Pozor na sekty, aj keď prinášajú dary

Zástupcovia mesta Zvolen privítali účastníkov Svetového behu harmónie. Organizátori podujatia sa vyjadrili, že má posilniť „medzinárodné priateľstvo a porozumenie.“
Počet zobrazení: 1387
2007_04_CHINMOYCB-m.jpg

Zástupcovia mesta Zvolen privítali účastníkov Svetového behu harmónie. Organizátori podujatia sa vyjadrili, že má posilniť „medzinárodné priateľstvo a porozumenie.“ Primátor Miroslav Kusein zasa povedal, že „títo ľudia robia úžasnú vec pre celú spoločnosť, zaslúžia si obdiv.“ Akciu velebili a zároveň pripísali punc dôležitosti človeku, ktorý stojí za celým „Svetovým behom harmónie“. Tým nie je nikto iný ako Sri Chinmoy. Podľa miestnych novín športovec, filozof a umelec, podľa názoru odborníkov údajný vodca deštrukčného kultu či sekty. K podujatiu sa pridali aj učitelia miestnych základných škôl. Tí sa postarali o mohutný nábor, a tak nečudo, že účastníkov behu vítala hustá detská riava. Pre ňu organizátori pripravili prednášku, zahrali niekoľko hier a zaspievali vlastnú hymnu. K akcii sa pripojili aj tunajšie Zvolenské noviny a významne ju spropagovali. Maratón pekla Ide o jednu z viacerých akcií, ktoré organizuje spoločenstvo Sri Chinmoya, aby sprvu milo vyznievajúcimi sloganmi a pre neinformovaného diváka navonok nevinne pôsobiacimi športovými či umeleckými podujatiami prilákal ľudí do svojej stiesňujúcej náruče. Tí najskôr v meste spozorujú plagát, ktorý ich pozýva na výstavu, maratón, recitál či koncert. Myslia si, že sa kultúrne vyžijú, pritom sa svojou účasťou nevedome vrhajú do nebezpečenstva. Na takýchto podujatiach totiž prvoradý nie je ani šport, ani umenie. Dôležité je prilákať čo najviac dôverčivých ľudí. Propagované výstavy, fundovane sa tváriace prednášky či vopred avizované umelecké výkony to majú zabezpečiť. Žiaľ, ľudia si pri návšteve akcií neraz ani neuvedomia, že tu nejde o kultúru, ale iba o boľavý gýč. Umenia tam totiž niet ani zamak. A na podujatí víťazí jednostranná propaganda a zviditeľňovanie vodcu – Sri Chinmoya. Divák sa tomu len ťažko vyhne. Navyše neraz pôsobia nebadane a o to zákernejšie. Oddych sa tak môže zmeniť na osudnú sieť. Spoločenstvo Sri Chinmoya má totiž nezriedka negatívny vplyv na životný štýl ľudí. Jeho členovia vykazujú sporné znaky spoločenského správania a konania. Podľa vyjadrenia Ústavu pre vzťahy štátu a cirkvi „členstvo v komunite Sri Chinmoya predstavuje hlboký zásah do predchádzajúceho spôsobu života, môže viesť ku kultúrnemu, sociálnemu i osobnému odcudzeniu.“ Navyše, „u citlivých jednotlivcov môže vyvolať i psychické poškodenie.“ Ivana Škodová, ktorá sa venuje pôsobeniu zhubných siekt a kultov, upozorňuje, že „členovia žijú v oddelených komunitách, v prísnom celibáte. Často nemôžu slobodne nadväzovať vzťahy, alebo vyberať si a pozerať filmy. Sú zaťažení aj z finančnej stránky. Nie je totiž neobvyklé, že musia Sri Chinmoyovi posielať peniaze, ktoré slúžia ako ocenenie jeho „zázračných“ schopností, keď vykoná nejaký „výnimočný“ skutok.