Historická kolekcia Tatra nábytok Pravenec 1951 – 1991

Výstava prezentuje historickú kolekciu stoličiek z ohýbaného dreva z Tatra nábytku Pravenec, v ktorej sú zastúpené klasické thonetky aj moderné stoličky navrhnuté vynikajúcimi slovenskými dizajnérmi v 60. až 80. rokoch.
Počet zobrazení: 2616

Usporiadatelia: Slovenské centrum dizajnu (Bratislava) design factory (Bratislava) Termín: 16. 11. – 4. 12. 2005 otvorené v nedeľu až piatok 10.00 – 17.00 h (v sobotu zatvorené) Miesto: design factory, Bottova 2, 811 09 Bratislava Kurátorka výstavy: Silvia Lutherová Výstava prezentuje historickú kolekciu stoličiek z ohýbaného dreva z Tatra nábytku Pravenec, v ktorej sú zastúpené klasické thonetky aj moderné stoličky navrhnuté vynikajúcimi slovenskými dizajnérmi v 60. až 80. rokoch. „Stoličky sa považovali za tvrdší návrhársky oriešok než ostatné druhy nábytku. Ich konštrukcia bola prvoradým východiskom, no zároveň formou i dekorom. Dizajnér tak musel naraz riešiť praktické a účelné, konštrukčné, tvarové aj estetické hľadisko. Preto sa navrhovaniu stoličiek venovalo len pár významnejších návrhárov na vývojovom oddelení,“ hovorí jeden z posledných dizajnérov Tatra nábytku Pravenec – Štefan Bílik. Kolekcia vznikala v závode mnoho rokov ako archív typov vyrábaných sériovo, ale aj modelov, ktoré boli vytvorené len v niekoľkých exemplároch na výstavné účely. Po rozpade fabriky v polovici 90. rokov sa kolekcia akoby zázrakom uchovala v areáli fabriky. Bola objavená pri hľadaní stoličky Ladislava Gatiala, ocenenej v roku 1973, vďaka pánovi Silvestrovi Slošiarovi, technikovi a vedúcemu vývoja niekdajšej fabriky. Po dohovore s majiteľom a s pomocou združenia design factory sa zabezpečilo jej uchovanie a vystavenie pre verejnosť. Kolekcia obsahuje stoličky navrhnuté dizajnérmi Ladislavom Gatialom, Štefanom Bílikom, Milošom Škriniarom, Pavlom Ondrom a Ondrejom Čverhom. Predstavuje jedinečnú kolekciu slovenského dizajnu, ktorá podáva zaujímavý a plastický obraz o dizajnérskej praxi určitého obdobia. Mnohé z víťazných vzorov boli zaradené do sériovej výroby a stali sa samozrejmou súčasťou nášho životného prostredia. Niektoré výnimočné kusy však nezodpovedali požiadavkám efektívnej sériovej výroby, a tak sa z nich stali výstavné modely potvrdzujúce fantáziu a tvorivý potenciál podnikových dizajnérov. Slovami Š. Bílika: „Tieto kusy sa ukazovali návštevám a tu a tam slúžili aj ako inovačná rezerva, z ktorej sa čerpala inšpirácia.“ A práve tieto jedinečné reprezentatívne kusy tvoria najhodnotnejšiu časť vystavenej unikátnej zbierky. „Dnes majú pre nás nenahraditeľnú hodnotu nielen ako doklady histórie jedného z našich najvýznamnejších nábytkárskych podnikov, ale zároveň samé tvoria dejiny slovenského nábytkárskeho dizajnu,“ hovorí Silvia Lutherová. Kolekcia svojím rozsahom je určená na umiestnenie do múzea dizajnu, ktoré však na Slovensku neexistuje. Cieľom organizátorov výstavy je preto oživiť myšlienku zriadenia múzea, ktorá už dávnejšie bola predmetom diskusií, dokonca bol na zriadenie múzea spracovaný projekt. Táto kolekcia i mnoho ďalších dizajnérskych opusov z 20. storočia, ktoré nemajú priestor na uchovanie a dokumentovanie, sú apelom na povzbudenie aktivít smerujúcich k založeniu múzea. (kul)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984