Transparentnosť aj do univerzít

Pretože počet záujemcov o štúdium na vysokých školách mnohonásobne prevyšuje kapacitné možnosti, už teraz je zrejmé, že do lavíc v septembri opäť zasadne iba časť z nich. Aj to prispieva k rozšíreným predstavám o nečistých spôsoboch výberu budúcich vysokoškolákov a o prijímacom konaní poznačenom korupciou, úplatkárstvom a protekcionizmom.
Počet zobrazení: 975

Pretože počet záujemcov o štúdium na vysokých školách mnohonásobne prevyšuje kapacitné možnosti, už teraz je zrejmé, že do lavíc v septembri opäť zasadne iba časť z nich. Aj to prispieva k rozšíreným predstavám o nečistých spôsoboch výberu budúcich vysokoškolákov a o prijímacom konaní poznačenom korupciou, úplatkárstvom a protekcionizmom.

Údajne prijatie na univerzitu, osobitne na lukratívnu fakultu, závisí ani nie tak od úrovne vedomostí uchádzača, ale skôr od postavenia a finančných možností jeho rodičov. V súvislosti s tým sa zvykne hovoriť o uzatváraní sponzorských zmlúv medzi rodičmi a fakultou, či priamo o podplácaní a pevných taxách v rozsahu od niekoľkých desiatok tisíc až po kľúče od aút, chát či bytov.

Sú to pravdivé predstavy? Ako mnoho vysokoškolských učiteľov, ani ja si nemyslím, že korupcia a protekcionlizmus sú prevládajúcimi, všeobecne rozšírenými praktikami na vysokých školách. To však neznamená, že sa s nimi, najmä v súvislosti s prijímaním nových uchádzačov nemôžeme na akademickej pôde stretnúť. Počas dlhoročnej vysokoškolskej pedagogickej činnosti som sa stretol s množstvom študentov, ktorí svojimi vedomosťami, intelektuálovým potenciálom a vôľovými vlastnosťami nespĺňali požiadavky kladené na poslucháča univerzity. Napriek tomu museli prejsť sitom náročného výberu v podobe úspešného zvládnutia často veľmi ťažkých prijímacích testov. Azda všetci títo študenti mali také neuveriteľné šťastie pri zaškrtávaní správnych odpovedí, alebo zohrala úlohu náhoda, či nebodaj nejaký prízemnejší zásah v podobe protekcie alebo úplatku? Toľko šťastia a náhod by bolo podozrivé aj tomu najväčšiemu optimistovi. V súčastnosti sa v radoch odbornej, no i laickej verejnosti veľa diskutuje o potrebe nájdenia spôsobov, ako zabezpečiť transparentnosť, objektívnosť, teda spravodlivosť procesu prijímania, ktoré by garantovali výber tých najlepších a ktoré by zároveň eliminovali prejavy úplatkárstva a protekcionizmu. Riešenie spočíva v prvom rade vo vypracovaní všeobecne záväzných princípov, podľa ktorých by sa organizovala príprava, priebeh a vyhodnocovanie celého procesu prijímania.

Päť základných požiadaviek

1. Pri hodnotení uchádzačov nebrať do úvahy vysledné známky z maturitného vysvedčenia, nakoľko mnohé z nich neodrážajú skutočné vedomosti študentov. Navyše, rozdielna úroveň jednotlivých stredných škôl negarantuje rovnakú vypovedaciu hodnotu vysvedčení.

2. Na väčšine fakúlt prebieha prijímacie konanie vo forme písomného spracovania skúšobných testov. V záujme predchádzania možného úniku znenia týchto testov je nevyhnutné zaviesť systém, ktorý už úspešne odskúšali na niektorých fakultách u nás i v zahraničí. Vypracuje celý komoplex testových otázok, ktoré daná fakulta v predstihu rozpošle záujemcom o štúdium, aby mali rovnaké možnosti sa na ne pripravit. Na samotných prijímacích skúškach by študenti vypracovávali testy, obsah ktorých by bol len časťou z celkového počtu zaslaných otázok.

3. Doležitou súčasťou dosiahnutia čo najvyššej miery objektivity je zabezpečenie anonymity pri vypracovávaní a vyhodnocovaní skúšobných testov formou ich počítačového spracovania. Je to model, ktorý sa všade tam, kde je ho možné použiť osvedčil ako spôsob rýchlej informácie o výsledkoch prijímacieho pokračovania a tiež ako garant jeho čistoty a objektivity.

4. Aj keď výsledky testov sú po spracovaní v čo najkratšom čase zverejnené na informačných tabuľach a internete, treba, aby v záujme zachovania nespochybniteľnosti výsledkov mohli všetci, ktorí o to požiadajú, nahliadnuť do nimi vypracovaných testov. Šanca osobne sa presvedčit, že jeho test nebol dodatočne upravovaný a že počet zverejnených bodov zodpovedá bodovému ohodnoteniu, je požiadavka plne pochopiteľná a legitímna.

Zrušiť odvolacie pokračovanie

5. Súčastou prijímacieho procesu je aj odvolacie pokračovanie, v rámci ktorého dekani jednotlivých fakúlt majú právo prijat určitý počet záujemcov z radov tých, čo vyhoveli požiadavkám, ale pre nedostatok miest ich prijatie zamietli. Nie je tajomstvom, že práve v prípadoch odvolacieho pokračovania najčastejšie dochádza k porušovaniu zásad transparentnosti, pretože možnosť verejnej kontroly v prípadoch subjektívneho rozhodovania sa predstaviteľov fakúlt je veľmi problematická. Preto je v záujme odstránenia subjektívnych vplyvov nevyhnutné tento netransparentný spôsob prijímania zrušiť.

Samozrejme, ani tie najprepracovanejšie a najobjektívnejšie kritériá nezmenia situáciu, pokiaľ sa o ich vypracovanie a najmä dodržiavanie nezaslúžia zodpovední funkcionári a pedagógovia z fakúlt, t.j. pokiaľ oni sami neprejavia ochotu a záujem urobit všetko pre zmenu existujúceho stavu. Bez toho sa dôvera širokej verejnosti v spravodlivý priebeh prijímaceho procesu neobnoví. Je to aj v záujme tých, ktorí plní dôvery v spravodlivý priebeh vstupujú do skúšobných miestností, ale aj v záujme samotných pedagógov a univerzít, nakoľko sa odhalené prípady korupcie a úplatkárstva automaticky vzťahujú na celý učiteľský stav.

Autor (1953) je vysokoškolský učiteľ

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984