“ Chinmoyovi prívrženci údajne neraz začali trpieť psychickými poruchami či sociálnou odlúčenosťou. Vyčerpaní a zmanipulovaní „žiaci“ Navyše, získaní členovia sú podľa odborníkov vystavovaní manipulácii. K jej účinnosti dopomáha aj ich fyzická a psychická únava. Spoločenstvo svojich členov totiž často zavaľuje rôznymi úmornými aktivitami. A tak neustále zo svojich úst chrlia kadejaké mantry či trénujú na „maratóny“. Súčasťou ich denného režimu sú aj meditácie. V spolku sa medituje trikrát za deň pred guruovým obrazom, lebo on je ten, kto meditujúceho vedie. Používa sa pritom mantra „Supreme“, ktorá sa má za deň vysloviť najmenej 500 ráz. Psychológ Miroslav Lojda upozorňuje, že „takáto meditácia spočíva v odvrátení ja k hlbšiemu ja, môže však viesť i k strate zmyslu pre vonkajší svet.“ Pre adeptov sú rizikové aj rôzne školenia. M. Lojda zdôrazňuje, že na nich spolok voči adeptom používa rôzne psychomanipulatívne techniky, ako sú odopieranie spánku alebo úplné zaťaženie organizmu rozličnými skupinovými aktivitami. Vyčerpávajúce činnosti zaberú veľkú časť dňa „jeho žiakov“ (ako sami seba nazývajú). Po ich zabsolvovaní sú neraz natoľko vysilení, že sa nedokážu sústrediť, kriticky posudzovať a vypínajú logické myslenie. Tým sa otvárajú dvere tomu, aby sa použitím rôznych techník psychickej manipulácie dala ľahko presmerovať ich identita. Stúpencovi tak často neostáva energia a ani čas, aby sa poobzeral po alternatívnych informáciách o svojom spolku. Prerušuje aj kontakty s blízkymi ľuďmi. Jednoducho nestíha. A tak sa ani nemá ako dozvedieť, že jeho guru - Sri Chinmoy - nie je ani športovec, ani umelec, ale podľa viacerých bývalých prívržencov skôr luhár a fušer. Vodca združenia napríklad o sebe tvrdí, že zabehne 1 100 km, rukou zodvihne temer 4 000 kg. Guru Sri Chinmoy je presvedčený, že v minulom živote bol účastníkom francúzskej revolúcie či prezidentom USA T. Jeffersonom. Síce maľuje a aj spieva, ale viac-menej na úrovni žiaka základnej umeleckej školy. Aj jeho filozofia sa vyznačuje skutočne veľkou kvalitou: neraz napríklad rozjíma o vílach žijúcich na iných planétach. Mestá ako kvety mieru Zvolen nie je jediným mestom, ktoré podľahlo jeho vplyvu. Výnimkou nie sú Košice, Dolný Smokovec, Levice či Martin. Niektoré si to však stihli uvedomiť skôr, než bolo neskoro. Názorným príkladom je aj Banská Bystrica. Tu bol použitý podobný scenár ako vo Zvolene. Za pracovníkmi mestského úradu najskôr prišla skupinka nadšených mladých ľudí, ktorí chceli zorganizovať beh mieru. Ten sa napokon za pomoci zamestnancov a predstaviteľov mesta aj uskutočnil. Navyše ich presvedčili o ďalšej spolupráci. Skrátka, navrhli im možnosť, aby sa Bystrica stala mestom mieru. Pri tejto príležitosti dokonca neskôr odhalili pamätník Banskej Bystrice ako mesta kvetu mieru. Ten však bol výlučne financovaný tunajšou samosprávou. Išlo pritom o nemalú sumu – bezmála 50 000 korún. Dlho trvalo, kým sa podarilo zväčša neinformovaných mestských poslancov presvedčiť o skrytých cieľoch hnutia ako aj o negatívach zasvätenia mesta. Napokon tomu výrazne dopomohli aj stanoviská odborníkov na pôsobenie siekt. V analýze expertov tamojšej krajskej psychologicko-pedagogickej poradne sa uvádza, že Sri Chinmoya a ním vytvorenú skupinu môžeme zaradiť medzi zhubné kulty a sekty s deštruktívnym vplyvom na psychické aj fyzické zdravie jej členov, pretože napĺňa všetky charakteristické znaky takýchto skupín. Tento spolok má totiž svojho