Na Slovensku ani nápad!

Kým Slovensko ešte pred pár mesiacmi snívalo sen o pripojení na internet pomocou technológie xDSL, všetci opantaní skvelou víziou ich internetovej budúcnosti verili, že zo dňa na deň budú surfovať za primerané poplatky, no najmä neobmedzene. Dnes už vieme, že nič z toho v najbližšom čase realitou nebude – aspoň nie pre väčšinu obyvateľov – a v kruhoch, kde doteraz už o analógovom pripojení nechceli ani počuť, sa čoraz viac ozýva heslo „Lepší paušálny dial-up v hrsti, ako ADSL na streche“.
Počet zobrazení: 877

Kým Slovensko ešte pred pár mesiacmi snívalo sen o pripojení na internet pomocou technológie xDSL, všetci opantaní skvelou víziou ich internetovej budúcnosti verili, že zo dňa na deň budú surfovať za primerané poplatky, no najmä neobmedzene.

Dnes už vieme, že nič z toho v najbližšom čase realitou nebude – aspoň nie pre väčšinu obyvateľov – a v kruhoch, kde doteraz už o analógovom pripojení nechceli ani počuť, sa čoraz viac ozýva heslo „Lepší paušálny dial-up v hrsti, ako ADSL na streche“. V najbližšom období však na Slovensku nehrozí rovnako tak ADSL, ako ani dial-up za paušál. Dnešné dial-up pripojenie na internet u nás využíva spôsob časovej tarifikácie, ktorý fakticky funguje naozaj veľmi jednoducho – koľko času na internete strávite, toľko si zaplatíte. Samotnú cenu potom samozrejme ovplyvňujú i faktory ako druh prevádzky, v ktorej sa pripájate (silná, slabá), rôzne poplatky za pripojenie na sieť, predplatené programy a podobne – no princíp ostáva stále nemenný. O jeho výhodách či nevýhodách sa pritom už dlhé obdobie vedú tie najrôznejšie polemiky. Čas, ktorý totiž trávite na internete, len čiastočne odzrkadľuje skutočné zaťažovanie siete – padanie z linky, objektívne spomalenie toku dát na strane užívateľa a podobne tiež výrazne skresľujú cenu a spôsobujú, že dvaja zákazníci platiaci rovnaké poplatky nemajú vždy rovnaké podmienky.

Najdrahších je prvých desať minút Ak máte napríklad predplatený program Internet Intenziv, prvých desať minút vás stojí oveľa viac ako hociktorých desať minút po tomto období, keď sa však pripojíte a zrazu znenazdajky z linky spadnete (kto má dial-up pripojenie vie, že podobné udalosti nie sú žiadnou zriedkavosťou), čaká vás pravdepodobne opätovné prihlásenie do sietí a opäť prvých desať minút, ktoré sú z celého pripojenia najdrahšie. Pritom je jasné, že spadnutie z linky vami zavinené nebolo, no zaplatíte zaň svojim spôsobom len a len vy. Naskytá sa tak otázka, prečo internet netarifikovať aj iným spôsobom – napríklad vzhľadom na počet prenesených dát, alebo – a o tomto spôsobe bude reč práve v tomto článku - paušálnym spôsobom – tzv. flatrate. V iných krajinách sú tieto možnosti samozrejmosťou, otázne je, prečo by Slovensko malo byť opäť raz výnimkou.

Obavy z preťaženia Podľa viceprezidenta Slovenských telekomunikácií Jána Kondáša je zavedenie časovo neobmedzeného dial-upu kvôli kapacitám poskytovateľov internetu nemožné. Slovenské telekomunikácie vidia zrejme najväčší problém v tom, že telefonáty dlhé aj niekoľko hodín sieť unesie, lebo naraz nikdy netelefonuje príliš veľa ľudí. Ak by však na linke „viselo“ (napríklad kvôli pripojeniu na internet) neúnosne veľa zákazníkov, sieť by už nebola schopná obsluhovať tých ďalších. „No to je úplne katastrofálny scenár,“ upozornil Miloslav Sova z českej organizácie Internet pro všechny, v ktorej sa dlhodobo problematikou dial-upu za paušál venuje a už pol roka sa zúčastňuje na rokovaní s Českým Telecomom. Podľa neho po zdarnom zavedení ADSL bude väčšina užívateľov využívať práve tento druh pripojenia a sieť možno odľahčiť i prerušovaním pripojenia po 2-4 hodinách. „Funguje to tak v Anglicku i Austrálii – v Amerike neprerušujú, tam majú dostatočne dimenzovanú sieť, takže sa nemusia báť, že by sa im zahltila,“ dodal. Miloslav Sova taktiež odporučil grafy rozloženia internetového pripojenia v Anglicku. Na jeho základe je jasné (a nedá sa predpokladať, že by sa Slováci správali veľmi inak), že užívatelia prechádzajú na neobmedzený prístup oveľa pomalšie, ako tvrdia ST a postupné zvyšovanie kapacity by azda túto službu dokázalo uživiť. Problémy by sa však dali vyriešiť i inými alternatívami. Peter Polakovič, prezident združenia Internet pre všetkých, podal niekoľko z nich: „Na začiatok by možno mohlo byť veľmi zaujímavé riešenie nočného internetu spojeného s voľnými víkendmi. Paušálny internet by pritom mohol využiť aj marketing ST napríklad pri podpore predaja ISDN. Na úvod by bol napríklad neobmedzený prístup na internet v nočných hodinách za paušálny poplatok tak, ako je to napríklad v Poľsku.“ Podľa Polakoviča sú však aj tak „argumenty Slovenských telekomunikácií vo veci zavedenia paušálneho dial–up pripojenia obyčajným vyhováraním sa. Skúsenosti z iných krajín ukázali, že pravidelným odpojovaním zo siete sa dá zamedziť jej preťaženiu a uvedený model služieb je možný,“ uviedol.

