Archív článkov

Máloktorý vedec oslovil také množstvo ľudí ako Sigmund Freud a máloktorý vedný odbor si získal toľko stúpencov i odporcov a vyvolal toľko diskusií a polemík ako jeho učenie. Každý, kto s ním raz prišiel do styku, si totiž uvedomil – a platí to dodnes – že všetko, o čom Freud hovorí, sa bytostne týka aj jeho, dokonca jeho najintímnejších problémov a že mu navyše dáva aj „návod...

Prečo ste chceli budovať socializmus? opýtal sa redaktor prílohy denníka Pravda Alberta Marenčina. „Lebo som socialista,“ odpovedal. Albert Marenčin študoval právo, filozofiu, medicínu a francúzštinu. Od októbra 1945 navštevoval Sorbonnu a filmovú školu IDEC v Paríži. V rokoch 1949 – 1972 pôsobil ako dramaturg, scenárista a vedúci 1. tvorivej skupiny Slovenskej filmovej...

Albert Marenčin (1922) – básnik, prekladateľ, scenárista, publicista, autor surrealistických koláží, člen Československej surrealistickej skupiny, člen svetového kolégia patafyziky. Do povedomia slovenského kultúrneho diania sa dostal vďaka rozhlasovým hrám Záchranná hamovka (1942) a Nový život (1943). Zúčastnil sa Slovenského národného povstania. Tematika povstania sa...

Kupujem často a pomerne veľa kníh, niekedy podľa obálky či peknej typografie. Za posledné mesiace ma zaujali napríklad Luis Sepúlveda (Deník sentimentálního zabijáka), Antonio Tabucchi (Indické nokturno, ale aj Pán Pereira sa domnieva), Amélie Nothomb (Vrahova hygiena), Alessandro Baricco (Tisíc deväťsto, Hodváb). Výborne sa číta mladý český autor Miloš Urban (Sedmikostelí –...

Albert Marenčin sa zamýšľa nad spomienkami troch svojich generačných súputníkov, ktorých životné osudy priamo či nepriamo ovplyvnila atmosféra jedinečného fenoménu, ktorý sa dnes označuje ako „pražská jar“.

Zdá sa, že mináčovské dúchanie do pahrieb sa čoskoro stane jednou z aktuálnych úloh spisovateľov, historikov a najmä publicistov, ktorí sa v zmysle načatej...

Albert Marenčin, spisovateľ a výtvarník

Slovenský surrealizmus sa na rozdiel od mnohých iných umeleckých a literárnych smerov nemôže chváliť početnou autorskou základňou. Dokonca spomínať v tejto súvislosti akúsi základňu, by bolo trochu prehnané. Surrealizmus sa u nás totiž spája len s niekoľkými menami. Jedným z nich je Albert Marenčin. Spisovateľ,...

Myšlienka zjednotenej Európy a tradícia transeurópskeho, západo-východného expresu stáli pri kolíske Literárneho expresu EURÓPA 2000, ktorý 6. júna vyštartoval z Lisabonu na šesťtisíckilometrovú cestu naprieč starým kontinentom. Sedelo v ňom 106 spisovateľov zo 43 európskych krajín a cieľom ich spoločnej cesty bolo 20 veľkomiest, v ktorých sa postupne zastavovali a zapájali sa...

S Danielom Friedmannom som sa prvýkrát stretol v roku 1946, krátko po tom, čo som prišiel študovať do Paríža: potom som sa s ním takmer tri roky stretával pri návštevách jeho rodičov, ktorí ma dosť pravidelne pozývali na nedeľné obedy. Boli sme totiž krajania: Danielov otec Filip Friedmann pochádzal takisto ako ja z východného Slovenska a mal v Prešove...

 

Dve pozoruhodné knihy - Znepokojené múzy a Jazyk, kultúra a hlbinná psychológia - sa v týchto dňoch stretli na pultoch kníhkupectiev a spolu s nimi a skrz ne dve pozoruhodné osobnosti a ich interpreti, ktorí ich vyhrabali z popola zabudnutia, nezáujmu a vracajú ich do povedomia kultúrnej verejnosti. Mám na mysli Oskára Čepana a Karola Terebessyho,...

Kniha Aleny Nádvorníkovej K surrealizmu (Torst, 1999) patrí k tým, o ktorých sa spravidla hovorí, že prišli v pravý čas, aby zaplnili medzeru, ktorú sme už dávno pociťovali… Ide totiž o prvé dielo tohto druhu, o prvé kritické zamyslenie nad povojnovými dejinami a problémami surrealizmu v Čechách a na Slovensku, i nad jeho ideovým pôsobením a jeho skupinovými aktivitami na pôde...

Albert Marenčin

Narodil sa 26. júla 1922 v Bystrom nad Topľou. Študoval na FFUK v Bratislave (slovenčina a francúzština) a na parížskej Sorbonne (Vysoká škola politická a Vysoká škola filmová, IDHEC). Pracoval ako redaktor Národnej obrody, hlásateľ Česko-slovenského vysielania Francúzskeho rozhlasu v Paríži, neskôr scenárista, dramaturg a umelecký vedúci...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984