej ústnej skúške aj písomným testom jednotným pre všetkých študentov? Splní sa sen ministerstva školstva a bude maturita naozaj objektívna?
Počet zobrazení: 937

Bude sa v budúcnosti na Slovensku maturovať popri tradičnej ústnej skúške aj písomným testom jednotným pre všetkých študentov? Splní sa sen ministerstva školstva a bude maturita naozaj objektívna?

Slovensko je pokrokový štát, kde sa neustále niečo deje. Výnimočne čosi dobré, takmer pravidelne zlé a horšie. Keďže to vidí zrejme už každý, vláda sa rozhodla odvrátiť pozornosť verejnosti "dobrými" skutkami. A tak ste určite postrehli, že ministerstvá sa začali predháňať v reformách.

Dostihy vládnych činiteľov Ani minister školstva, nechce vyzerať, že jeho úrad prázdninuje. Zrejme si povedal, že keď ministerka financií robí nervy rodičom, jemu ako šéfovi rezortu školstva prináleží povinnosť potrápiť aj školopovinné dietky. Síce je na hunte celé naše školstvo a s reformou by bolo treba začať už v prvej triede ZŠ, no minister to celé obletel a pristál rovno na streche stredných škôl. Akoby sme chudáci nemali dosť stresov, ministerstvo nám ich ešte znásobuje reformou maturity. Vrabce o nej čvirikajú už dlhší čas a zdá sa, že je naozaj potrebná. Však slovenských občanov nikde vo svete nechcú akceptovať, sme lacnou pracovnou silou. No je predsa logické, že za to môže zlá forma maturity.

Testy sa predávali na trhu A tak sa 6. a 7. apríla 2000 na všetkých slovenských gymnáziách a vybraných stredných školách konali skúšobné maturity testovou formou, tzv. monitor. Išlo o doteraz najväčšie celonárodné testovanie tohto druhu na Slovensku a výsledky testov by mali poskytnúť informácie o stave našich stredných škôl. Niežeby sme to už dávno nevedeli, ale "zvýšili" dva milióny a bolo ich treba investovať. Zároveň sa uvažuje o tom, že maturitná skúška sa môže stať súčasťou alebo dokonca náhradou prijímacích skúšok na vysokých školách. Žeby nahradila aj tučnú obálku, o ktorej obsahu sa diskrétne mlčí? Ale hlavne, že sa dosiahne objektivita hodnotenia. Organizátori projektu síce boli na podvody pripravení, zapečatené balíky s testami sa otvárali až v deň monitoringu, na školách priebeh testov prísne kontrolovali školskí inšpektori a učitelia v triedach, kde sa písali testy, nemohli mať aprobáciu z daného predmetu. Ako ináč, podvod napriek všetkým zaručene úspešným opatreniam nastal. A nie hocijaký. Košickí maturanti si ich mohli kúpiť spolu s jablkom na desiatu rovno na trhu, samozrejme na čiernom, za 200 až 1000 korún.

Takéto niečo - a na Slovensku? Ako sa to mohlo stať? Riaditeľ firmy Exam považuje za pravdepodobné, že na niektorej škole pedagógovia poskytli testovacie hárky žiakom. Ako povedal pre istý denník: "Vidím, že ani na učiteľov sa nedá spoľahnúť." V budúcnosti by sa podľa neho prezradeniu mohlo predísť tak, že "dôveryhodní" ľudia prinesú testy do tried tesne pred skúškou. Týmto výrokom, hádam nechcene, ale predsa, zaradil celú učiteľskú pospolitosť k nespoľahlivým občanom.

Objektivita je iba ilúzia Pretože mám to šťastie tento rok maturovať, aj ja som sa zúčastnila na monitoringu tak isto ako vyše 19-tisíc mojich spolutrpiteľov a pokusných králikov v jednej osobe. Síce som si nemala možnosť test kúpiť vopred ako podaktorí šťastlivci na východe Slovenska, no aj keby mi ho nejaký chytrák ponúkal, nekúpila by som ho, pretože tohto roku nám ešte o nič nejde. Známka z monitoru nie je súčasťou maturity a môže sa, no nemusí započítať do koncoročného hodnotenia. Keď pred nás postavili prvé testovacie hárky zo slovenského jazyka a my sme ich mohli po daní pokynu službukonajúcim otvoriť, naša počiatočná nervozita razom opadla. Zistili sme, že skupina A a B majú tie isté otázky, len s tým rozdielom, že sú v poprehadzovanom poradí. Tento "zakerný ťah" sme však všetci hravo zvládli a práca vo dvojici sa nám celkom darila napriek sliedivým očiam niekoľkých dozorcov v triede. Test síce nebol ťažký, no niektoré otázky boli kladené nejednoznačne a vo viacerých prípadoch mohli byť správne aj dve odpovede.

Test z matematiky kládol dôraz najmä na logické myslenie. Na začiatku bola tabuľka všetkých potrebných vzorcov, takže stačilo vedieť, kde daný vzorec použiť a správne dosadiť. Síce sa to zdá byť neuveriteľne ľahké, no opak je pravdou. V najhoršom prípade prichádzal na rad u väčšiny žiakov záchranný plán - Tipos bingo - krúžkovanie toho, čo vám ako prvé príde na um. Obrovskou výhodou bolo, že tento spôsob riešenia veľmi nenamáhal mozgové závity a bol prípravnou fázou na krúžkovanie Športky. Jediný rozdiel je v hlavnej cene - vrchol v rebríčku najlepších riešiteľov monitoru alebo 30 miliónov v banku? To je ale dilema! Za najlepšie zostavený považujem test z dejepisu. Obsahoval najdôležitejšie otázky z histórie ľudstva. Dal sa vypracovať za 20-30 minút a zvyšný čas sa človek nudil alebo si kontroloval výsledky so susedom.

Realita je iná Na margo objektivity takejto formy maturitnej skúšky, by som dodala len toľko, že je to veľmi diskutabilný pojem, pretože na každej škole sa k monitoringu postavili inak. Niekde bude výsledok naozaj objektívny, inde to bude kolektívny záver, na ktorom sa zhodla nadpolovičná väčšina žiakov v triede a potom sa krúžkovalo, a na viacerých školách v Košiciach bude výsledok zaručene správny a vopred overený. Ako teda zabezpečiť absolútnu objektivitu? Zrejme nijako. Je totiž prakticky nemožné, aby nenastal únik testových hárkov do obehu. Tento rok o nič nešlo a nepodarilo sa testy uchrániť. Myslím si, že je naozaj odvážne tvrdiť, že to urobil ktosi z učiteľov. Únik mohol nastať kdekoľvek - pri zostavovaní otázok, v tlačiarni... Keď bude maturantom o niekoľko rokov známka záležať aj od výsledku tohto testu, urobia skutočne čokoľvek, aby sa k nemu dostali.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984