Lietajúci Holanďan

Sektor leteckej dopravy prežíva v súčasnosti najhlbšiu krízu vo svojej histórii. Organizácia IATA predpokladá v odvetví kumulované straty za roky 2008 až 2010 vo výške 32 miliárd dolárov. Boli sme svedkami mnohých bankrotov aerolínií a mnohé zrejme ešte uvidíme.
Počet zobrazení: 1356
3809_37_letecka_doprava_dnes-m.jpg

Sektor leteckej dopravy prežíva v súčasnosti najhlbšiu krízu vo svojej histórii. Organizácia IATA predpokladá v odvetví kumulované straty za roky 2008 až 2010 vo výške 32 miliárd dolárov. Boli sme svedkami mnohých bankrotov aerolínií a mnohé zrejme ešte uvidíme. Uprostred týchto krušných časov oslávila najstaršia letecká spoločnosť na svete 90 rokov. Kto 2. októbra predchádzal bratislavským námestím SNP, mohol si pozrieť netradičnú výstavu venovanú tomuto výročiu.

Najstaršia... teda nie tak celkom najstaršia. Prvé pravidelné letecké služby začala ponúkať už v roku 1914 spoločnosť St. Petersburg-Tampa Airboat Line medzi rovnomennými floridskými mestami. Dvakrát denne sa vo vzduchu vznášal malý hydroplán, ktorý okrem pilota mohol prepraviť iba jedného pasažiera. Dnes sa to zdá až neuveriteľné, ale priemerná výška počas 22-minútového letu dosahovala len niekoľko metrov. Celá trať viedla ponad záliv, preto v prípade akýchkoľvek technických problémov bolo bezpečné pristátie na hladine mora hračkou.

Držte si klobúky, vzlietame!

O päť rokov neskôr, v októbri 1919 vznikla holandská kráľovská letecká spoločnosť KLM. Dnes oslavuje 90 rokov, a je to najstaršia letecká spoločnosť, ktorá stále funguje pod rovnakým menom. Letectvo dneška sa však ani zďaleka nedá porovnať s tým, čo zažívali pasažieri v dvadsiatych rokoch. Rovnako ako piloti, aj oni museli byť zapálenými odvážlivcami. Otvorená kabína vystavená zime, dažďu a vetru, nespoľahlivé motory a neveľmi hladké pristátia – to sú len niektoré z nástrah, ktoré na nich čakali. Sadli by ste si dnes dobrovoľne do dreveného lietadla? V roku 1924 uskutočnili KLM svoj prvý transkontinentálny let do vtedajšej holandskej kolónie, Indonézie. Cesta medzi Amsterdamom a Bataviou (dnešná Jakarta) trvala neuveriteľných 12 dní! Stále to však trvalo o mesiac menej ako loďou. O päť rokov sa táto linka stala pravidelnou a až do druhej svetovej vojny ju vo svojej dĺžke neprekonala žiadna iná.

Éra prúdových lietadiel

V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch nastal rýchly rozvoj vedy a výskumu v oblasti letectva. Rýchlejšie, väčšie, vyššie! To boli hlavné heslá konštruktérov. V roku 1970 sa do pravidelnej prevádzky dostal Boeing 747 Jumbo Jet a okamžite sa stal ikonou leteckého priemyslu. Zostal ňou až do roku 2007, keď konkurenčný Airbus dodal svoje prvé Superjumbo A380. KLM dodnes lieta na nových modeloch Boeingu 747 a podľa slov riaditeľa Air France-KLM pre Českú a Slovenskú republiku Františka Šilinga sa Superjumbo kúpiť nechystá. S prúdovými lietadlami sa razantne zvýšil počet prepravených pasažierov a klesli náklady na prevádzku. Zvýšila sa úroveň palubných služieb a lietanie sa stalo skôr radosťou ako nutným zlom. Popri zvyšovaní kvality sa zaviedli vernostné programy, umožňujúce pasažierom zbierať míle a neskôr ich vymeniť za bezplatné lety. A aj keď to environmentálni aktivisti nepočujú radi, svetová flotila prúdových lietadiel je každý rok efektívnejšia a šetrnejšia k životnému prostrediu. Od ideálu sme síce stále ďaleko, ale krok za krokom sa k nemu blížime.

Deväťdesiat rokov po

Za deväťdesiat rokov sa civilné letectvo zmenilo na nepoznanie. Cesta z Amsterdamu do Jakarty dnes aj s prestupmi netrvá ani 18 hodín. Z dreva je v lietadlách tak maximálne špáradlo na zuby a nijakého pasažiera už netrápi zima, dážď ani vietor. Pre KLM aj iné aerolínie je štandardom vlastný LCD monitor v sedadle každého cestujúceho s nainštalovaným multimediálnym systémom zahŕňajúcim desiatky filmov a stovky piesní. Ak zmeškáte prípoj, na letisku vás bez čakania v rade obslúžia mašinky pripomínajúce bankomaty a za pár sekúnd vám vystavia novú palubnú vstupenku. Technika je jednoducho všade. A hoci riaditeľ Ryanairu Michael O‘Leary by zrejme všetky letecké spoločnosti nad 50 rokov najradšej zakázal, o niektorých z nich možno bez váhania povedať: Aerolínie nestarnú – aerolínie zrejú!

ČSA – deduško s barlou

Kým KLM oslavuje svoje deväťdesiatiny už dnes, o štyri roky čaká podobná oslava aj České aerolínie. Teda – ak ešte bude čo oslavovať. ČSA patria k najstarším aerolíniám sveta, no hospodárska kríza na vek nehľadí. Český vlajkový dopravca je v nelichotivej finančnej situácii a vláda v záujme jeho záchrany spustila v januári 2009 proces privatizácie. Pôvodne mali o ČSA záujem aj Air France-KLM, koncom leta však z boja neočakávane odstúpili. V hre tak ostalo iba konzorcium Travel Service-Unimex. Či vláda privatizáciu ČSA odklepne práve im, ešte stále nie je isté. A kým KLM oslavuje, ČSA možno zvoní umieračik...

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984