Tri strategické podniky s miliónovými investíciami

V slovenskej ekonomike momentálne pôsobia tri podniky, ktoré majú charakter štátnych monopolov. Ide o Slovenské elektrárne, Transpetrol a Slovenský plynárenský priemysel. I napriek tomu, že majú monopolné postavenie na slovenskom trhu, niekoľko miliónov korún ročne investujú do reklamných aktivít.
Počet zobrazení: 952

V slovenskej ekonomike momentálne pôsobia tri podniky, ktoré majú charakter štátnych monopolov. Ide o Slovenské elektrárne, Transpetrol a Slovenský plynárenský priemysel. I napriek tomu, že majú monopolné postavenie na slovenskom trhu, niekoľko miliónov korún ročne investujú do reklamných aktivít.

Zámerom SPP je podľa ich písomného stanoviska podpora predovšetkým národných projektov. Medzi ne patrila v roku 2000 účasť slovenských olympionikov na OH v Sydney, ako aj paralympijských reprezentantov. V uplynulom roku plynári podporili zo športovej oblasti ešte Hnutie špeciálnych olympiád, Tenisový turnaj vozíčkarov, SCP Ružomberok - finále Final Four a tri národné zväzy - tenisový, lyžiarsky a cyklistický.

V kultúrnej oblasti plynuli peniaze z SPP na podporu divadla Aréna a podujatia ako BHJ a BHS. Pritom plynári v minulom roku nezabúdali ani na deti. Ako sa ďalej uvádza v stanovisku SPP, pre deti a mládež v minulom roku poskytli podporu v spolupráci so SAIA - Školský projekt, a v spolupráci so Slovenskou humanitnou radou projekty Deti a Vianoce a Mesiac detskej tvorby pre handicapované deti. SPP sa podieľalo i na podpore enviromentálneho projektu Svet patrí prírode; festivalov Ekotopfilm a Envirofilm. A konečne sa dostávame k reklamným aktivitám súvisiacim s plynárenskou tematikou. V tejto oblasti smerovala podpora zo strany SPP do Výstavy slovenských umelcov vo Výstavnej sieni SPP, Medzinárodného turnaja plynárenských organizácií vo futbale, Športových dní plynárov a vianočného stretnutia spojeného s charitatívnou zbierkou.

Inzercia SPP bola zameraná najmä na informovanie o zmene taríf za zemný plyn. Imidžová inzercia sa zase sústreďovala do mienkotvorných médií s anglickou mutáciou.

Najmä o zvyšovaní cien

Menej konkrétne odpovede sme získali od Slovenských elektrární. Podľa ich stanoviska bolo cieľom reklamy SE, a.s., v roku 2000 dosiahnuť optimálne pôsobenie a presadenie dobrého mena spoločnosti, zvýšiť jej pozitívne vnímanie verejnosťou vzhľadom na pripravované zvýšenie cien elektrickej energie. V stanovisku sa ďalej uvádza: "Na podporu a dosiahnutie cieľov, ktoré si stanovila spoločnosť SE, a.s., v roku 2000 sa uskutočnili dve reklamné kampane, ktoré boli zamerané na zreálnenie cien elektrickej energie a zlepšenie komunikácie s verejnosťou. Realizáciou reklamných kampaní sa podarilo dosiahnuť zmenu imidžu SE, a.s., smerom k lepšiemu." O pripravovanej transformácii SE a o zvýšení cien elektrickej energie informovali elektrárne verejnosť aj prostredníctvom reklamných článkov. Ďalšie investície smerovali na vydávanie Výročnej správy o hospodárskych výsledkoch a Správa o stave životného prostredia a publikácia, Mapa sietí SE, a.s., s odštepnými závodmi a ich sídlami a mesačníka Slovenská energetika. Elektrárne taktiež spolupracovali na spracovaní a vysielaní televíznej relácie História a súčasnosť Slovenskej republiky - Energetika v STV.

Slovenské elektrárne v roku 2000 poskytovali i peňažné a nepeňažné dary, ktoré sa realizovali na základe rozhodnutia Dozornej rady a Predstavenstva SE, a.s., v oblastiach zdravotníctva a školstva, kultúry a športu.

Peniaze aj do zdravotníctva

Informácie predstaviteľov Transpetrolu, a.s., ktorého 100-percentným akcionárom je ministerstvo hospodárstva, sú už stručnejšie. Transpetrol sa v roku 2000 snažil zviditeľňovať pomocou sponzorských akcií, dobročinných podujatí, školstva, zdravotníctva, športových klubov, knižných publikácií. Ako ďalej uviedol ekonomický riaditeľ a člen predstavenstva Michal Duranko: "Reklamou a sponzorstvom sa podarilo zvýšiť povedomie o produktoch a službách Transpetrol, a.s., motivovať svojich zákazníkov a podporiť vnímanie značky Transpetrol ako spoľahlivého partnera v každej situácii."

Je teda reklama strategických štátnych monopolov nevyhnutná? Obraz si môžete z predchádzajúcej štatistiky urobiť sami. Každopádne, Slovenské elektrárne minuli minulý rok na svoju propagáciu vyše 41 654 tisíc korún, SPP 213 miliónov. Počas predchádzajúceho vedenia v roku 1998 však táto suma predstavovala vyše 638 miliónov korún. V tomto roku ale plánujú plynári na tieto aktivity vynaložiť o 30 percent menej prostriedkov ako v minulom.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984