Známy Rybníček vs. neznámy Červenák

Rada STV konečne rozhodla o dvoch kandidátoch na post riaditeľa STV. Záverečný verdikt však aj tak vyslovia až poslanci Národnej rady SR. Do užšieho kola sa dostal Richard Rybníček z televízie Joj a šéf marketingu Slovenskej národnej galérie Vladimír Červenák. Nepotvrdili sa tak reči, že by mala nová rada vypísať aj nové výberové konanie.
Počet zobrazení: 1637

Rada STV konečne rozhodla o dvoch kandidátoch na post riaditeľa STV. Záverečný verdikt však aj tak vyslovia až poslanci Národnej rady SR. Do užšieho kola sa dostal Richard Rybníček z televízie Joj a šéf marketingu Slovenskej národnej galérie Vladimír Červenák. Nepotvrdili sa tak reči, že by mala nová rada vypísať aj nové výberové konanie.

S novým riaditeľom sa teda opäť začne hovoriť aj o novej koncepcii. A možno sa začnú prijímať aj stávky, ako dlho na svojom poste vydrží. Životnosť šéfov Slovenskej televízie je totiž veľmi krátka – za dvanásť rokov sa ich vystriedalo dvanásť. A ani o jednom sa dnes nehovorí, koľko dobrých vecí urobil. S ich menami sa viažu skôr negatívne veci. Navyše, kto by ich dnes vedel všetkých vymenovať?

STV a peoplemetre

Krok vpred predstavuje pre STV azda aj začatie výberového konania na realizátora peoplemetrového prieskumu. Ten by mal konečne ukázať, ako na tom verejnoprávna televízia so sledovanosťou vôbec je. I keď mnohé musí byť jasné už teraz. Aby sme rozoznali, či v daný večer je viac sledovaná Markíza alebo STV, stačí si neraz pozrieť len televízny program. Okrem toho, bude vedenie televízie ochotné vyradiť z programu málo sledované relácie a jednoducho ich ďalej nevyrábať? STV však z jej verejnoprávneho charakteru vyplýva aj povinnosť vysielať napríklad relácie pre menšiny, ktoré sú vopred predurčené na nižší počet divákov. Čo s nimi? Neminie sa v tomto prípade peoplemetrový výskum účinku?

Na výber realizátora peoplemetrového prieskumu vznikla spoločnosť PMT. V jej tendri zvíťazila spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS). Lenže verejnú súťaž musela vypísať STV aj samostatne, keďže jej to prikazuje zákon o verejnom obstarávaní. Ak však v jej tendri nezvíťazí TNS, nastane veľmi zaujímavá situácia, ktorá môže skomplikovať a oddialiť zavedenie peoplemetrového prieskumu na Slovensku.

So zavedením tohto typu prieskumu súvisí ešte jeden problém. Kto bude vlastníkom dát? Podľa zadávateľov by to mali byť práve oni. STV to však opäť neumožňuje legislatíva. Takže, aj na tomto príklade vidieť, že zákon o STV by naozaj potreboval inováciu.

Podľa bývalého riaditeľa STV a dnes riaditeľa divízie obchodných aktivít tejto inštitúcie Milana Materáka účasť STV v projekte peoplemetrového prieskumu by mohla ohroziť aj vízia koncepcie Aliancie nového občana. Tá totiž hovorí o tzv. fínskom modeli financovania televízie – z koncesionárskych poplatkov a z platieb komerčných televízií, ktoré by museli odvádzať 40 percent zo svojich hrubých príjmov.

Rybníček: STV nástrojom politického vplyvu

Čo sa týka samotných kandidátov na riaditeľa STV, viedli sa rôzne polemiky. Zvyčajne médiá dávali do pozornosti rozličné mená, čo malo daných kandidátov zdiskreditovať a vopred odradiť od možnej kandidatúry. Napríklad ako takmer jasný riaditeľ STV sa javil Ján Budaj, nakoniec to tak nie je. Prekvapením bolo azda oznámenie generálneho riaditeľa TV Joj Richarda Rybníčka, ktorý sa vzdal tohto lukratívneho postu, aby sa uchádzal o miesto šéfa verejnoprávnej televízie. Ešte v novembri dokonca pre mesačník Stratégie vyjadril spokojnosť s napĺňaním svojich plánov v TV Joj. „Slovenská televízia sa pre politikov od začiatku stala nástrojom politického vplyvu. Riaditelia sa v nej menili ako na bežiacom páse, preto žiaden z nich nemal čas, aby s ňou niečo urobil. Na vine je aj veľmi zlá legislatíva, ktorú politici jednoducho nemajú záujem zmeniť. Navyše, televízia neustále trpí nedostatkom finančných prostriedkov. Znepokojuje ma aj neznalosť mediálnej problematiky u politickej reprezentácie na Slovensku. Málokto z nich vie, ako televízie a médiá fungujú. Okrem toho nemajú ani ľudí, ktorí by im to vysvetlili, ani záujem. Preto dosiaľ chápu televíziu ako skrinku, kde sa môžu každý deň objaviť a zvýšiť si tým preferencie,“ takto prezentoval R. Rybníček svoj názor na túto inštitúciu v SLOVE v roku 2001. Či mu tieto slová uškodia, alebo skôr pomôžu, sa ukáže až pri samotnej voľbe riaditeľa v Národnej rade SR. Akokoľvek totiž chceme mať nezávislého šéfa verejnoprávnej televízie, nakoniec ho predsa len do tejto funkcie musia odobriť poslanci NR SR.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984