Od obrázka k obrazu ženy

Podľa prieskumov ženy v médiách prezentujú len ako účastníčky alebo obete. Monitoring Národného centra pre rovnoprávnosť žien a mužov ukázal, že iba dvanásť článkov písalo o ženách pozitívne
Počet zobrazení: 941

Podľa prieskumov ženy v médiách prezentujú len ako účastníčky alebo obete. Monitoring Národného centra pre rovnoprávnosť žien a mužov ukázal, že iba dvanásť článkov písalo o ženách pozitívne. Pravidlá BBC zakazujú ukazovať ženy v tradičných rodových úlohách. To znamená, že na obrazovke tejto televízie uvidíte v nemocnici skôr ošetrovateľa ako zdravotnú sestru. Na Slovensku sa zdá, že niečo také je v nedohľadne. Dokumentujú to aj slová jednej z iniciátoriek kampane Urobme to! – odporúčajú ženy Slovenska, televíznej moderátorky Aleny Heribanovej: „V STV je problematické presadiť reláciu, ktorá by zobrazovala obraz ženy, nie obrázok ženy. V manažmente STV je totiž len jedna žena.“ A tak sa vo verejnoprávnej televízii nedočkáme programu, ktorý by ženu zobrazoval v rovnakých polohách ako muža. Pritom aj Heribanová ako tvorkyňa relácie Babinec hovorí, že rubriku Tipy, tipy, zameranú najmä na módu a kozmetiku, do svojej relácie jednoducho musela zaradiť. Ak totiž chcela pritiahnuť ženy k obrazovkám. Čo teda treba zmeniť v tomto kolose? Diváka či médiá? V médiách sa obraz ženy sústreďuje na vonkajšie aspekty. K odborným témam sa vyjadrujú osobnosti zo sveta šoubiznisu, ktoré k nim nemajú čo povedať. „Prečo by sa mala víťazka Miss vyjadrovať k Freudovi?“ pýta sa tajomníčka Koordinačného výboru pre problematiku žien Zuzana Vranová. Ibaže, médiá jej ten priestor poskytnú. Rovnako, ako sú potom napríklad odborníčkami na jadrovú fyziku televízne rosničky. Kto ich však pasoval do tejto úlohy? Médiá. Respektíve ich majitelia, ktorí pochopili, čo ich produkt predáva. Známe tváre. Ibaže aj samotné novinárky hovoria o tom, že ženy sa boja prehovoriť na mikrofón či diktafón. Skôr sa odvolávajú na svojich mužských nadriadených. Rodové stereotypy v našej spoločnosti teda vyústili až do takejto podoby, že ženy majú nízke sebavedomie a nemajú skúsenosti s vystupovaním na verejnosti. Pritom podľa posledného sčítania obyvateľov z roku 2001 predstavujú vyše 51 percent populácie SR. No ich účasť na veciach verejných sa často začína a končí pri aktívnom volebnom práve. Predstavitelia iniciatívy Urobme to! sa o.i. rozhodli zvýšiť počet žien v politike. Voči argumentu, že mnohé strany už predsa majú kandidátky uzavreté, namietajú, že svoju kampaň smerujú až k voľbám o štyri roky. Azda sa už potom nestane, že predseda KDH bude deklarovať, ako veľa žien majú na kandidátke, dokonca si ich na tlačovke nechá postaviť všetky vedľa seba a nakoniec je prvá až na ôsmom (!) mieste. Pritom aj samotné ženy by mali prestať čakať na kvóty či rozličné iniciatívy, pretože tadiaľto zrejme cesta nevedie. V prvom rade treba rozprúdiť diskusiu, na ktorej sa nám predstavia práve ženy – odborníčky. Tých je totiž na Slovensku nemálo. Tak prečo by sa mali ku všetkému vyjadrovať iba muži?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984