Nič nie je nemožné, ale chýba regulácia trhu Otázku, ako paušálny dial-up doviesť do úspešného konca, by sme si asi nemali klásť my, hoci tlak užívateľov mal vždy svoju silu. Podľa vzoru Českého Telecomu musí totiž byť každému jasné, že komerčný poskytovateľ internetu bude len ťažko sám od seba pristupovať k riešeniam, ktoré by boli prospešné pre užívateľov a zároveň by mohli ohroziť zisky spoločnosti. Zasiahnuť teda musí štát – tlačiť treba na regulátora telekomunikačného trhu, čo je v našom prípade Telekomunikačný úrad. Ten by mal rozhodnúť a vydať nariadenie podobne, ako sa stalo v Českej republike. Iba tak je možné už čoskoro uvidieť dial-up internet za mesačný paušálny poplatok. Je však otázne, kedy sa čo u nás rozbehne tým správnym smerom. To už je však téma na ďalšie rozprávanie. Nech sme v predchádzajúcich odsekoch hovorili už o čomkoľvek, jedno je neodmysliteľné – internet za paušál nás v najbližšom čase nečaká. Slovenské telekomunikácie považujú za cieľ postupnú internetizáciu spoločnosti, no z posledných rokov mám pocit, že sa dôraz dáva viac na slovo „postupná“ než na „internetizácia“ a namiesto skutočných služieb pre zákazníkov sa stavia na tých „zlepšeniach“, ktoré ľuďom skutočné výhody neprinesú. Tu však tlak verejnosti pomôže len málo – opraty by do rúk mal vziať štát. Či sa od neho niekedy niečoho dožijeme – to nikto netuší. Verme však, že nad komerčnými ťahmi spoločností nakoniec aj tak zvíťazí zdravý rozum.

rámik

Ján Kondáš, viceprezident Slovenských telekomunikácií pre komunikáciu Tarifikácia cez paušál prináša riziká

Slovenské telekomunikácie, a.s., vo všeobecnosti neodmietajú myšlienku poskytovať paušálnu tarifikáciu pre vytáčané (dial-up) pripojenie k internet. Na druhej strane nechceme urobiť jednostranné kroky na zavedenie takéhoto tarifikovania, prípadne služieb, pretože takáto zásadná zmena v spôsobe tarifikovania sa musí udiať v tesnej súčinnosti s ostatnými poskytovateľmi internetových služieb (ISPs). Paušálna tarifikácia predstavuje tieto riziká: - neúmerné predlžovanie internetového pripojenia - z toho vyplývajúca nevyhnutnosť zvýšenia kapacity sietí poskytovateľov v záujme poskytnutia kvalitných služieb všetkým existujúcim zákazníkom. - paušálne poplatky (flate rate) by zrejme prilákali ďalších nových zákazníkov, čo by podľa všetkého kládlo ďalšie nároky na kapacity poskytovateľom. Skúsenosti s využívaním paušálnej tarifácie pre volania (dial–up) na internete v iných krajinách ukazujú, že paušálnu tarifikáciu využívajú len tzv. „ťažkí internetisti“, ktorí však vplývajú negatívne na „normálnych internetistov“, pretože im blokujú prenosové kapacity. Spoločnosť Slovenské telekomunikácie, a.s., nechce znížiť kvalitu poskytovaných služieb svojim zákazníkom. Jej primárnym cieľom je poskytnúť internetové pripojenie do každej domácnosti za prijateľných cenových podmienok tak, aby sa postupne zvyšovala internetizácia Slovenska. Splnenie takéhoto cieľa si vyžaduje orientovať sa aj na menej intenzívnych používateľov internetu (na internete strávia len niekoľko hodín za mesiac), pre ktorých by celkové náklady za pripojenie sa na internet a využitie poskytnutých internetových služieb nemali presiahnuť výšku mesačného paušálu za využívanie pevnej telefónnej linky.

Stránka bola pripravená v spolupráci s občianskym združením Internet pre všetkých

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984