autoritatívneho vodcu, ktorý vyžaduje absolútnu poslušnosť, má aj svoju ideológiu, ktorú hlása Chinmoy – ide pritom o tzv. integrálnu jógu, ktorá má byť spojením duchovných cvičení s umeleckou tvorivosťou a športovými výkonmi. Za vznešeným názvom sa však skrýva dogma, o ktorej sa nepochybuje a je vyhlasovaná za jedinú pravdu a spásu ľudstva. Ďalším znakom je fundamentalizmus: skupina je uzavretá a považuje všetkých mimo nej za ľudí nepriateľských, ktorí nedôjdu k realizácii boha, pretože nevyznávajú žijúceho guru Sri Chinmoya. Školy ani netušia, o čo ide Spolok pri šírení svojej dogmy, získavaní nových priaznivcov a vnútornom živote svojich členov masívne využíva psychickú manipuláciu, ktorou cielene mení cítenie, správanie a myslenie človeka. Vplyvom pravidelného a dlhodobého praktizovania týchto techník tak postupne môže dôjsť k zmene pôvodnej identity človeka na identitu kultovú a ku vzniku psychickej závislosti. Záverom tejto analýzy bystrických expertov bolo odporúčanie kamenný pamätník čím skôr zrušiť. Odborníci tiež upozornili, že sa usilujú robiť primárnu prevenciu, aby sa študenti vedeli sami chrániť pred vplyvom týchto deštruktívnych skupín, a pomník pôsobil akoby verejne prezentovaný symbol súhlasu so zhubným kultom a dodával mu punc hodnovernosti. Uvedený monument bol teda v rozpore s prevenčným pôsobením na mladých ľudí na tému kulty a sekty a súčasne aj vyjadrením neznalosti problematiky zo strany jeho strojcov. Bystrica si napokon nechala poradiť od odborníkov a pamätník zrušila. Ako však vidíme, vplyv tohto spolku na naše samosprávy naďalej pretrváva. Napríklad, keď sa prejdete na Pustý hrad nad Zvolenom, nájdete tam tabuľku s textom o zasvätení hradu Sri Chinmoyovi. Kto to odsúhlasil? Komu a na čo to slúži? Dokedy budeme propagovať kult osobnosti megalomanského vodcu? Vo všeobecnosti je veľkým rizikom pre deti a mládež, ak sa zúčastňujú na podujatiach, ktoré sú priamo, alebo skryte naviazané na rôzne zhubné spoločenstvá. Je však nepochopiteľné, keď ich na takéto akcie privedú pedagógovia. Tí by predsa mali mať aspoň základné informácie o kultoch a sektách udomácnených na Slovensku. Žiaľ, často o nich ani len netušia. Treba viac informácií Potom nečudo, že sekty si tak napríklad prostredníctvom odborne tváriacich sa prednášok ľahko nájdu chodníčky priamo do škôl. Nezlyhávajú tu však iba učitelia, ale aj predstavitelia územných samospráv. Tí sa neraz podvolia psychickému tlaku, a to aj kvôli vlastnej neinformovanosti. Tak to bolo aj v bystrickom a zvolenskom prípade. Miestni politici sa navyše poddali väčšine, ktorá uverila alebo sa nechala obalamutiť prívržencami zhubného kultu. Bolo by preto žiaduce, aby sa samosprávy proti takýmto prechmatom vyzbrojili tým, že zvýšia a zlepšia kontakty s kvalifikovanými odborníkmi, ktorí by vedeli zavčas upozorniť na hroziace nebezpečenstvo. Informovaní ľudia sa väčšmi vedia obrniť pred nezriedka zdrvujúcou manipuláciou deštrukčných kultov. Dokážu odolať ich neustálemu dobiedzaniu. Navyše – čo je azda najdôležitejšie - sú schopní včas varovať príslušné rozhodovacie orgány a predísť zbytočným finančným a neraz aj ľudským stratám. Autor je politológ a publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984