Eurokomisár II

Veľkou šancou pre Slovensko bolo presadiť sa v Európskej komisii prostredníctvom silnej ženskej kandidátky. Slovenská pravica však nedokázala v ponovembrovom období vygenerovať takúto politickú osobnosť. Najlepšie to dosvedčuje skutočnosť, že v prvej čisto pravicovej vláde po osamostatnení sa SR nie je ani jedna žena.
Počet zobrazení: 2064

Veľkou šancou pre Slovensko bolo presadiť sa v Európskej komisii prostredníctvom silnej ženskej kandidátky. Slovenská pravica však nedokázala v ponovembrovom období vygenerovať takúto politickú osobnosť. Najlepšie to dosvedčuje skutočnosť, že v prvej čisto pravicovej vláde po osamostatnení sa SR nie je ani jedna žena. Dôležitý je spor o meritum veci: kto bude vhodnejší komisár, či politik a diplomat Ján Figeľ, alebo manažér z nadnárodnej spoločnosti Coca-Cola Ivan Štefanec? Spor sa krúti okolo tvrdenia, za ktorým stoja aj renomované firmy z oblasti personálneho poradenstva, že v EÚ sa končí éra politikov a diplomatov a začína sa etapa, keď budú potrební skôr manažéri. Napr. odborník na personálne záležitosti a spoluvlastník Amprop Jenewein Group Martin Krekáč hovorí o trende, ktorý sa udomácnil v krajinách EÚ, kde „tamojšie politické strany pri hľadaní nových tvárí oslovujú úspešných manažérov z komerčnej sféry“, pričom „náročné kritériá výberu na vysoké manažérske posty zaručujú, že takýto kandidát spĺňa okrem odborných a manažérskych predpokladov aj najvyššie osobnostné a etické predpoklady“. Téza o potrebe manažérov z hospodárskej sféry v štruktúrach rozšírenej EÚ má nepochybne opodstatnenie. Okrem iného preto, že hlavnú agendu EÚ stále tvorí manažovanie najväčšieho jednotného trhu na svete. Keď sa však pozrieme na zloženie súčasnej komisie a na navrhovaných kandidátov z iných novovstupujúcich krajín EÚ, všade vidíme tradicionalizmus. Komisári sú napospol bývalí premiéri, vicepremiéri, ministri, hlavní vyjednávači, poprední diplomati. Ale na druhej strane práve Pascal Lamy, komisár pre obchod, podľa bruselských novinárov najúspešnejší komisár, prišiel zo súkromnej sféry. Zároveň však prešiel desaťročnou školou ako poradca u otca EÚ, bývalého predsedu EK J. Dellorsa. *** I. Štefanec je určite veľmi schopný a úspešný manažér veľkej firmy. Jeho praktická skúsenosť s manažovaním ekonomických vzťahov na nadnárodnej úrovni by sa dozaista dobre uplatnila v období vývoja EÚ, keď sú v popredí predovšetkým technokratické problémy. EÚ však dnes musí riešiť predovšetkým politickú krízu súvisiacu s nedohodou o návrhu európskej ústavnej zmluvy a zložité politické problémy súvisiace s prípravou rozpočtu EÚ, rozšírenej o chudobné štáty strednej a východnej Európy. Štefancovu hlavnú prednosť, ktorú on sám vidí v tom, že ponúka „manažérske skúsenosti na medzinárodnej úrovni, schopnosť líderstva, ale aj praktické skúsenosti s inštitúciami v Bruseli“ do istej miery oslabuje aj skutočnosť, že prichádza práve z americkej firmy, čo mu vyslúžilo prezývku „Mr. Coca-Cola“. Isteže, môže to byť emocionálna reakcia na spor o irackú vojnu, ktorý prebiehala medzi USA a viacerými štátmi EÚ. Môže to však byť aj výraz reality, že medzi EÚ a USA nie sú iba vzťahy spolupráce, ale že ide aj o najväčších globálnych ekonomických konkurentov. J. Figeľovi, ktorý sa zdal jasným favoritom na komisára vzhľadom na jeho silnú pozíciu v Európskej ľudovej strane, ktorá má momentálne najsilnejšiu poslaneckú skupinu v Európskom parlamente, a najmä vzhľadom na jeho neodškriepiteľné, priam historické zásluhy pri dobiehaní stratených dvoch rokov v rokovaniach z EÚ, oslabili pozíciu nielen doma (viď čerstvý postoj podpredsedu vlády pre Európsku integráciu P. Csákyho, ktorý sa môže premietnuť aj do hlasovania vo vláde), ale i v EÚ radikálne ideologické postoje KDH. Patrí sem odmietanie antidiskriminačného zákona, odmietanie Charty základných práv EÚ, útok na systém sociálneho partnerstva cez návrh zrušiť tripartitu, vyslovovanie obáv, že vstup do EÚ ohrozuje slovenskú zvrchovanosť. J. Figeľ sa od týchto názorov, ktoré nemajú všeobecnú podporu ani v Európskej ľudovej strane, nedištancoval. Naopak v parlamentnej rozprave spochybnil politiku EÚ, že deti a ženy z neúplných rodín alebo zo spolužitia bez oficiálneho manželského zväzku majú mať rovnaké právne istoty a finančné zabezpečenie ako deti z úplných rodín. Nepostavil sa ani za kultúrnu a jazykovú rôznorodosť v Európe, ktorú tvrdo napadol v parlamente ďalší podpredseda KDH minister Vladimír Palko. *** Zásadnou otázkou, ktorá sa však zatiaľ nestala predmetom vážnej diskusie, je, aký rezort v EK by Slovensko uprednostnilo v prípade, že sa zotrvá na riešení, že každá krajina bude mať v EÚ jedného komisára, a ktorý kandidát a vďaka čomu má väčšie predpoklady takúto želateľnú agendu v EK vybojovať. Poznáme iba osobné úvahy oficiálnych kandidátov na komisára. Ján Figeľ povedal, že „v budúcnosti by Slovensko mohlo byť vážnym aktérom v niektorých oblastiach, pre ktoré ma dispozície a osobný záujem“, pričom spomenul „oblasť vedy a výskumu, regionálnej politiky, vonkajších vzťahov osobitne smerom na východnú a juhovýchodnú Európu“. Ivan Štefanec poukázal na skutočnosť, že „rozhodnutia Európskej komisie ovplyvňujú 80 percent všetkých obchodných a podnikateľských záležitostí EÚ a samotná komisia pozostáva z dvoch tretín z útvarov ekonomického a hospodárskeho charakteru“ a povedal, že svoje skúsenosti by chcel využiť práve v týchto oblastiach. Faktom ostáva, že rozdelenie agendy medzi komisármi bude výsledkom zložitých rokovaní a rozhodujúce nebudú ich osobné želania, ale najmä ich politická váha daná ich osobným politickým vplyvom, vplyvom a autoritou krajiny, ktorá ich nominuje, a vplyvom európskej politickej strany, ku ktorej sa hlásia. *** V tejto situácii, keď obaja kandidáti na komisára majú nielen svoje nesporné plusy, ale i mínusy, a preto polarizujú vládnu koalíciu a nemajú za sebou opozičnú podporu, je oprávnená otázka, či by sa vláda predsa len nemala zaoberať aj ďalším možným kandidátom na eurokomisára – predsedom Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Petrom Mihókom. Ten bol dvakrát po dva roky vládnym splnomocnencom pre Európske spoločenstvá. Nesporne dôverne pozná svet európskeho priemyslu a obchodu, má množstvo kontaktov na národnej úrovni i na úrovni EÚ tak so špičkovými politikmi, ako aj s predstaviteľmi biznisu. Má za sebou aj podporu významnej časti slovenskej podnikateľskej sféry. Nedopustil sa nijakých ideologických krajností, a preto by nebol v kruhoch EÚ odmietanou osobou. Zároveň ho neodmieta ani opozícia. Mal by podporu najsilnejšej opozičnej strany – SMERU, čo by znamenalo dobrú komunikáciu pri pravdepodobne dominantnej pozícii tejto strany v budúcej vláde. A disponuje jednou nezanedbateľnou prednosťou. Na rozdiel od I. Štefanca a J. Figeľa okrem angličtiny a nemčiny veľmi dobre komunikuje aj po francúzsky, čo by mu umožnilo zaradenie k politicky veľmi vplyvnému a z hľadiska portfólia mimoriadne zaujímavému francúzskemu komisárovi pre obchod P. Lamymu. Zaoberať sa aj týmto kandidátom, prípadne inými kandidátmi, by znamenalo demonštrovať schopnosť nepozerať sa na post komisára iba straníckymi očami a z hľadiska krátkodobých politických cieľov, ale hľadať širší konsenzus a dovidieť aj za horizont funkčného obdobia tejto vlády. Rozšírenie okruhu kandidátov na komisára by vôbec nespochybnilo dominantnú úlohu legitímnej slovenskej vlády pri rozhodovaní o najdôležitejšom slovenskom poste v inštitúciách EÚ. Ukázalo sa však, že aj v tejto dôležitej oblasti európskej politiky SR stranícke politické rozhodnutia predbehli zásadnú odbornú a politickú diskusiu o tom, aké sú širšie záujmy Slovenska a možné zmeny politickej situácie v EÚ a v SR a za akých predpokladov môže Slovensko svojím personálnym rozhodnutím o komisárovi získať najväčší vplyv nielen v Európskej komisii, ale aj v EÚ. Autor prednáša na Fakulte medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984